Na de Conclusies op het Vredegerecht

Dieter Van Ouytsel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Na de Conclusies op het Vredegerecht

#1 , 10 feb 2020 16:10

Besten,

Nadat de tegenpartij (aanklager) niet kwam opdagen, werden we door het vredegerecht gevraagd conclusies te formuleren. Vermits ik niet de kans heb gekregen mijn verhaal/verweer te doen, wil ik de conclusies van de aanklager uiteraard nog aanvechten.
Is dit nog mogelijk, zo ja, wat kan ik best doen en hoe? Ik ben geen advocaat.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2020 17:51

Kan u wat duidelijker zijn. Er was een zitting, tegenpartij (haar advocaat) was niet aanwezig. Wat is er gebeurd? Uitstel van de zaak op vaste datum? Zaak naar de rol verwezen? Vrederechter heeft conclusietermijnen en een rechtsdag bepaald?
Conclusies: uw argumenten op papier zetten, duidelijk zeggen wat u van de rechter vraagt, inventaris van uw stukken bijvoegen, origineel ter griffie neerleggen (opsturen of e-deposit) kopie van uw conclusie en stukken aan de advocaat van de tegenpartij overmaken.
Zie het Gerechtelijk Wetboek:http: //www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/chang ... e_name=wet

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 feb 2020 18:29

kopie van uw conclusie en stukken aan de advocaat van de tegenpartij overmaken.
Zorgen dat dit binnen de termijn opgelegd door de Vrederechter gebeurt ...
... maar zeker als tegenpartij niet opdaagde, doet u dat zo laat mogelijk :wink:

Wat je dan doet is courante praktijk: de tegenpartij zo weinig mogelijk tijd geven om tegenargumenten tegen jouw conclusie te formuleren.

Reclame

Dieter Van Ouytsel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2020 08:26

Besten,
Bedankt voor jullie berichten.
Als ik het goed begrijp, mag ik nog tegen argumenten formuleren, nadat beide partijen hun conclusies hebben ingediend? (Ik heb de mijne inderdaad uitermate laat ingediend, te laat zelfs, de tegenpartij nog later. Mijn conclusies werden door de tegenpartij ontvangen en de termijn aanvaard).

Scorpioen : Ik werk niet met de onverstaanbare terminologie van rechtbanken. Ik ben verschenen op de gevraagde datum, kreeg te horen waar het over ging en wat de aanklacht was, sprak die tegen, waarna de advocaat van de tegenpartij niet kon volgen en totaal onvoorbereid bleek. Een nieuwe datum werd vastgelegd, de tegenpartij stuurde 1 week daarvoor de documenten door, om dan niet te verschijnen. Omwille van die afwezigheid kon ook ik mijn verhaal niet doen. Enkele maanden later kreeg ik een brief van de vrederechter met daarin de vraag mijn conclusies tegen datum x in te dienen, de tegenpartij tegen datum y, met een nieuwe datum voor verschijnen op z. Ik heb een week na x conclusies ingediend, de tegenpartij tegen y.
Mijn vraag is of ik, nog voor z of tijdens z de conclusies van de tegenpartij kan beargumenteren en tegenspreken? Zo ja, hoe en wanneer?

Bedankt,

Dieter

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2020 12:42

De vrederechter heeft conclusietermijnen bepaald. Je hebt volgens die beslissing geen conclusietermijn meer. Je kan dan enkel nog een conclusie neerleggen als de tegenpartij hiermee akkoord gaat.
Als er nieuwe feiten zijn (dat kan ook zijn een nieuwe vordering of een nieuw middel), kan u een verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter om een bijkomende termijn te krijgen om conclusie neer te leggen.

Dieter Van Ouytsel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2020 16:07

Beste scorpioen,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben ervan overtuigd dat je antwoord zal kloppen. Helaas betekent dit voor mij zeer weinig. Kan je een eenvoudig antwoord geven, zelfs 'ja' of 'nee' is voor mij interessanter, op de vraag : "Mag ik nu nog tegenargumenten aanbrengen tegen de conclusies van de tegenpartij?"

Alvast bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2020 17:04

Ja, als de tegenpartij akkoord gaat.
Neen, als de tegenpartij niet akkoord gaat.
Ja, als de Vrederechter dat toestaat omdat je dat vraagt omdat er "nieuwe feiten" zijn.
Ja, mondeling op de zitting.

Dieter Van Ouytsel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2020 07:45

Perfect, dank je wel!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”