bij verstek veroordeeld - in de franse taal

onbekend0604
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bij verstek veroordeeld - in de franse taal

#1 , 08 jan 2020 20:27

Ik ben bij verstek veroordeeld op het vredegerecht van Brussel stad.
De documenten door de deurwaarder gebracht zijn in de franse taal.
Omdat ik overtuigd was dat ik nooit een dagvaarding had ontvangen, heb ik een aangetekend schrijven gestuurd naar de deurwaarder.
Een maand later krijg ik het antwoord, nu wel in het Nederlands, dat de dagvaarding mij 3 jaar geleden bezorgd werd.
Om verzet aan te tekenen of om in beroep te gaan heb je blijkbaar 4 weken nadat het vonnis betekend is. In mijn ogen is dit nog niet gebeurd, tenzij in het Frans.
Ik heb de deurwaarder verzocht om me de documenten ook in het Nederlands te bezorgen, zodat ik nog in beroep kan gaan of verzet kan aantekenen.
Of klopt dit niet.
Het gaat om een energielerverancier die me als klant heeft aangemaakt zonder dat ik dat wist. In plaats dat het bedrijf antwoord op mijn klacht stuurde het een deurwaarder en zo werd een factuur van 90 euro plots 220 euro. De ombudsdienst heeft dit behandelt en het enige dat ik begrepen heb is dat ik een process kan aanspannen tegen dit bedrijf. Er werd niet gezegd dat ik de factuur moest betalen en verder niets meer. van gehoord. Een half jaar later kreeg ik dus de dagvaarding gekregen.
p.s ik veronderstel dat ik niet verplicht ben om de terbeschikking gestelde smilies te gebruiken :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 22:51

Waarom zou dit in het Nederlands moeten?
Waar bent u woonachtigt?
15 JUNI 1935. - WET op het gebruik der talen in gerechtszaken.
De akte tot inleiding van het geding wordt in het Fransch gesteld, indien de verweerder woonachtig is in (het Frans taalgebied); in het Nederlandsch, indien de verweerder woonachtig is in (het Nederlands taalgebied); in het Fransch of in het Nederlandsch, ter keuze van den eischer, indien de verweerder woonachtig is in eene gemeente van de Brusselsche agglomeratie of geen gekende woonplaats in België heeft.

onbekend0604
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2020 00:01

Ik was een nederlandstalige klant voor electriciteit bij het bedrijf dat mij ook, zonder mijn weten, automatisch klant had gemaakt voor gas.
Ik woon in het brusselsgewewest

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2020 08:47

Volgens de Taalwet mocht men je dus in het Frans dagvaarden. Je kon dan bij de vrederechter de taalverandering vragen.

onbekend0604
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2020 15:37

Ik heb in dit verband op dit forum opzoekingen gedaan en er stond bij een andere zaak, ook in Brussel, dit:
indien men niet opdaagt de rechter ervan kan uitgaan dat men het niet begrepen heeft. Indien men wel opdaagt heeft men het wel begrepen en kan men de taalverandering vragen.
En de rechter zou achteraf bij deze zaak, waarbij de persoon niet is opgedaagd, het voniss nietig hebben verklaard.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2020 16:13

Ik heb in dit verband op dit forum opzoekingen gedaan en er stond bij een andere zaak, ook in Brussel,
Kan je link geven naar dat item?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2020 16:31

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

onbekend0604
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2020 15:12

Ik kan de link niet terug vinden, jammer genoeg

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2020 16:03

Link werkt perfect.
Gaat om het volgende:

15 JUNI 1935. - WET op het gebruik der talen in gerechtszaken.
(NOTA : art. 42, 46 en 53,§5 gewijzigd door W 2017-12-25/08, art. 5-11, 044; Inwerkingtreding : 01-01-2020)
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 05-11-1985 en tekstbijwerking tot 30-05-2018) Zie wijziging(en)

Publicatie : 22-06-1935 nummer : 1935061501 bladzijde : 4002
Dossiernummer : 1935-06-15/01
Inwerkingtreding : 15-09-1935
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

onbekend0604
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jan 2020 20:24

Ik heb in dit verband op dit forum opzoekingen gedaan en er stond bij een andere zaak, ook in Brussel,
Kan je link geven naar dat item?
Nee, ik kan de link niet terugvinden.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2020 23:08

zo misschien?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Gewoon op klikken en u komt bij de wetgeving.
JurecaBE moderator

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jan 2020 23:28

TS zoekt naar een gelijkaardige zaak die hij hier op het forum gelezen heeft maar niet terugvindt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”