Penale boete

asin4
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Penale boete

#1 , 10 sep 2019 14:26

Hoi,

Na zijn veroordeling in 2010 heeft mijn man een boete opgelegd gekregen. Hiervoor werd een betalingsplan opgesteld van 100 euro per maand. De betalingen zijn elke maand uitgevoerd. Vorig jaar werd er een wijziging in rekeningnummer doorgestuurd en door omstandigheden is die door ons pas twee maanden later doorgevoerd. Ondertussen werden de twee maanden betaald op het oude rekeningnummer. Er werd door Min van Financien onmiddellijk een deurwaarder ingeschakeld die na bewijs van betaling het dossier stopzette. Min v Fin stelde hierop een nieuw betalingsplan op waarbij in juni het resterende bedrag van 25.000 ineens zou moeten afgelost worden.

2 vragen dus:
- wat is de redelijke termijn voor het wijzigen van een rekeningnummer, wordt er geen bufferperiode voorzien van enkele maanden?
- kunnen ze zomaar een nieuw plan opstellen dat helemaal niet door ons is aangevraagd?

Bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 11 sep 2019 11:00

Vorig jaar werd er een wijziging in rekeningnummer doorgestuurd en door omstandigheden is die door ons pas twee maanden later doorgevoerd. Ondertussen werden de twee maanden betaald op het oude rekeningnummer.
- wat is de redelijke termijn voor het wijzigen van een rekeningnummer, wordt er geen bufferperiode voorzien van enkele maanden?
Twee maanden bijvoorbeeld?
U was twee maanden op de hoogte en reageerde niet. Ze kunnen dan inderdaad meteen het volledige saldo eisen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2019 11:07

Neem contact op met de dienst penale boetes en neem de bewijzen van betalingen mee waaruit blijkt dat er eigenlijk geen onderbreking van betaling is geweest en vraag om het vorige akkoord verder te mogen uitvoeren. Neem desgevallend contact op met de sociale of juridische dienst van het OCMW of CAW, zodat zij u hierin desgevallend kunnen bijstaan. Een onderbreking van betaling geeft de dienst inderdaad het recht om het afbetalingsplan te herzien. In dit geval is er m.i. althans geen sprake van een gebrek aan goodwill van uwentwege, tenzij er nog twee maanden openstaan natuurlijk, m.a.w. als de bedragen niet werden geregulariseerd dan vrees ik dat je weinig in te brengen hebt. Ook dan best contact opnemen met het OCMW en/of het CAW.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

asin4
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2019 13:25

Beste Marcus Aurelius,

Dit is allemaal gebeurd, zo gauw we werden gecontacteerd door deurwaarder hebben we bewijs van betaling voorzien en zij sloten het dossier af. Er is daarop echter door de dossierbeheerder van Min v fin eenzijdig een nieuw afbetalingsplan opgesteld dat veronderstelt dat we als laatste betaling €25.000 moeten storten. Kunnen zij dit zomaar eenzijdig opstellen?

Ik ben al enkele dagen aan het communiceren met de dossierbeheerder maar die wil mijn punt duidelijk niet begrijpen en heeft al aangegeven dat er geen nieuw plan zal toegekend worden en hij zal starten met de invordering tenzij we een deftig afbetalingsvoorstel doen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”