diefstal binnen het gezin - uw ervaringen?

3399AAaa
Topic Starter
Berichten: 818

diefstal binnen het gezin - uw ervaringen?

#1 , 21 jan 2010 17:04

Een rondvraagje : heeft er iemand ooit zelf een diefstal binnen het gezin meegemaakt? Zo ja, hoe is dat afgelopen?

Ik denk hierbij aan diefstal:

- in nieuw samengestelde gezinnen,
bijvoorbeeld: vriendin pa steelt laptop van de zoon van pa,

- binnen gewone feitelijke/wettelijke samenwoningsrelaties (samenwonende partners, eventueel met kinderen)

- in een traditioneel gezin (partners gehuwd, eventueel met kinderen)

- andere situaties:
bijvoorbeeld: pa en ma gescheiden; moeder geeft aan dochter de opdracht om bij het volgende weekendverblijf bij haar ex-man één en ander te stelen
Plus est en vous

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 23 jan 2010 11:38

Mss. kan je eerst eens uitleggen wat je onder 'diefstal' verstaat!

Iets weg nemen, binnen een gezin, hoeft daarom nog geen diefstal te zijn.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 23 jan 2010 13:43

De gronden van verschoning tellen ENKEL bij gehuwden - de andere samenlevingsvormen zijn wel opgenomen EN gelijkgesteld in een aantal wetten en regels maar NIET in strafrecht.
Dus voor het strafrecht is er geen verschoningsgrond mogelijk op basis van dat artikel.

Gronden van verrechtvaardiging en art 71 zijn wel toepasbaar gezien die niet expliciet de term gehuwden vermelden.

Reclame

3399AAaa
Topic Starter
Berichten: 818

#4 , 23 jan 2010 14:41

diefstal = het wegnemen van een zaak die eigendom is van iemand anders

dat wil zeggen: iets dat helemaal iemand anders eigendom is, maar ook,

iets dat deel uitmaakt van een huwgemeenschap, onverdeeldheid, waarvan men dus zelf voor de helft mede-eigenaar is, en die andere helft aan een andere persoon toebehoort, zoals bijvoorbeeld uw samenwonende partner.

als ik samenwoon met mijn vriend, en ik steel de laptop van zijn zoon, dan is dat diefstal.
als zijn zoon mijn auto steelt (gebruiksdiefstal) om mee op stap te gaan (zonder mijn toestemming dus), dan is dat diefstal

Het punt is: diefstal binnen het huwelijk is niet strafbaar. Maar als je samenwoont (wettelijk of feitelijk), dan is het wel strafbaar.

Dus een zoon of stiefzoon die steelt van zijn (stief)vader is niet strafbaar.
Maar een jongeman die al 20 jaar samenwoont met zijn vader en diens vriendin, is tegenover die vriendin wel strafbaar.

Een zoon die elke week de rekening van de oma plundert is niet strafbaar.

enzovoort.....

Klinkt dat in deze tijd van nieuw samengestelde gezinnen, en verminderde familiale solidariteit nog logisch?
Plus est en vous

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 23 jan 2010 15:06

Het punt is: diefstal binnen het huwelijk is niet strafbaar. Maar als je samenwoont (wettelijk of feitelijk), dan is het wel strafbaar.

Klinkt dat in deze tijd van nieuw samengestelde gezinnen, en verminderde familiale solidariteit nog logisch?
Dus als ik het goed begrijp...wil je de voordelen die het huwelijk biedt maar niet de nadelen?

Is dat dan logisch?

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 23 jan 2010 18:33

vb onderhoudsverplichting is onbestaand.
Scheiden via rechtbank = 6 maanden + kosten
samenwonenden gaan het briefje bij burgerlijke stand halen en scheuren het kapot.
gehuwden hebben contract met gevolgen
samenwonenden hebben niets - geen verantwoording af te leggen.

PS ze hebben wel de belastingsvoordelen en ook dacht ik de pensioenen en vruchtgebruik. Maar niet strafrecht en ook niet het automatisch vaderschap.

kan leuke discussie worden

3399AAaa
Topic Starter
Berichten: 818

#7 , 23 jan 2010 21:59

Pas op: dat is niet mijn mening, maar een uitspraak van het Grondwettelijk Hof in 2009, en ik vraag gewoon meningen en ervaringen van mensen....

Ik heb daarover de parlementaire voorbereidingen uitgeplozen en de stelling van de wetgever in 1867 was dat diefstal binnen de familie niet strafrechtelijk mocht vervolgd omwille van de familiale solidariteit en rust (lees ook: het patrimonium). Maar toen werden niet-geïnstitutionaliseerde relaties gewoon doodgezwegen en bestonden nieuw-samengestelde gezinnen nog niet in die hoegrootheid zoals nu.

Hebben nieuw samengestelde gezinnen dan geen recht op 'familiale rust'?
Ik wil gewoon weten hoe dat bij zulke mensen aanvoelt.
Of is het criterium fout?
Plus est en vous

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 24 jan 2010 10:18

Deze discussie kwam in het verleden al eens aan bod!
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=11768

Nu ja, iedere vorm van samenleven heeft zo zijn voor- en nadelen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 24 jan 2010 10:21

vb onderhoudsverplichting is onbestaand.
Scheiden via rechtbank = 6 maanden + kosten
samenwonenden gaan het briefje bij burgerlijke stand halen en scheuren het kapot.
gehuwden hebben contract met gevolgen
samenwonenden hebben niets - geen verantwoording af te leggen.

PS ze hebben wel de belastingsvoordelen en ook dacht ik de pensioenen en vruchtgebruik. Maar niet strafrecht en ook niet het automatisch vaderschap.

kan leuke discussie worden
Onderhoudsplicht, plicht tot hulp en bijstand verlenen, getrouwheidsplicht, plicht om samen te wonen zijn de belangrijkste nadelen voor gehuwden tov. samenwonenden.

3399AAaa
Topic Starter
Berichten: 818

#10 , 24 jan 2010 16:47

Deze discussie kwam in het verleden al eens aan bod!
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=11768

Nu ja, iedere vorm van samenleven heeft zo zijn voor- en nadelen.
De essentie van mijn vraagstelling is eigenlijk: wat is de ervaring van de mensen met diefstal binnen het gezin? en worden daar door de 'leden' acties tegen ondernomen, of wordt alles met de mantel der liefde bedekt?
Of komt dit helemaal niet zo veel voor in realiteit?
Plus est en vous

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 25 jan 2010 11:14

Of er een klacht komt zal m.i. afhangen van de aard van de diefstal en in hoeverre men relationeel sterk staat.

Terug naar “Praat café”