Ook beu?

Petrichor
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Ook beu?

#1 , 11 okt 2023 17:28

Enige tijd geleden een rechtzaak gehad. Niet echt tevreden over de advocate vertrok die dan ook nog eens op vakantie net voor betekening vonnis. Ik moest maar wat geduld hebben terwijl de beroepstermijn liep volgens haar stagaire. Ze zou net ervoor terug komen en ik zou dus op een dag of 2 moeten uitmaken of beroep zou worden aangetekend, wat ik wel van plan was. Uiteraard moest voor die betekening dan ook nog een voorschot worden gestort. Voor het juiste bedrag.... moest ik dus ook maar "even geduld" hebben.

Na een vrij boze reply van mijn kant liet ze weten zich terug te trekken. Enkele dagen voor verloping beroepstermijn zelf naar de griffie gestapt om dat beroep aan te tekenen maar toen ik vroeg of de beroepstermijn in werk - of weekdagen werden uitgedrukt en om even rolnummer op te zoeken wisten ze me te vertellen dat ze die 'juridische info' niet mochten geven. Enkel advocaten mogen dat.

Die avond gebeld met een advocaat, en toen ik begon over het voorval zei die onmiddellijk "ze MOGEN die info niet geven, enkel advocaten mogen dat". En ik kreeg de zelfde reactie van een advocaat die ik onlangs sprak om die zaak eventueel te heropenen, want ja, toen ik na 't weekend effectief beroep wilde aantekenen was de beroepstermijn verlopen.

Ik zou eens willen wat de reactie zou zijn van de burger als er morgen een regel komt die zegt dat als je wil eten, je verplicht bent om op restaurant te gaan. Geen kant-en-klare microgolf voeding meer in de supermarkt, geen mandjes gevuld met ingrediënten en bijhorend recept, noch vooraf gebakken kip aan 't spit.

Ter voorbereiding wilde ik dan ook enkele zaken (terug) inzien en ging in eerste weer naar de griffie..... met onderstaande mail als gevolg.

https://ibb.co/jRtLKtv

Ik heb weet van de cijfers op pagina 33 en 35 van het VRIND rapport https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/15083
en het feit dat volgens de Knack enquete deze week 1 op 5 Belgen zich tegen het systeem keren (al zijn er veel meer misnoegd),
dus ik weet dat ik niet de enige ben die tegen muren als bovenstaande loopt met alle mentale en financiële misérie erbij

Het moest me even van mijn lever. Bedenkingen, steun en meer verhalen welkom hieronder.

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 11 okt 2023 17:36

Advocaten hebben toch ook recht op vakantie? Als u daar boos om wordt, kan ik begrijpen dat de samenwerking wordt stopgezet.

Petrichor
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2023 17:44

Advocaten hebben toch ook recht op vakantie? Als u daar boos om wordt, kan ik begrijpen dat de samenwerking wordt stopgezet.
Ten eerste smeet ze er al maanden met haar klak naar.

Ten tweede zou ik het niet meer dan normaal vinden dat als een advocaat met verlof vertrekt, dit kan gemeld worden aan rechtbank, die dan het vonnis pas bij terugkomst laat betekenen. Waardoor de client wél zijn 30 dagen krijgt.

En/of als een advocaat zich in die beroepstermijn terugtrekt door onenigheid, die beroepstermijn wordt gepauzeerd (met een max van bv. 6 maanden) zodat de client en nieuwe advocaat tijd hebben zonder dat er extra kosten voor hoogdringendheid in rekening moeten worden gebracht. De gemiddelde client is geen topmanager en de gemiddelde advocaat is geen topdienstverlener. Zonder afbraak te willen doen aan de capaciteiten van beide partijen.
I love the smell of rain in the morning

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 okt 2023 20:15

TS moet weten dat hij in ons land NIET DE ENIGE is die voor de rechtbank een advokaat nodig heeft.Behandel die dan ook met respect.

Petrichor
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2023 13:19

TS moet weten dat hij in ons land NIET DE ENIGE is die voor de rechtbank een advokaat nodig heeft.Behandel die dan ook met respect.
Als u goed had gelezen had u gezien dat ik uit de hotelschool kom. In mijn opleiding kreeg ik oa. Etiquette.

U weet ongetwijfeld goed genoeg dat advocaten over het algemeen niet gekend zijn voor hun klantvriendelijkheid/-gerichtheid.
Erg als je weet dat de meeste rechtzoekenden reeds genoeg problemen hebben en dus zeker geen nood hebben aan een arrogante bullebak als dienstverlener die naast een in vergelijking met andere dienstverlenende sectoren een 'vrij' hoog loon aanrekenen, maar ook nog eens de aftrekbare kantoorkosten.

De advocate heeft me 7000€ aangerekend op 7 maanden en heb haar steeds met respect bejegend, tot op het einde, toen bleek dat ze al die tijd had liggen oefenen voor een kampioenschap pet-werpen.

Misschien moet U es eerst nadenken voor te reageren & een vraag of 2 stellen voordat U met van-de-pot-gerukte aannames komt.

PS : na de bovenstaande ingesloten email EINDELIJK responce gekregen.... na 2 maanden, 4 bezoeken aan griffie en evenveel emails aan parket is er eindelijk toestemming voor dossierinzage..... wel niet via JustOnWeb ... maar bij de griffie. Als arbeider moet je der dan verlof voor opnemen. Maar toegegeven, we zijn met 14 in een dozijn en hebben niks beters te doen dan van kastje naar muur te lopen om De Wetstraat een plezier te doen. In bijlage : https://ibb.co/k0MYKHZ
I love the smell of rain in the morning

LeenW
Berichten: 12852

#6 , 12 okt 2023 13:27

Op zich heeft elk verhaal twee kanten en we horen er hier slechts een. Als de advocate in kwestie hier langskomt en haar verhaal doet (en we even doen alsof er geen beroepsgeheim is), gaan we hoogstwaarschijnlijk iets heel anders horen. Ik denk dat we het hier dan ook bij kunnen laten.

Terug naar “Praat café”