GDPR ZIN OF ONZIN ?

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

GDPR ZIN OF ONZIN ?

#1 , 31 okt 2019 09:14

Kranten en TV nieuws : big brother woont in Kortrijk stad achterhaalt afkomst bezoekers en monitort waar geld gespendeerd wordt.
https://gdpr-eu.be/wat-is-gdpr/

Wordt het geen tijd dat Quick en Plupke eens deftig aangepakt worden en van hun wolk vallen ? En niet te spreken over Proximus. Waartoe dient die Europese wetgeving voor, die menig VME/eigenaars geld heeft gekost ? Beiden misbruiken volledig uw privacy.

Is dit een juridisch verantwoorde zaak ?
Moet de gewone man in de straat werkelijk nog de wetgeving volgen ?

Graag eens een opinie van forum leden en zeker van de juridisch actieven.
Laatst gewijzigd door father b op 31 okt 2019 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus
Berichten: 2061

#2 , 31 okt 2019 09:18

Link naar HLN werkt niet.

Proximus argumenteert natuurlijk dat de GDPR niet van toepassing is omdat het om geanonimiseerde data zou gaan. De vraag is in hoeverre dat nog het geval is eens gelinkt aan ANPR-data, betaalgegevens, etc.
"sowieso" schrijf je zo.

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2019 09:28

Link naar HLN werkt niet.

Proximus argumenteert natuurlijk dat de GDPR niet van toepassing is omdat het om geanonimiseerde data zou gaan. De vraag is in hoeverre dat nog het geval is eens gelinkt aan ANPR-data, betaalgegevens, etc.
Inderdaad de link werkt niet meer, heb ze intussen verwijderd. En de hoofdtitel vermeld.

De experten op dit gebied ( zie TV journaals ) laten al weten dat men alles kan achterhalen. Natuurlijk dat wisten we ook al.
Maar is deze wet voor de kleine man om de groten nog meer macht te geven ?

Bovendien verstrekken providers al uw gegevens aan wie maar …

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 31 okt 2019 09:36

Het is al langer duidelijk dat grote organisaties veel minder "last" hebben van de GDPR dan de sportvereniging om de hoek.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2019 12:36

100% gelijk heb je .

Privacy en internet gaan nooit te samen.

Klein voorbeeld verleden dinsdag zit ik op een Facebook platform dat ik ga vertrekken naar Knokke, als ik tuis kwam stond op mijn EMAIL reclame van tripadvisor over KNOKKE geen 4 uren nadien !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 31 okt 2019 12:44

Klopt men weet nu op internetsites dat ik verhuisd ben van B naar B --
Ook een abonnement dat van adres verwisseld is vroeg of ik interesse had in de 'tips' van hun partners.. begin bij letter A ...bij C ben ik gestopt met scrollen en dan had ik al honderden ook buitenlandse firma's op het scherm voorbij zien komen.
Ook een openbare vervoersmaatschappij gaf ineens info door van B ... terwijl ik hier nog geen gebruik heb gemaakt van mijn abonnement. :mrgreen:

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 31 okt 2019 19:29

100% gelijk heb je .

Privacy en internet gaan nooit te samen.

Klein voorbeeld verleden dinsdag zit ik op een Facebook platform dat ik ga vertrekken naar Knokke, als ik tuis kwam stond op mijn EMAIL reclame van tripadvisor over KNOKKE geen 4 uren nadien !!!
.
Tja, Facebook..... Geen enkele site is, wat privacy betreft, zo erg. Facebook gebruiken is afstand nemen van elk aspect van je privacy.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 okt 2019 19:41

Hoe zit dit met de verkopers van adressen van alle beroepen van België die je per stad of per provincie kan kopen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 nov 2019 09:52

Lowie,
Wat mij verbaast, is het feit dat deze topic direct in de praatcafé belandde ??
Statement is wel degelijk onderhevig aan juridische/wettelijke vragen.
Ontbreek ook de comments van de juridisch actieven omtrent dit onderwerp.
Topic was niet bedoeld als lachertje, maar om de deskundigen hier eens aan het woord te laten omtrent de juridische achtergrond en of dit wettelijk/juridisch verantwoord is. Bedoeling van dit forum.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 nov 2019 10:12

@ father b

Heb je dit niet gepost in het praat café ??

Je kon dit toch posten in het Administratief recht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 01 nov 2019 11:05

Topic werd inderdaad naar praatcafé verplaatst omdat het geen individuele vraag is maar een maatschappelijk thema. Op zich zijn er geen andere regels of plichten voor dit subforum, de insteek is gewoon anders.

Verder vraag ik ook de politieke praat tot een minimum te beperken.

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 nov 2019 11:28

Topic werd inderdaad naar praatcafé verplaatst omdat het geen individuele vraag is maar een maatschappelijk thema. Op zich zijn er geen andere regels of plichten voor dit subforum, de insteek is gewoon anders.

Verder vraag ik ook de politieke praat tot een minimum te beperken.
In de eerste plaats zou ik willen opmerken dat dit geen maatschappelijk thema is, maar wel degelijk een juridisch/wettelijk.
Mijn vorige reactie is ook niet verschenen op het forum. Ik was nu deze reactie aan het maken en plots ook ineens uit het forum.

Ik stel hier toch een beperking van vrije meningsuiting vast. Zeker uw laatste zin; of is het uw taak om discussies te leiden ?
Dit is een onderwerp waarvan vele mensen wakker liggen over de misbruiken in dit land.
Als reeds Europese wetten aan de laars mogen geveegd worden; waarom dan nog rechtspraak en jurisprudentie als dit praat aan den toog wordt beschouwd ?
Een topic direct na plaatsing naar praatcafé verwijzen, toont een gebrek aan respect.

En mijn duidelijke vraag is dan ook : zijn politici, stadsbesturen, providers en andere instellingen vrijgesteld om de GDPR en de wetten na te leven ?
En wat moet de gewone burger hierover denken ?

LeenW
Berichten: 12825

#13 , 01 nov 2019 11:42

Topic werd inderdaad naar praatcafé verplaatst omdat het geen individuele vraag is maar een maatschappelijk thema. Op zich zijn er geen andere regels of plichten voor dit subforum, de insteek is gewoon anders.

Verder vraag ik ook de politieke praat tot een minimum te beperken.
In de eerste plaats zou ik willen opmerken dat dit geen maatschappelijk thema is, maar wel degelijk een juridisch/wettelijk.
Mijn vorige reactie is ook niet verschenen op het forum. Ik was nu deze reactie aan het maken en plots ook ineens uit het forum.

Ik stel hier toch een beperking van vrije meningsuiting vast. Zeker uw laatste zin; of is het uw taak om discussies te leiden ?
Dit is een onderwerp waarvan vele mensen wakker liggen over de misbruiken in dit land.
Als reeds Europese wetten aan de laars mogen geveegd worden; waarom dan nog rechtspraak en jurisprudentie als dit praat aan den toog wordt beschouwd ?
Een topic direct na plaatsing naar praatcafé verwijzen, toont een gebrek aan respect.

En mijn duidelijke vraag is dan ook : zijn politici, stadsbesturen, providers en andere instellingen vrijgesteld om de GDPR en de wetten na te leven ?
En wat moet de gewone burger hierover denken ?
U benoemt de stad en verwijst naar de actualiteit, dan is het voor mij geen individuele vraag en staat het beter hier. Dat is geen gebrek aan respect en we willen nog steeds juridische/wettelijke antwoorden.

Uw vorige post werd verwijderd omdat die van politieke aard was ipv juridische. Ook uw eerste post "Quick en Plupke" is voor mij op het randje. De juridische discussie mag hier gerust doorgaan, maar als u er een politieke van wil maken, verwijs ik u door naar politics.be.

father b
Topic Starter
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 nov 2019 11:55

#13 Een stad wordt regelmatig vernoemd op dit forum.
Quick en Flupke zijn nicknames om de echte ( wat niet mag op het forum en terecht ) niet te noemen.
Geen politiek debat maar juridisch. Wetsovertredingen of niet, wetten voor iedereen ? Is iedereen gelijk voor de wet ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 nov 2019 11:59

Ik reageer normaliter niet op topics in praatcafé, maar in deze wil ik toch wel een uitzondering maken, omdat het om een maatschappelijk thema gaat.

Zie:

https://www.jubel.be/gdpr-nieuwste-rech ... utoriteit/

en

https://eur-lex.europa.eu/procedure/EN/2017_3
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Praat café”