ombudsdienst vakbond

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

ombudsdienst vakbond

#1 , 06 jul 2019 16:47

Mag de ombudsdienst het e-mail verkeer bekijken van een vakbondsmedewerker waartegen klacht bij de ombudsman is ingediend.
Deze vakbondsmedewerker heeft samengewerkt met een werkgever om een ontslag te regelen en er zou e-mailverkeer tussen deze twee gebeurd zijn.
Ombudsman liet weten dat dit schending is van de privacy! Het gaat over mails op e-mailadres van vakbond, niet op zijn privé e-mailadres

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2019 21:58

Neen dit mag niet, enkel de rechter kan dit bevelen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 07 jul 2019 13:18

Volgens mij mag de werkgever (hier de vakbond) toch het emailverkeer van een werknemer controleren dat via het emailadres van het bedrijf gewisseld is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2019 19:32

Moet er dan een rechtszaak gespannen worden tegen vakbond/ombudsdienst? Kan dit dan wegens slechte dienstverlening (ten dienste van werkgever geweest). Bestaat er geen andere manier want ombudsdienst verdedigt zijn medewerkers ook al zijn de bewijzen er dat vakbond de kant van werkgever koos ipv lid verdedigen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2019 19:43

Wie ga je dagvaarden ?,

vele diensten van de vakbond geeft geen rechtspersoonlijkheid!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 07 jul 2019 19:47

Die vakbondsman zelf dagvaarden, maar of het veel zin heeft is wat anders

Het ontslag had er ook geweest zonder die vakbondsman

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2019 21:18

Wat is dan eigenlijk de taak van een ombudsdienst? Moeten die een klacht niet onderzoeken of staan die gewoon de kant van hun medewerkers? Er moet toch ergens een dienst zijn waar je een klacht tegen een medewerker kwijt kan, of mogen vakbonden zomaar kant van de werkgever kiezen? Kan werkgever zo maar ten rade gaan bij een vakbond van zijn werknemers, heeft toch meestal sociaal secretariaat?
"Het ontslag had er ook geweest zonder die vakbondsman", dit vraag ik even na bij de persoon die me deze vraag omtrent de ombudsdienst stelde, want vakbond vulde C4 in en ook de vraag om inlichtingen van de RVA
wat mijn inziens de taak van de werkgever is, enkel werkgever ondertekende de formulieren

Mathieu Rutten

#8 , 07 jul 2019 21:42

U geeft zo een verwarde uitleg dat het niet meer duidelijk is wie wie is en wie wat wil weten.

Gelieve uw verhaal chronologisch uit een te zetten met toelichting van de feiten en welke stappen u ondernomen heeft, wat u gevraagd heeft en wat precies de antwoorden telkens waren.

Wat is uiteindelijk uw juridische vraag?

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jul 2019 21:56

De vraag is eigenlijk: Mag de ombudsdienst van de vakbond de professionele e-mails van een vakbondsmedewerker inkijken naar aanleiding van een klacht tegen die persoon?
Ombudsdienst liet weten dat dit schending was van de privacy en dat het klachtendossier bij deze afgesloten is.

Mathieu Rutten

#10 , 07 jul 2019 21:59

wie heeft klacht ingediend tegen deze vakbondsmedewerker en wat was het onderwerp van de klacht?

koffiepot
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jul 2019 22:46

Een lid van de vakbond omdat deze onder één hoedje met werkgever heeft gespeeld

Mathieu Rutten

#12 , 07 jul 2019 22:59

De werkgever is verantwoordelijk voor zijn werknemers. Dit betekent dat de vakbond verantwoordelijk is voor zijn vakbondsmedewerker. De werkgever moet zich dan ook op een open, eerlijke en onpartijdige wijze, kunnen vergewissen of de klacht gegrond is en kan niet anders dan zijn werknemer hierover aanspreken. In deze is het dan o.a. ook van belang wat in het arbeidsreglement, maar ook in de deontologische regels hierover is opgenomen. Het kan immers om een ernstige fout gaan. In deze zijn de namen van de partijen bekend. Gezien het delicate van deze zaak, meen ik persoonlijk dat het aan de betrokkene vakbondsmedewerker is om de klacht te weerleggen en vooral uit te leggen hoe de vork werkelijk aan de steel zit. Immers nergens uit het verhaal blijkt dat de vakbondsmedewerker werkelijk in de fout is gegaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jul 2019 08:14

Ik zie niet in welke fout de vakbondsman heeft gedaan om de C4 in te vullen voor de werkgever, het is de werkgever die het toch tekent
Ik denk dat dit meer gedaan word in zeer kleine bedrijven.

Ik belde vroeger ook naar de vakbond om de juiste lonen te weten, want deed zelf mijn personeelsadministratie.

Wat is daar mis mee??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 08 jul 2019 10:01

De vakbond was toch ook de werkgever, denlowie?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 jul 2019 10:16

De vakbond was toch ook de werkgever, denlowie?
Neen.
De werkgever heeft aan de vakbondsman gevraagd om de C4 te willen invullen en wat is daar verkeerd aan.

Het is zeer goed mogelijk dat de werkgever dit niet kan, als hij het vraagt aan een sociaal secretariaat is dit minstens 75€, vraagt het hij aan de vakbond is dit 0€ + een pint bier .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Praat café”