Bierbak

Wouterke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bierbak

#1 , 19 jun 2019 09:41

Hallo iedereen

Nu was ik van plan om van een bierbak een visbak te maken... deze zijn erg stevig en goedkoop juist het statiegeld. Het probleem is dat ik de bak niet in originele status laat. Ik ben niet van plan om hem nog binnen te brengen als ik er aan gewerkt heb. Zou dit een probleem kunnen zijn omdat er eigendom van de brouwerij opstaat?
Hopelijk iemand met ervaring op het gebied van statiegeld en dergelijke
Groeten wouterke

LeenW
Berichten: 12826

#2 , 19 jun 2019 10:17

In theorie volg ik u dat u de bak in zijn oorspronkelijke staat moet kunnen teruggeven.

In de praktijk wil ik niet weten hoeveel bierbakken er nooit teruggebracht zijn.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 19 jun 2019 12:28

Vooral vroeger, toen er geen statiegeld was. Toneelgroepen bouwden zo bijvoorbeeld hun podium. Ik heb een groep geweten die, jaren na het bouwen, het podium verwijderden. Heeft een aardige cent opgeleverd; ze kregen nu wel statiegeld :-)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2019 12:55

Ik vraag me af of statiegeld = eigenaar !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 19 jun 2019 13:01

Vrij nutteloze vraag:
Wie weet dat je zo een bak in bezit hebt? De super-drankenmarkten hebben nog nooit mijn naam gevraagd.
Het enige waar men dient op te letten is dat er geen bier in het aquarium terecht komt, want dan worden de vissen dronken en veroorzaken ze lawaaioverlast. En daar kunnen wél juridische gefundeerde klachten van komen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 19 jun 2019 14:13

jij mag met die bak wat dan ook doen. Het statiegeld is er gekomen doordat leveranciers de kosten van verpakking laag wilden houden en door hergebruik werden deze kosten gereduceerd. Jij hebt de bak gekocht dus het is aan jou om er mee te beslissen wat je er mee doet. Hem houden of je geld recupereren door hem terug in te leveren

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jun 2019 16:17

Ik vraag me af of statiegeld = eigenaar !!
Is eigenlijk een soort huur voor die bak

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jun 2019 16:21

@mava
Ik dacht dit ook, omdat statiegeld ook borg word genoemd en ik denk niet dat dit u als eigenaar maakt

Als ik iets ga huren bv een wagen moeten we ook borg betalen, maar men mag die wagen niet houde hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 19 jun 2019 16:28

Er is geen enkele wettelijke verplichting om die verpakkingen terug te geven. Er is enkel en alleen een "aanmoediging" om dat te doen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Wouterke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jun 2019 00:10

Bedankt iedereen voor het enthousiast antwoorden ☺

Terug naar “Praat café”