ideetje! verkoop naakte eigendom- behoud vruchtgebruik

eylis
Topic Starter
Berichten: 8842

ideetje! verkoop naakte eigendom- behoud vruchtgebruik

#1 , 22 okt 2010 13:33

Wie zit te broeden op een oplossing voor een geruste oude dag 8_) en ook die van zijn/haar wettige echtgenoot hier een slimme tip:
opgelet zoek wel uit met je notaris of het voor jullie specifieke situatie ook opgaat.
Als er meerdere forumleden deze formule kennen: please vul hiaten/fouten aan waar nodig:

Verkoop naakte eigendom en behoud vruchtgebruik via verkoop op lijfrente. (bvb. aan erfgenamen)
Je krijgt bij verkoop een eerste ruime som en dan maandelijks telkens een vast kleiner bedrag zolang jullie leven.
En je blijft er samen ook wonen.

Vbn. situaties waar deze formule voor kan dienen:
-Als je (samen) een huis bezit en je wil er blijven wonen, en toch een extra inkomen nodig hebt (bij het te karige pensioen)
je wil ook de mogelijkheid hebben om het later eventueel te verhuren zodat je later ook naar een home kan. Zodat je én een maandelijks inkomen krijgt uit de lijfrentestortingen én de maandelijkse huuropbrengst.

-Je hebt kinderen en het huis is ruim genoeg voor Kangoeroewonen.
Dan kan je deze formule ook gebruiken om de naakte eigendom aan één kind te verkopen en het vruchtgebruik te blijven behouden (waarbij je in de "studio" gaat wonen en de kinderen in de woning, die kunnen dan een oogje in het zeil houden op je welzijn)
Volgens mij zijn er dan geen successierechten te betalen. Je oude dag is verzekerd, want je kan nog altijd naar een home, want je krijgt ook nog de maandelijkse lijfrente-som)

En dan de vervelende situaties:
- je hebt erfgenamen die nooit naar je omkijken maar vandewelke je weet dat ze graag je erfenis willen krijgen :twisted:
Verkoop de naakte eigendom van jullie woning samen (tijdig) bij leven (aan andere erfenamen bvb :mrgreen: ) op lijfrente mét vruchtgebruik voor jullie, bij overlijden van de laatste partner is er geen erfenis voor de snoodaards want opgebruikt :mrgreen:

- Ik geloof dat deze formule ook "goedkoop" toepasbaar is om je woning bij leven al op naam van één van je kinderen te zetten zonder er zelf uit te moeten én hoge successierechten te vermijden.

Ik ken niet de verrekening van de verkoopskosten (registratie, noataris etc...)bij verkoop op lijfrente.
Weet iemand hoe dat precies in elkaar zit?
Worden die kosten enkel op de grotere startsom som berekend of op de vermoedelijke levensuur van de lijfrente?

Bovendien vraag ik me af: hoe kan de fiscale administratie beboeten indien het huis "onder de prijs" is verkocht? Immers als door plots overlijden de lijfrenteduur maar 3 jaar duurde heeft de koper een echt koopje gedaan niet?
Graag reacties van forumiens die de formule kennen en er meer over weten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2010 14:31

-Je hebt kinderen en het huis is ruim genoeg voor Kangoeroewonen.
Dan kan je deze formule ook gebruiken om de naakte eigendom aan één kind te verkopen en het vruchtgebruik te blijven behouden (waarbij je in de "studio" gaat wonen en de kinderen in de woning, die kunnen dan een oogje in het zeil houden op je welzijn)
Volgens mij zijn er dan geen successierechten te betalen. Je oude dag is verzekerd, want je kan nog altijd naar een home, want je krijgt ook nog de maandelijkse lijfrente-som)


- Ik geloof dat deze formule ook "goedkoop" toepasbaar is om je woning bij leven al op naam van één van je kinderen te zetten zonder er zelf uit te moeten én hoge successierechten te vermijden.

Ik denk dat in dit geval rekening moet gehouden worden met 'het vermoeden van kosteloze verrichting' (cfr. Artt 9-10-11 W. Succ.)
Vermoeden van kosteloze verrichting (cf. art. 9, 10 en 11 W. Succ.)

Het vermoeden kan worden ingeroepen in een aantal situaties waarin goederen voor het vruchtgebruik aan de erflater toebehoren en voor de blote eigendom aan de erfgenamen, of waarbij een goed door de erflater werd vervreemd tegen een levenslang recht. Wanneer de erflater vruchtgebruiker is en de erfgenaam blote eigenaar, dan verkrijgt deze laatste na het overlijden de volle eigendom doordat het vruchtgebruik uitdooft. Er is alsdan geen erfrechtelijke overgang als dusdanig. Deze situatie kan normaliter dan ook geen aanleiding geven tot heffing van successie¬rechten. Door de fiscale uitbreiding bepaald in de artikelen 9, 10 en 11 van het W. Succ. wordt de erfgerechtigde echter geacht een legaat te verkrijgen.

Deze regeling geldt o.m. in geval van aankoop door de de cujus en één van zijn erfgenamen of legatarissen, waarin de de cujus het vruchtgebruik verkrijgt en de andere de blote eigendom. Overeenkomstig artikel 9 van het W. Succ. wordt vermoed dat achter deze verrichting een kosteloze verrichting schuilgaat. Tegenbewijs mag geleverd worden b.v. doordat de verkrijger van de blote eigendom het nodige geld had voor de aankoop, dat geld ook gebruikt heeft en dat er evenwaardigheid bestaat tussen de be¬stede geldsom en de reële waarde van de blote eigendom. Indien de erfge¬naam dit tegenbewijs niet levert, worden de verkregen goederen geacht in volle eigendom in de nalatenschap aanwezig te zijn en ingevolge een fictief legaat door de erfgenaam verkregen te worden.

(MAUS, M., Inleiding tot het fiscaal recht, Brussel, Vrije Universiteit Brussel, 2010, 84p.)

eylis
Topic Starter
Berichten: 8842

#3 , 22 okt 2010 14:48

Tmespreu, wacht even: et gaat hier expliciet om een verkoopscontract van verkoop per lijfrente héé.
de koper moet wel degelijk elke maand zijn lijfrentebetaling ophoesten aan de verkoper: dit is traceerbaar én bewijsbaar: dus daar gaat het "vermoeden van kosteloosheid". :mrgreen:

In de rubrieken juridisch advies van de seniorbladen heeft men het er momenteeel dikwijls over dat soort formules en ze worden al volop toegepast. (tis crisis héé)
Ik ga ze alleszins grondig uitvlooien , want als het klopt als een bus, moet ik er geent wee keer over nadenken 8_)

Reclame

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2010 15:04

Juistja, had even over de lijfrente gelezen, tot zover mijn nuttige bijdrage :lol:

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 okt 2010 15:14

De verkoop op lijfrente van een in België gelegen onroerend goed is onderworpen aan het
evenredig registratierecht op de overdrachten onder bezwarende titel van onroerende
goederen. Ook al is de te betalen lijfrente gespreid over een heel leven van de
lijfrentegenieter, toch moeten bij het sluiten van de overeenkomst de registratierechten
onmiddellijk worden voldaan ten laste van de koper.

(cfr Masterproef Liene Van Den Bosch http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

eylis
Topic Starter
Berichten: 8842

#6 , 22 okt 2010 15:19

thnx tmespreu so far voor de omvang van het registratierechten, maar die worden toch bepaald als percentage op de totale koopsom...?
hoe bereken je dàt dàn wanneer je het totale eindbedrag niet kent vooraf ...:-)

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 okt 2010 15:38

Belastbare grondslag en tarief bij lijfrente worden besproken op p. 26(van de verhandeling) van de pdf-link. :)

CrazyOne
Berichten: 6

#8 , 12 dec 2010 23:29

MAW je brengt al op voor je geboren word en je brengt op als je al dood bent !!
Je begint met niets en je werkt je hele leven en je eindigt met .....
ZE pakken het je af na je dood als het niet genoeg opbrengt met werken door je nabestaanden !!!
Leuke gedachte hé !!!

Terug naar “Weetjes”