regelgeving gebruik VOIP telefoonnummers.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

regelgeving gebruik VOIP telefoonnummers.

#1 , 14 mei 2018 16:53

Ik weet niet juist waar vragen, maar ik wil bevestiging/ontkenning van volgend feit.
Ik heb in een telefoonzone gewoond, en daar destijds mijn nummer aangevraagd.
Nu ben ik verhuisd van telefoonzone, maar het nummer blijven gebruiken.
Nu vernam ik van mijn voip provider, dat het gebruik van dit nummer, mij een fikse boete kan opleveren, mocht ik daarmee toevallig de hulpdiensten zou bellen.
Blijkbaar mag je een bvb 03 nummer niet gebruiken in een 015 zonenummer enzovoort.
Voorts dacht ik, dat je met voip nummers geen hulpdiensten zoals 112, 100, 101 enz kon bellen.
Er wordt nochtans veel reclame gemaakt van online cloud centrales, en dat je gratis van thuis naar fabriek en etc kan bellen, en dat je met je gsm en een app, je thuis, fabriek en etc gratis kan bellen, omdat het eigenlijk binnen nummers zijn.
Ook reclame, blijf goedkoop in contact met je bedrijf, als je op (zaken)reis bent, omdat je daar via een binnennummer gratis bereikbaar bent.
Het is wel zo, dat mijn voip nummer bij de registrar mijn gebruiks/domicilie adres staat, maar die wordt op diverse plaatsen gebruikt, ook op gsm.
Wie weet waar wat van waar is?
dank voor uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 mei 2018 21:13

Het vaste lijn nummer vanwaar opgeroepen wordt wordt gebruikt om je naar de “dichtstbijzijnde” noodcentrale te verbinden en toont de operator het gekende adres van de vaste aansluiting. Door een vast nummer nomadisch te gebruiken loopt dit verkeerd met vertragingen/misverstanden als gevolg.

Stel dat je abusivelijk de nooddienst belt en het gesprek verbreekt dan zal men politie ter plaatse sturen ter controle. Deze treffen je op het gekende adres van het vast nummer niet aan (er is immers niets) en mogelijks een nutteloze interventie aanrekenen. (Slotenmaker, ...)

Er wordt door de operatoren nagedacht over oplossingen om “vaste lijnnummers” nomadisch of vast te declareren en geolocalisatie op mobiele netten te gebruiken doch die oplossingen zijn er nog niet.

Een SIP client op je smartphone installeren om je vast nummer mobiel te gebruiken is idd makkelijk doch incompatibel met de huidige werking van de hulpdiensten bij een “silent call”

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”