Brandverzekering

Ingrid.S
Topic Starter
Berichten: 20

Brandverzekering

#1 , 11 mar 2011 08:04

Wij wonen in een conciergewoning die zich op 3 meter (brandgang) van een fabriek bevindt. Nu hebben wij reeds een brandverzekering lopen op de woning, maar stel ik me de vraag of wij niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor het afbranden van de fabriek wanneer dit door onze fout zou gebeuren. Onze tv die vuur vat,... en zo de woning met nadien fabriek doet afbranden.

Wij hebben een basis brandverzekering met als optie huurdersaansprakelijkheid. Weet iemand of dit in principe voldoende zou moeten zijn?

Dit is toch hetzelfde denk ik als iemand in een appartementenblok die in slaap zou vallen met een sigaret en zo eerst het appartement van de eigenaar doet afbranden met daarna heel de blok. Of zie ik dit verkeerd?

(Het verzekeren van de hele fabriek of hele appartementsblok kan toch niet?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mosselscampie
Berichten: 17

#2 , 16 mar 2011 10:47

Normaliter dekt je brandverzekering schade aan derden (==> BA gebouw) indien deze het gevolg is van een gedekt schadegeval (zowel inboedel als gebouw zelf).

Dit kun je nagaan in je algemene voorwaarden van je brandverzekering (staat er wel ergens in). :)

basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#3 , 20 mar 2011 13:10

Beste,

Schade zal inderdaad gedekt zijn, maar... Maximale uitkering (zie je polis) zal normaal nooit voldoende zijn om een hele fabriek te betalen. Gezien je echter concierge bent vermoed ik dat je gezien de hiërarchische band met die fabrieksdirectie er zelfs bij zware fout geen schadeclaim kan gelegd worden. Check het in elk geval en laat eventueel een afstand van verhaal negotiëren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Algemeen”