Motorverzekeraar wijzigen bij aankoop nieuwe motor

onraad
Topic Starter
Berichten: 16

Motorverzekeraar wijzigen bij aankoop nieuwe motor

#1 , 10 dec 2010 16:49

Beste

Ik ben reeds lange tijd verzekerd met mijn auto en motor bij KBC. (vervaldag polis ergens in januari)
Nu heb ik onlangs een nieuwe motor gekocht en gaat de oude weg.
Doordat de nieuwe een sportmotor is, wordt m'n verzekering plots een heel pak duurder.
Een andere verzekeraar, kan me echter veel goedkoper verzekeren.

Kan KBC me iets maken indien ik mijn plaat van oude motor laat schrappen (moet nu soieso om te ruilen tegen nieuwe plaat) - en dus ook de polis bij KBC en vervolgens de nieuwe motor met nieuwe plaat elders laat verzekeren?

De polis hangt toch vast aan het betrokken voertuig en dit lijkt me dan toch een geldige reden voor opzeg. (verdwijning risico)

Alvast bedankt!

Arno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 dec 2010 10:06

“Art.24.De verzekering is nietig, wanneer bij het sluiten van de overeenkomst het risico niet bestaat...Art.25.Wanneer gedurende de loop van een verzekeringsovereenkomst...het risico dat het verzekerde voorval zich voordoet, aanzienlijk en blijvend verminderd is en wel zo dat de verzekeraar, indien die vermindering bij het sluiten van de overeenkomst had bestaan, op andere voorwaarden zou hebben verzekerd, is hij verplicht een overeenkomstige vermindering van de premie toe te staan vanaf de dag waarop hij van de vermindering van het risico kennis heeft gekregen. Indien de contractanten het over de nieuwe premie niet eens worden binnen een maand na de aanvraag tot vermindering door de verzekeringnemer, kan deze laatste de overeenkomst opzeggen.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

De motorrijtuigenverzekering is gesloten voor een BEPAALD voertuig. Valt voor DIT voertuig het risico definitief weg dan kan daarvoor de overeenkomst beëindigd worden eventueel na opschorting ervan tot de vervaldatum.

Binnen zekere grenzen heeft het veranderen van voertuig geen invloed op het voortbestaan en de voorwaarden van uw verzekering. In dat geval is die verandering geen reden tot beëindiging maar evenmin een verplichting tot omzetting.

Onderzoek echter zorgvuldig de algemene voorwaarden van uw overeenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Algemeen”