Garantie tweedehandswagen probleem.

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

Garantie tweedehandswagen probleem.

#1 , 16 okt 2010 17:47

Hallo,
Ik kocht begin mei een tweedehandswagen nl. een BMW 320d bjr 1998 met 290000km op de teller.
Ik kocht deze bij een handelaar in tweedehandswagens. Deze handelaar is al jaren een kennis van ons. Ik kocht deze wagen voor 4000€+600€(keuring).
De keuringskaart werd aan mij voorgelegd, en de factuur bevind zich in het handsschoenen kastje bij de overige papieren zei hij tegen mij.
Tegen eind mei hadden we een midweek geboekt in de buurt van Wilhelmshafen ,Duitsland.
Op een avond gingen we naar het centrum even wandelen. Toen ik mijn wagen wou starten gaf hij niets meer. We hebben geprobeerd hem aan te duwen maar dat lukte niet. Toen is er op verzoek van de Polizei de ADAC gebeld. Die man probeerde ook alles uit maar kreeg hem ook niet gestart. De wagen werd toen naar een BMW dealer gesleept waar wij dan de nacht in de auto doorbrachten. De volgende morgen werd er een computer diagnose gesteld. Daar kon men mij vertellen dat er een probleem was met de computersturing. De wagen moest verder worden nageken voor eventuele andere storingen. Dus de wagen bleef achter bij de BMW Dealer. Hij sprak toen van een 2000€ kosten, maar kon nog niet uitsluiten dat de verdeelpomp vd diesel stuk was. Toen heb ik getelefoneerd met de autohandel X, verkoper van mijn auto, hoe we dit konden oplossen. Eerst was hij van plan om de auto naar Gent te slepen, maar hier moest hij ook hersteld worden. Na nog een tel te hebben ontvangen van BMW Y bevestigd hij dat ook de diesel verdeelpomp stuk was. Kosten 3470€ totaal.Terug gebeld met mijn verkoper die me zei dat de wagen kon hersteld worden bij BMW Y.Zo gedaan en we moesten de wagen achterlaten want ons vakantie zat erop.Terug in Belgie ging ik naar de garage X om het een en ander te bespreken.Die vroeg me nog eens naar het totale bedrag en lachte toen eens. Had het nu 500€ geweest was dat geen probleem maar 3470€ nooit. Toen ik hem wees op de wettelijke garantie vroeg hij me of ik de factuur wel goed had bekeken, die was nl. door een particulier( een vriendin van familie van hen die ook tweedehandswagens verkoopt). En,voegde hij er aan toe, de auto heb ik niet laten keuren met mijn platen,dus bewijs het maar, Na nog een paar keer contact te hebben opgenomen wist ik dat het hopeloos was. Mijn wagen staat hersteld in Duitsland. Ik heb niet het geld om hem op te halen.Nu heeft de juridische dienst van het OCMW hem aangeschreven maar tot nu toe zonder gevolg.
Hoe moet het nu verder??
MVG


[geen namen van bedrijven:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 okt 2010 20:21

Aan wie hebt u de aankoopsom betaald? Hebt u daar een bewijs van?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 okt 2010 20:32

Is de factuur opgesteld op naam van een natuurlijk persoon?

Reclame

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 17 okt 2010 00:33

Aan wie hebt u de aankoopsom betaald? Hebt u daar een bewijs van?
Ik heb de aankoopsom betaald aan [GEEN namen bedrijven, deze dragen niets bij aan uw post:Vandebos].Mijn factuur ligt in de wagen, en aangezien ik die zelf nog niet heb bekeken weet ik noch het bedrag noch de naam vd verkoper op de factuur.
Ik zou dan best mijn papieren ophalen in Duisland?

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 17 okt 2010 00:41

Is de factuur opgesteld op naam van een natuurlijk persoon?
Als je de koper bedoelt, ik ben particulier. De verkoper zou volgens [welk deel van "GEEN namen bedrijven", is onbegrepen?:Vandebos] ook een particulier zijn.(stom maar heb factuur nog niet gezien)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 okt 2010 08:09

We moeten wel weten wie de verkoper is volgens de factuur :)

Lightning

#7 , 17 okt 2010 09:55

Ik denk dat die garagist dit zaakje mooi geregeld heeft.
Als TS zover zou geraken dat hij kan aantonen dat de garagist garantie moet geven, zal het volgende twistpunt de herstelling zijn. Die is gebeurd in een andere garage. Blijkbaar zijn alle contacten tussen hem en zijn garagist telefonisch verlopen. Bewijs dus maar eens dat er een akkoord was over de herstelling in die andere garage.

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 17 okt 2010 12:09

Ik denk dat die garagist dit zaakje mooi geregeld heeft.
Als TS zover zou geraken dat hij kan aantonen dat de garagist garantie moet geven, zal het volgende twistpunt de herstelling zijn. Die is gebeurd in een andere garage. Blijkbaar zijn alle contacten tussen hem en zijn garagist telefonisch verlopen. Bewijs dus maar eens dat er een akkoord was over de herstelling in die andere garage.
De verkoper van mijn wagen beschikt niet over een garage. Enkel verkoop,

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 17 okt 2010 16:50

We moeten wel weten wie de verkoper is volgens de factuur :)
Is de factuur opgesteld op naam van een natuurlijk persoon?
Als je de koper bedoelt, ik ben particulier. De verkoper zou volgens [welk deel van "GEEN namen bedrijven", is onbegrepen?:Vandebos] ook een particulier zijn.(stom maar heb factuur nog niet gezien)
Sorry had het verkeerd begrepen :-(

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 17 okt 2010 17:04

We moeten wel weten wie de verkoper is volgens de factuur :)
Ik zal dan zo vlug mogelijk de papieren ophalen. Ondertussen is de wagen hersteld(sinds eind juni) dus zal ik daar ook iets moeten overeenkomen.

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 19 okt 2010 18:53

Ik denk dat u in Duitsland het bedrag van de herstelling en staangeld zal moeten betalen.
Mogelijk kan men daar een document opstellen waaruit blijkt dat u met de garagehouder in België hebt gebeld.

Champ
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 21 okt 2010 19:49

Ik denk dat u in Duitsland het bedrag van de herstelling en staangeld zal moeten betalen.
Mogelijk kan men daar een document opstellen waaruit blijkt dat u met de garagehouder in België hebt gebeld.
Ik denk volgende week naar daar te gaan en de wagen mee te nemen.En zal vragen om zo een bewijsje. Thx voor de tip.

Terug naar “Algemeen”