autosloten vervangen, verzekering

GraagAnoniem
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

autosloten vervangen, verzekering

#1 , 19 sep 2019 15:39

Beste,

Ik werk voor een Duitse firma en geniet een firma wagen. Deze is in Duitsland omnium verzekerd, waarschijnlijk via een groepspolis voor het volledige wagenpark.

Er is bij mij ingebroken geweest en mijn autosleutels zijn verdwenen. Ik beschik niet over een garage, mijn auto staat in de straat geparkeerd.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en de verantwoordelijke op mijn werk verwittigd (laten we die voor het gemak in de verdere conversatie "bazin" noemen)
Op eigen initiatief heb ik onmiddellijk de sleutel en auto laten hercoderen.
Echter, de bazin meldt dat dit niet voldoende is en dat de sloten in de auto moeten vervangen worden of dat de verzekering de auto niet langer dekt.
Dit is uiteraard een veel grotere kost.

De factuur is betaald door de bazin, maar die eist nu dat ik die terug stort op een bankrekeningnummer.

De expert van mijn eigen verzekering, i.e. brand en diefstal verzekering, vind dat de omnium van de auto moet aangesproken worden.

Is het aangewezen de factuur te betalen? Kan ik andere stappen ondernemen om onder die factuur uit te komen?

B.t.w. mijn car policy zegt dat ik voor alle kosten verantwoordelijk ben die niet door de verzekering gedekt zijn (e.g. dronken, extreme vermoeidheid, ...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 sep 2019 16:03

Wat bedoel je met "mijn eigen verzekering"? Als die dat dekt moet ze dat ook vergoeden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

GraagAnoniem
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2019 16:57

Dit is een brand en diefstalverzekering van mijn woning

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 sep 2019 16:59

Die kun je niet gebruiken voor de sloten van een auto.
Je moet de polis van de autoverzekering nalezen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 19 sep 2019 19:21

De “bazin” heeft mi geen juridische grondslag om de vervanging van de sloten te eisen. Door de hercodering kunnen ze al niet meer wegrijden met de wagen.... vraag haar op welk artikel van de car policy ze zich baseert.

Zelf vorig jaar iets gelijkaardig voorgehad: sleutel gestolen die in m’n kostuumjas zat op m n oprit thuis waarbij de wagen niet gesloten was. Stom natuurlijk... direct de wagen laten hercoderen. Ook m’n gestolen bedrijfslaptop is zonder discussie vervangen geweest (en k had ba k-ups ;-)) Nieuwe autosleutel is door bedrijf betaald omdat schade zonder gevonden aansprakelijke derden door de car policy gedekt is mits politieaangife. Geen haan die kraaide naar de minimale kans op inbraak met die gestolen sleutel...

Alles hangt dus af van je car policy.

GraagAnoniem
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2019 21:26

Tsja, car policy zegt dat kosten die de verzekering niet betaald voor mij zijn.
Maar ik heb geen toegang voorlopig tot die polis. Is wrs ook een groepspolis voor volledig wagenpark.
Als volgende stap heb ik gevraagd om de polis te mogen inzien samen met mijn verzekeringsmakelaar om vast te stellen:
1:) of de sloten vervangen hadden moeten worden
2:) indien ja, of deze kost gedekt is.

Als ze daar niet op in gaat, denk ik dat ik mag weigeren de factuur te betalen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 21 sep 2019 20:21

Beste


Je kan toch perfect de polisvoorwaarden terugvinden?
Kijk op je groene kaart in je auto welke verzekeraar betrokken is.
Google gewoon de algemene voorwaarden autoverzekering van die maatschappij. Normaal kan je die perfect opvragen. Je makelaar kan dat ook perfect natrekken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 sep 2019 08:52

De verzekeraar zal bijna zeker een Duitse firma zijn, of toch minstens met een zetel in D.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 22 sep 2019 09:34

Duits mag geen probleem zijn, en veel maatschappijen hebben ook een Engelstalige versie van hun algemene voorwaarden.

Van hun algemene voorwaarden dus. Maar het kan best dat zijn werkgever of makelaar of om het even wie over die polis onderhandeld heeft, en die speciale voorwaarden (zie een polis als een kerstboom, waar je gele ballen kan vervangen door andere, die meer uw smaak zijn...) komen dan niet op de website van de maatschappij. En dat kan gaan over bijkomende dekkingen die zijn werkgever belangrijker vindt, en die dan de plaats innemen van minder geliefde waarborguitbreidingen, om zo de premie acceptabel te kunnen houden... Of gewoon om weglatingen om de premie wat af te slanken. :(

Terug naar “Algemeen”