groepslevensverzekering innen

mayana
Topic Starter
Berichten: 29

groepslevensverzekering innen

#1 , 18 mar 2011 14:41

beste,
namens mijn tante op leeftijd die overigens sinds voorjaar 2005 weduwe van de verzekerde is geworden stel ik deze vraag.
zij verwachtte dat de staat haar wel zou contacteren op een manier om de gespaarde tegoeden van haar echtgenoot te ontvangen.
het gaat om een groepslevensverzekering van de firma Bell Telephone Manufacturing Company te Antwerpen.
is het normaal niet zo dat zij als wettelijke echtgenoot recht heeft op het geld?
heeft iemand enig idee naar wie wij ons moeten richten?
we hebben nog papieren ervan waarop staat hoeveel het kapitaal aangroeide.

met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 20 mar 2011 13:04

Mayana,

De staat heeft niets te maken met die groepsverzekering. Contacteer de personeelsdienst van Bell telephone, of beter nog, de verzekeringsmaatschappij bij dewelke de groepverzekering loopt. Zij kunnen je de nodige info bezorgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mayana
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 20 mar 2011 21:21

Jaja, dat zou goed zijn moest dat kunnen ! Maar Bell telephone is niet meer. Dus waar zitten de gelden van al die brave werknemers die spaarden? Je moet je toch naar een bepaalde instantie kunnen richten?
Iemand enig idee???

dankje

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 20 mar 2011 23:08

of beter nog, de verzekeringsmaatschappij bij dewelke de groepverzekering loopt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mayana
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 24 mar 2011 20:37

Ik heb ondertussen de juiste verzekeringsmaatschappij gecontacteerd en deze wisten mij het volgende te antwoorden;

Uw echtgenoot, Dhr. ***, is inderdaad in dienst geweest bij Bell Telephone van 1956 tot zijn ontslag op 18/1/1985. Volgens onze historische gegevens was er in die periode enkel een verzekering tegen overlijden welke uitsluitend bij overlijden een bedrag uitkeerde, en dit enkel voor die aangeslotenen die daarvoor maandelijks een premie betaalden (die ingehouden werd op het loon). Voor zover wij weten werden na zijn uitdiensttreding door uw echtgenoot geen premies gestort in deze verzekering; er is dus ook geen verzekering meer, en er wordt bijgevolg bij overlijden geen vergoeding uitgekeerd.


Is dit nu echt de manier van werken? En waar zijn de gespaarde bedragen dan heen? Dit gaat bij God nog aan toe over 29 dienstjaren zeg?!?!

Iemand enig idee?

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 24 mar 2011 21:36

Bij een gewone overlijdenverzekering zijn er geen gespaarde bedragen. Enkel premies.
De nabestaanden van de verzekerde krijgen een bepaald bedrag uitgekeerd bij overlijden van de verzekerde.
Of de verzekerde nu een maand na het afsluiten overlijdt, of na 20 jaar.
Er zijn dus geen tegoeden opgebouwd, enkel premies betaald.
Dus ja, dit is de gewone gang van zaken.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#7 , 28 mar 2011 20:48

Mayana,

Inderdaad. Overlijdensverzekeringen kan je vergelijken met bvb auto- of brandverzekeringen. Je betaalt een premie en in ruil daarvoor betaalt de verzekering uit bij schade/overlijden. Als je dit jaar niet botst/overlijdt, is de premie wel verbruikt en krijg je niets terug. Die premie wordt samengebracht met de premies van alle deelnemers en daaruit worden alle schadegevallen/overlijdens betaalt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”