Schuldsaldoverzekering

El Tricko
Topic Starter
Berichten: 7

Schuldsaldoverzekering

#1 , 25 jan 2011 09:15

Mijn ex-vriendin en ik hebben een viertal jaar geleden een huis gekocht en een woonkrediet geopend bij Dexia. We zijn nu uit mekaar en ik heb het huis van haar overgenomen door middel van herfinanciëring en opening van een nieuw woonkrediet bij een andere bankinstelling, namelijk ING, die mijn vroegere woonkrediet bij Dexia heeft overgenomen. Wat gebeurt er nu met de schuldsaldoverzekering die ik destijds bij Dexia ben aangegaan ? Ik dacht dat de schuldsaldoverzekering bij Dexia automatisch zou stopgezet worden aangezien ik geen woonkrediet meer heb bij Dexia maar ik krijg nog steeds rekeningen in de bus voor de maandelijkse betaling ... Ik heb dan contact opgenomen met de bank Dexia en die vertelden me dat ik een opzegbrief dien op te stellen, rekening houdend met een opzegtermijn van drie maanden, en dat ik de maanden die in die termijn vallen nog dien te betalen ... Maar ik heb mijn twijfels of dit wel juist is ! Wie weet hier raad mee ? Alvast bij voorbaat bedankt voor reacties !
Laatst gewijzigd door El Tricko op 25 jan 2011 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2011 09:20

Dus mijn vroegere woonkrediet bij Dexia is overgenomen door ING.
Wat bedoelt U hier juist mee?

El Tricko
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 25 jan 2011 09:33

Ik heb zo'n vier jaar geleden een huis gekocht samen met mijn ex-vriendin en een woonkrediet met vaste rentevoet aangegaan bij Dexia. Ik wou het huis overnemen van haar en heb aan Dexia voorgesteld om deze formule dan te laten omzetten in een variabele rentevoet (1-1-1) maar Dexia wou hiermee niet akkoord gaan. Ik ben dan naar ING gegaan of zij mijn woonkrediet bij Dexia wilden overnemen aan een variabele rentevoet (1-1-1). Dus ik heb nu een woonkrediet bij ING, die mijn vroegere woonkrediet bij Dexia heeft overgenomen. Maar ik zit nu blijkbaar nog met die schuldsaldoverzekering bij Dexia.
Laatst gewijzigd door El Tricko op 25 jan 2011 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2011 10:54

En U heeft Uw woonkrediet bij Dexia afbetaald met de 3 maanden wederbeleggingsvergoeding, vervolgens Uw notaris dit krediet laten schrappen en een nieuw krediet bij ING laten openen?

El Tricko
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 25 jan 2011 10:57

Inderdaad ... En nu zit ik nog met die schuldsaldoverzekering bij Dexia ...

pieter10
Berichten: 10

#6 , 25 jan 2011 11:31

u moet schriftelijk laten weten dat het krediet bij dexia niet meer loopt en vanaf welke datum. u zal dan premie terugkrijgen. zo werkt het altijd. Indien ze dit niet doen is dit heel uitzonderlijk.

El Tricko
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 25 jan 2011 11:40

Pieter, wat bedoelt u met premie terugkrijgen ? Bedoelt u hiermee dat ik alle premies die ik gedurende die vier jaar betaald heb, terugkrijg ?

pieter10
Berichten: 10

#8 , 25 jan 2011 11:46

neen, dit zal niet kunnen, maar de premie voor het lopende jaar die u betaald hebt zal gedeeltelijk kunnen worden teruggestort dacht ik , op datum van de aavraag tot stopzetting. In ieder geval zou ik dit eisen in brief , waarin je uw probleem schetst. Als men klantvriendelijk is zal u dus een klein deeltje terugkrijgen. In princiepe moet u drie maand voor de vervaldag opzeg aangetekend versturen en dan stopt de premie op de jaarvervaldag. U dient dus een uitzondering te vragen.

El Tricko
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 25 jan 2011 12:15

Pieter, bedankt voor de hulp !

bosprocureur
Berichten: 6888

#10 , 26 jan 2011 13:19

neen, dit zal niet kunnen, maar de premie voor het lopende jaar die u betaald hebt zal gedeeltelijk kunnen worden teruggestort dacht ik , op datum van de aavraag tot stopzetting. In ieder geval zou ik dit eisen in brief , waarin je uw probleem schetst. Als men klantvriendelijk is zal u dus een klein deeltje terugkrijgen. In princiepe moet u drie maand voor de vervaldag opzeg aangetekend versturen en dan stopt de premie op de jaarvervaldag. U dient dus een uitzondering te vragen.
Een schuldsaldoverzekering is een levensverzekering. U kiest dus zelf hoelang u betaalt, en wanneer u betalingen + verzekering stopzet.

U kan dus die SSV laten verderlopen, en gewoon de begunstiging veranderen van kredietgever naar partner, kind(eren)....
U kan dezelfde verzekering gebruiken bij uw nieuwe kredietgever....

U kan de verzekering ook stopzetten, als u vriendelijk bent met een brief, (niet gebonden aan drie maand vooropzeg) als u vergeet op te zeggen gewoon door de premie niet meer te betalen. Dan krijgt u nog een aangetekende brief, waarvan de tekst neerkomt op : als u niet betaalt binnen de veertien dagen, wordt de verzekering gestopt, en blijft u eventueel voor een kleiner bedrag verzekerd (heeft iets te maken met de manier van premieberekening).
U hebt dus geen enkele verplichting meer, wat de maatschappij ook komt vertellen.

Terug naar “Algemeen”