vereffening-verdeling handelszaak

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

vereffening-verdeling handelszaak

#1 , 22 apr 2011 23:50

tot 2005 had ik samen met mijn zus een "een"manszaak (beiden zelfstandig statuut in één handelzaak). wij stonden volledig op gelijke voet (dezelfde rechten en plichten binnnen de gemeenschappelijke zaak, zonder dat daarover schriftelijke overeenkomsten bestonden). de laatste 10 jaar sukkelde mijn zus met haar gezondheid, waardoor zij vaak afwezig was en waardoor het meeste werk binnen de zaak op mijn schouders viel. de zaak begon te slabakken en doofde langzaam uit. in 2005 heb ikzelf, na een jaar uitverkoop, de nodige stappen ondernomen om de zaak stop te zetten.

in 2008 echter heeft mijn zus mij gedagvaard om "een gerechtelijke vereffening-verdeling van de handelszaak" te verkrijgen. met een verdeling van de restanten van de zaak die overgebleven zijn in 2005 heb ik geen probleem, maar mijn zus beweert dat ik van haar ziekte (en afwezigheid) misbruik gemaakt heb en haar financieel bedrogen heb. zij eist dat ik verantwoording afleg vanaf 1995.

binnenkort zal een "inventaris van de omvang van de handelszaak" opgemaakt worden bij de aangestelde notaris, maar het is mij volslagen onduidelijk welke datum men zal hanteren. 1995, het begin van de ziekte van mijn zus? 2005, het moment van de stopzetting? 2008, het moment van dagvaarding? hoe kan men iets inventariseren dat er niet meer is (bv voorraden en gelden in 1995)?

mijn zus was tussen 1995 en 2005 altijd akkoord dat ik een groter deel van de winst kreeg omdat ik bijna al het werk alleen deed, maar nu beweert zij dat zij recht heeft op de helft van de winst in die periode "aangezien zij voor de helft deelgenoot in de zaak was". kan mijn zus zomaar, jaren na de stopzetting, terugkomen op onze onderlinge (mondelinge) afspraken? wel pienter gezien natuurlijk, mij 10 jaar alle werk laten doen en nadien mijn "vergoeding" voor mijn werk afnemen. kan ik hier verjaring inroepen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding