wijzigin zetel bvba

blogger01
Topic Starter
Berichten: 3

wijzigin zetel bvba

#1 , 04 okt 2010 21:05

Beste,
2 vraagjes :
Is er een reden waarom een zaakvoerder van een bvba, in geval de zaken slecht gaan, het adres van de zetel zou veranderen ? (voormalig adres handelsregister oudenaarde, huidig handelsregister brussel). (...even later is de zaak failliet...)

en

waarom zou iemand een zaak overnemen, en alle bepalingen van de statuten (naam zaak, zaakvoerder, adres zetel, doel) te laten wijzigen ipv gewoon een nieuwe zaak op te starten ?

alvast bedankt
mvg
fred

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#2 , 05 okt 2010 21:04

Er kunnen daar goede reden voor zijn.

Als de zaken slecht gaan kan misschien geprobeerd worden om "goedkoper" te gaan leven en vanuit een goedkoper pand te gaan werken. (bvb. een bedrijf zegt de huur op en gaat van thuis uit werken). Anderzijds gebeurd het ook dikwijls dat een bedrijf verhuisd om te groeien en dan ziet dat de verhuiskosten te groot zijn, de cliënten het nieuwe pand niet vinden, ... en daarom failliet gaan.

U vermeld "statuten", het gaat dus blijkbaar om een rechtspersoon. Er kunnen goede redenen zijn om een vennootschap niet te vereffenen en ze daarentegen volledig aan te passen aan een nieuwe situatie. De meest voor de hand liggende is dat de vereffeningskosten en oprichtingskosten vermeden worden. Ook de Roerende voorheffing op de reserves worden vermeden. Als je toch een vennootschap nodigt hebt voor je nieuw project dan kan je daarmee verder.

Andere - risicovollere - redenen kunnen zijn omdat er grote fiscale verliezen in de oude vennootschap zitten (die van toekomstige winst mogen afgetrokken worden; het risico is dat de fiscus dit niet aanvaard). Omdat de verkoop van aandelen fiscaal gunstiger belast wordt dan liquidatie (men verkoopt zijn aandelen aan een andere ondernemer die er een ander project mee opstart).
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”