ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer

#1 , 17 feb 2020 00:44

Alle onderwerpen samengevoegd - antwoorden zijn zo goed mogelijk gegeven hoe het effectief nu juist allemaal moet zal door uw (nieuwe) boekhouder moeten uitgelegd worden - let op u blijft wel de aansprakelijke persoon - JurecaBE -moderator


ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer.

Ik googelde hier al veel naar maar zie niet meteen echt antwoorden.

Ik heb niet echt goede relatie met boekhouder daar die niet mijn vraag daarop beantwoordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 17 feb 2020 08:25

ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer.

Ik googelde hier al veel naar maar zie niet meteen echt antwoorden.

Ik heb niet echt goede relatie met boekhouder daar die niet mijn vraag daarop beantwoordt.
Normaal leert men dat op school, heb u geen basiskennis bedrijfsbeheer?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2020 08:46


Normaal leert men dat op school, heb u geen basiskennis bedrijfsbeheer?
Bedrijfsbeheer is niet meer nodig, en cursus bedrijfsbeheer heeft zeer veel verschil naarmate welke school je geweest bent.

Veel boekhouding zit daar niet in .
Het bewijs is er bijna alle kleine zelfstandigen moet voor alles en nog wat een boekhouder raadplegen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

D0gD0g

#4 , 17 feb 2020 09:31

Misschien kan TS hier wat meer info vinden dan.

https://www.sbb.be/nl/publicaties/start ... s-algemeen

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 17 feb 2020 10:14

Eigen gebruik:
- Detail bijhouden
- boeking op RC ZV
- VAA in de PB
- Onttrekking afgetrokken btw

Voor onverkoopbare goederen moet u in principe de Fiscus verwittigen zodat ze dit kunnen controleren voor u dit wegsmijt. Uiteraard is dat niet in elke sector even evident.

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2020 10:53

die afkortingen begrijp ik niet.
onder welk btw schrijf ik dat dan allemaal in? je moet toch inschrijven onder 0,6,12,21 %BTW?
Is eigen gebruik dan onder 0 btw?zo heb ik het gehoord.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2020 11:03

TS kijk ook even onder RUBRIEK FISCAAL& FINANCIEEL RECHT
belastingen, BTW en accijnzen
topic KASBOEK van Berk
topic EENMANSZAAK : van bruto naar netto door Babipsylon

Uw topic hangt er ook van af welk soort zelfstandige u bent : in bijberoep - kleine omzet van ? - grote omzet van ? BTW plichtige ?

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2020 13:47

father b waar moet ik dat gaan zoeken?

ik heb kleine omzet en btw plichtig

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2020 13:55

TS ZIE INFORMATIE BALIE VAN HET FORUM (is als u opstart ) RUBRIEK 6

LeenW
Berichten: 12840

#10 , 17 feb 2020 13:58

die afkortingen begrijp ik niet.
onder welk btw schrijf ik dat dan allemaal in? je moet toch inschrijven onder 0,6,12,21 %BTW?
Is eigen gebruik dan onder 0 btw?zo heb ik het gehoord.
rekening courant zaakvoerder
voordeel belast in personenbelasting

eigen gebruik is geen echte omzet maar een onttrekking Art 12 btw-wetboek, zeker geen 0%

Een boekhouder lijkt mij hier echt wel een must. Als u niet meer overeenkomt met de huidige, zoek dan een nieuwe voor het te laat is.


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 feb 2020 14:13

https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ouding-van

Voor onverkoopbare producten of vervallen goederen : maakt u een listing op aan aankoopprijs.
Deze goederen afboeken als verliespost ( - goederen en op een klasse 6 rekening onverkoopbare goederen ).
En zoals Leen zegt : fiscus verwittigen; maar indien geen extreme hoeveelheden niet nodig. Wel duidelijke listing maken, desnoods bij belastingaangifte
een kopie voegen, en bij controle de ambtenaar er op wijzen.
Bij het opmaken van de listing kunt u misschien verwijzen naar de aankoopfacturen van betreffende goederen. Extra misschien een foto met duidelijke vervaldata producten ( uit voorzorg ).

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 feb 2020 02:26

ik verkoop thee en had enkele tientallen kg buiten datum

ik had gehoord dat je dat in dagontvangstenboek moest inschrijven onder 0 btw

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 feb 2020 13:20

ik ben hier niet veel wijzer van geworden?

LeenW
Berichten: 12840

#15 , 18 feb 2020 14:07

ik verkoop thee en had enkele tientallen kg buiten datum

ik had gehoord dat je dat in dagontvangstenboek moest inschrijven onder 0 btw
Van horen zeggen is meestal geen goede raad. In dit geval zelfs extra kans op controle.

Fiscus aanschrijven dat u een voorraad wil vernietigen, zeg dat ze nog een maand hebben om te komen kijken voor u het vernietigt. En intussen een nieuwe boekhouder zoeken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”