ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Re: ben kleine zelfstandige en heb vragen hoe ik juist mijn verkopen en eigen gebruik ,en vervallen goederen noteer

#16 , 18 feb 2020 15:24

Ben ik niet beter kasbon of factuur te maken? dan moet ik geen ontvangsten of kasboek bijhouden toch?

Maar wat doe ik dan met uitschuiven of breuk en eigen verbruik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 feb 2020 15:34

KASBOEK en dagontvangsten boek is verplicht van de wet, ook bij het maken van facturen.

Eigen gebruik daarvan maak je een factuur net zoals voor een klant aan de zelfde prijs en met btw.
Ga naar een boekhouder want u gaat boetes betalen, want je heeft geen inzicht in de boekhouding .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 feb 2020 10:37

kasboek?voor gewone facturen heb ik dat nog nooit moeten doen? ook niet bij mijn vorige boekhouder..

Ik heb maar één of twee keer een verkoop aan particulieren,en dan breuk of vervallen ,eigen verbruik, daarvoor kan ik toch moeilijk elke dag 0 invullen in het ontvanstenboek ?

Reclame

LeenW
Berichten: 12866

#19 , 19 feb 2020 10:46

kasboek?voor gewone facturen heb ik dat nog nooit moeten doen? ook niet bij mijn vorige boekhouder..

Ik heb maar één of twee keer een verkoop aan particulieren,en dan breuk of vervallen ,eigen verbruik, daarvoor kan ik toch moeilijk elke dag 0 invullen in het ontvanstenboek ?
Kasboek is uw financiën, heeft niets met facturen te maken.

Dagontvangstenboek moet dagelijks ingevuld worden, tenzij u alles op factuur doet.

Alfred J
Berichten: 190

#20 , 19 feb 2020 10:53

Eigen gebruik daarvan maak je een factuur net zoals voor een klant aan de zelfde prijs en met btw.
Ik heb er geen kennis van, puur uit interesse. Waarom mag hij eigenlijk niet aan zichzelf factureren met korting?

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 feb 2020 11:00

als je de facturen bij houd in een map is dat toch ook goed?

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#22 , 19 feb 2020 11:01

EN BREUK OF VERVAL kun je toch geen factuur van maken?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#23 , 19 feb 2020 12:43

Eigen gebruik daarvan maak je een factuur net zoals voor een klant aan de zelfde prijs en met btw.
Ik heb er geen kennis van, puur uit interesse. Waarom mag hij eigenlijk niet aan zichzelf factureren met korting?
Volgens mij mag hij dat wel, maar niet met verlies. Maar zou hijzelf zo veel thee drinken dat hij zelf een zak moet aankopen ?
Dat hij dan de vervallen of breuk thee gebruikt. Die hoeveelheden zullen toch niet opvallen ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 feb 2020 12:45

EN BREUK OF VERVAL kun je toch geen factuur van maken?
Misschien interessant voor ons om te weten hoeveel omzet u draait : bedrag en hoeveelheid thee.

Krijg de indruk dat u meer breuk thee en vervallen thee, en eigen gebruik thee heeft dan klanten.
Uw topic is helemaal mistig.

En voor breuk of verval : zie mijn vorige reacties.

LeenW
Berichten: 12866

#25 , 19 feb 2020 12:49

Eigen gebruik daarvan maak je een factuur net zoals voor een klant aan de zelfde prijs en met btw.
Ik heb er geen kennis van, puur uit interesse. Waarom mag hij eigenlijk niet aan zichzelf factureren met korting?
Kort gezegd: De zelfstandige activiteit mag geen voordeel opleveren voor de privé persoon.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 feb 2020 13:07

Eigen gebruik daarvan maak je een factuur net zoals voor een klant aan de zelfde prijs en met btw.
Ik heb er geen kennis van, puur uit interesse. Waarom mag hij eigenlijk niet aan zichzelf factureren met korting?
Kort gezegd: De zelfstandige activiteit mag geen voordeel opleveren voor de privé persoon.
Dat is zeker correct. En niet om privé goedkope thee zonder BTW aan te kopen. Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat hij
privaat zulke hoeveelheden kan verbruiken ( of om door te verkopen aan familie en vrienden ? ).
Indien TS niet duidelijker zijn zelfstandige activiteit weergeeft; is het moeilijk om een sluitende reactie te geven.
Bij deze topic blijf ik mijn honger zitten.

Alfred J
Berichten: 190

#27 , 19 feb 2020 16:39

Kort gezegd: De zelfstandige activiteit mag geen voordeel opleveren voor de privé persoon.
Bedankt Leen! Nog een bijkomende vraag, stel dat men dus koffie verkoopt zoals in dit topic. Met fictieve bedragen uiteraard, men koopt 10 kg koffie in aan € 10 excl. btw. Deze 10 kg worden normaal verkocht aan € 15 excl. btw. De zaakvoerder lust de koffie zelf ook graag en koopt zelf 10 kg uit zijn eigen zaak aan € 10 (= aankoopprijs) excl. btw. Dan heeft hij hier toch geen voordeel aan gehad? Moest ik ooit zelfstandig starten heb ik duidelijk een goede boekhouder nodig, want ik zou daar persoonlijk geen graten in gezien hebben :oops:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#28 , 19 feb 2020 18:46

Alfred # 13 Hij verkoopt thee.
Indien hij aan die aankoopprijs de koffie koopt wat te doen met onkosten als zelfstandige boven op die € 10.00 ?
Is volgens mij verkopen met verlies of als zaakvoerder profiteren van de zelfstandigheid om goedkoop koffie te kopen ? Ik ruik graag koffie maar geen misbruiken.

Alfred J
Berichten: 190

#29 , 19 feb 2020 21:06

Of het nu koffie of thee is, was maar een detail... Ik zal een laatste poging doen (misschien kan dit al beter afgesplitst worden, mijn excuses, maar ik vind het best interessant). Lowie en Leen geven aan dat het gefactureerd moet worden aan normale verkoopprijs; mijn wedervraag is waarom er geen korting gegeven mag worden. Antwoord is om jezelf geen voordeel te geven, volg ik. Mijn voorbeeld dan maar lichtjes bijgewerkt voor de (extra) duidelijkheid: ik koop 10 kg thee aan voor € 10 excl. btw. Ik verkoop deze 10 kg voor € 15 excl. btw, mijn onkosten hierop zijn € 1 excl. btw per 10 kg. Mag ik dan als zaakvoerder 10 kg thee aan mezelf verkopen voor € 10 excl. btw (= inkoop) + € 1 excl. btw (= onkosten) = € 11 excl. btw? Als ik Leen & Lowie goed begrijp mag dat ook niet en ik ben niet helemaal mee in die redenering... (En niet met de bedoeling hun antwoorden te betwisten, nogmaals, 't is uit interesse)

gen
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 feb 2020 00:08

dat is dan toch hetzelfde als ik het in mijn dagontvangsten boek inschrijf onder 0 %
Ik heb er toch al btw op betaald als ik het aankoop.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”