loonoverdracht

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

loonoverdracht niet betaald geduurende 15 maanden

#1 , 03 jan 2019 18:32

even wat info winnen
ik heb een eigen zaak gehad, ik ben failliet gegaan in 2012 ik ben hierbij alles kwijtgeraakt
mijn woning is openbaar verkocht maar aangezien wij met 2 waren (ik en mijn partner) en niet gehuwd of wettelijk samenwonende zijn, gaat alle resterende schuld getekend door 2 naar mijn partner. ik heb van 2012 tot en met februari 2018 loonoverdracht gehad, waardoor alle verdiensten boven de 1500 euro werden ingehouden. bij het opvragen van de resterende schuld van de woning eind 2017 blijkt er nog een bedrag open te staan van 32.000 euro wat niet klopt want in 2016 had ik nog een bedrag openstaan van 30.000 euro en er ging in die periode elke maand minimum 1000 euro van mijn loon naar de schuld
de curator heeft loonbeslag gedaan van 2012 tot midden 2013 daarna is de loonoverdracht over gegaan naar de woning (vreemd)
ik heb toen de papieren van de bank ontvangen waarop alle stortingen te zien waren
mijn werkgever beweerd dat alle stortingen gebeurd zijn naar de schuldeiser. waarop ik officiële betalingsbewijzen heb gevraagd. zij hebben mij enkel betaling opdrachten gegeven. m.a.w. ze hebben geen betaling bewijzen waarop bevestigd word dat het betaald is

kort uitgelegd natuurlijk :)

nu... het gaat hier om een bedrag van iets meer dan 15.000 euro (zonder alle interesten) waarop ik persoonlijk geen aanspraak kan maken
ik ben niet de recht hebbende alleen de schuldeiser kan deze opeisen
ik kan dus geen kloot doen??
kan dit ongestraft?

omdat ik

even goed doorlezen
dus alles even samenvatten
indien wij wettelijk samenwonende waren of getrouwd dan waren we beiden verschoonbaar verklaard
en had er niemand achter die 15.000 euro gevraagd? indien men er wel achter was gekomen dan spreken we over loondiefstal?
een crimineel feit en konden ze strafrechtelijk vervolgd worden.

hetzelfde geld dus ook indien ik geen zaak had, dus geen faillissement?

dus als ik morgen naar de bank ga ik zie daar 10.000 euro liggen en ik neem die mee en ik word gefilmd, maar niet herkend dan is er geen vuiltje aan de lucht. echter na 1 jaar word ik toch herkend door een werkgever van de bank, en ik krijg dit te horen en ga het geld terugleggen.

dan word ik dus niet vervolgd?

anders gezegd omdat wij niet wettelijk samenwonen en of getrouwd zijn en ik een faillissement heb ondergaan mag mijn werkgever mij ongestraft die gelden achterhouden (dit was dus in het andere geval wel degelijk gebeurd)

begrijp wel dat als wij beiden verschoonbaar waren verklaard er meer dan 15.000 euro verdwenen was
het is door mijn oplettendheid, dat dit aan het licht is gekomen aangezien iedereen sprak over interesten

ik heb er begrip voor dat de schuldeiser deze moet bedragen opeisen en wel onmiddellijk, ze zijn dan ook de rechthebbende
maar wat als mijn werkgever failliet gaat?



wat ik niet kan begrijpen is dat er geen ander gevolg aanhangt voor voor mijn werkgever (zie mijn voorbeeld van de bank)



ik heb ondertussen ander werk gevonden

de lonen worden niet volledig betaald, of in stukken

ze krijgen praktisch geen materialen meer van leveranciers

de camionetten zijn niet meer verzekerd en of gekeurd

6 maanden maaltijdcheques moeten er nog betaald worden

3 jaar aan eco cheques



dus je kan je wel voorstellen hoe dringend dit wordt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 03 jan 2019 19:02

Dit klinkt als een noodkreet doch ik begrijp de vraag niet.

Is er schuld op het verkochte huis omdat de verkoopprijs niet volstond om de openstaande lening en kosten te betalen? Als het huis 50 50 beschreven stond is dit een gemeenschappelijke schuld.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2019 19:47

Als het huis 50 50 beschreven stond is dit een gemeenschappelijke schuld.

TS schrijft duidelijk MIJN HUIS .

En haar partner, niet samen wonen en niet gehuwd kan zij niet verschoonbaar verklaart geweest zijn.

Wat het geld van de werkgever betreft dit kan de curator onmiddellijk zien, ik zie geen enkele reden waarom je werkgever niet zou gestort hebben??

Dit zou onmiddellijk door de curator en deurwaarder gezien worden !!

Vergeet zeker niet dat dit loonbeslag ook maandelijks zeer veel geld aan onkosten kost, die deurwaarder moet elke maand innings-geld hebben, niemand werkt voor niks, en ook je curator moet maandelijks zijn deel van het geld hebben Voor deze inning .

Of denk je dat de gemeenschap voor deze kosten soms moet opdraaien ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2019 11:22

de curator heeft de loonoverdracht naar de woning laten gaan rechtstreeks na een 6 tal maanden dus mijn loonoverdracht werden op de rekening van de woning gestort (wat mij vreemd lijkt) die houd zich M.a.w. er niet mee bezig, maar zo staat het wel op mijn loonbrief
ik ben verschoonbaar verklaard op 06/01/2018 er werden toen nog eens 2 maanden loon overdracht afgehouden dit was voor een bedrag van rond de 2400€ er werd aangedrongen dat deze loon overdracht moest stoppen en dat deze bedragen terug moesten komen, wat uiteindelijk gebeurd is
maar dat is nog niet alles
plots zegt mijn werkgever dat de bank maar 1025 euro had ontvangen en die had ze me dan overgemaakt en 2 maanden later heeft ze me het resterende bedrag overgemaakt
bij nazicht van de papieren van de bank blijkt het bedrag 1025€, betaald te zijn geweest in januari 2017 dat was het enige bedrag dat de bank dat jaar ontvangen had
de bank heeft mij daarover gemaild en in bijlage zat een kopie van een mail waarbij het CLB vraagt aan mijn werkgever waar de bedragen zijn die gestort hadden moeten zijn in februari tot en met mei 2017, om alsnog het nodige te doen, of indien betaald de bankafschriften over te maken naar de bank
in die mail staat ook dat de bank telefonisch contact heeft gehad met het clb en mijn werkgever en dat er gezegd is geweest door de werkgever dat die bedragen doorgestort zijn naar de curator
ik heb verteld aan mijn werkgever wat in die mail stond (behalve de bijlage) en mijn werkgever zei dat ie nooit gebeld heeft met de bank of gezegd heeft dat deze bedragen naar de curator zijn gegaan

ik heb een advocaat hiervoor maar hij zegt dat ik niks kan doen omdat ik ben wel verschoonbaar verklaard maar mijn faillissement in nog niet afgesloten en ik ben niet de rechthebbende maar de bank en alleen de bank kan deze achterstallen en interesten opeisen bij mijn werkgever

dus wat moet ik nu doen?
kan dit zomaar en dat omdat ik in een faillissement zit en niet wettelijk samenwoon?
dat de bank rechthebbende is daar ben ik mee akkoord, maar dat dit ongestraft kan
dit is toch een vorm van loondiefstal? fraude? valse verklaringen of zie ik dat verkeerd?
ik kan mij niet zomaar even de kosten veroorloven van een advocaat en dan mijn onkosten nooit meer terug zien?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2019 11:33

U bent verschoonbaar dus dit is u zaak niet meer, u heeft kwijtschelding gekregen van u schulden en dan is de kous af voor u !.

Wat de bank betreft heeft u geen zaken meer mee, daar u nog steeds onder curatele staat tot de sluiting van het faillissement, en het is de curator en de rechter commissaris die de zaak in handen heeft !!
dit is toch een vorm van loondiefstal? fraude? valse verklaringen of zie ik dat verkeerd?
Dit is geen diefstal van u, maar van de bank, en dit zijn u zaken niet, het is aan hun om hun rechten te doen gelden.

Gaat je briefwisseling nog steeds via de curator .?

Zijt eens tevreden dat dit nu bestaat van de kwijtschelding, en laat alles rusten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2019 14:17

ik kan niet begrijpen hoe jullie die verschoonbaarheid zien maar
ik ben al 23 jaar samen met mijn partner en bij mij gaat het nog steeds dat we samen een oplossing moeten zoeken voor de resterende schuld die op haar verhaalt word
ziehier de mail van mijn advocaat

Ik kan enkel en alleen met u concluderen dat het Vlaams Woningfonds tot op heden niet geïnteresseerd is in het geld dat hen normaal gezien zou toekomen via loonoverdracht.
Het Vlaams Woningfonds richt zich tot op heden enkel tot u.
Indien LD failliet zou gaan, bestaat de mogelijkheid om schuldvordering in te dienen.

nu ik weet niet hoe jullie dit bekijken als ik het goed begrijp zouden jullie zeggen tegen je partner: ik ben verschoonbaar los de rest maar op?? zo ben ik niet hoor
ik ben een zaak gestart en ik ben failliet gegaan, het was MIJN zaak en zij zou dan de nadelen moeten dragen door mijn faillissement?

als ik een mail stuur naar de curator of eender wat krijg ik geen antwoord
ik ben inderdaad schuldenvrij maar mijn GEZIN niet
ofwel betalen wij mooi die 32.000€ af en hebben we in totaal meer dan 45000 € betaald ipv 15.000€
ofwel moet ik verder zoeken

aangezien de bank nu 15.000 euro meer vraagt wegens nooit ontvangen lijkt het toch wel mijn zaak te zijn
ik ben hier al bijna 2 jaar voor aan het lopen, mijn werkgever heeft mij van alles op mijn mouw gespeld
begrijp me niet verkeerd het gaat mij om wat er overblijft wat nog betaald moet worden en 32.000 of 15.000 is een heel groot verschil
dat dit ongestraft zomaar kan.... WTF en dit omdat ik een eigen zaak had
ik ben zeker tevreden dat ik verschoonbaar verklaard ben
ik heb dat na 6 jaar zelf aangevraagt

als mijn fallisement nu wel afgesloten is? kan ik dan wel iets ondernemen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2019 16:16

ik kan niet begrijpen hoe jullie die verschoonbaarheid zien maar

ik ben zeker tevreden dat ik verschoonbaar verklaard ben
ik heb dat na 6 jaar zelf aangevraagt

als mijn fallisement nu wel afgesloten is? kan ik dan wel iets ondernemen?
Ik zie de kwijtschelding(verschoonbaar) als een gunst van de wetgever, vroeger bestond dit niet moest je tot de laatste cent terug betalen !!

Faillissement 6 jaar open ? dit is ook niet min !

Als je faillissement afgesloten is kan je niks maar ook niks meer doen dan is dit gesloten !!

Waar ligt de fout ?


Art. 82. <W 2002-09-04/38, art. 29, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.) <W 2005-07-20/32, art. 9, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>
(De echtgenoot van de gefailleerde die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van zijn echtgenoot, of de voormalige echtgenoot die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld die zijn voormalige echtenoot tijdens de duur van het huwelijk was aangegaan, wordt ingevolge de verschoonbaarheid van die verplichting bevrijd.)


Art. 110. De verschoonbaar verklaarde gefailleerde wordt geacht gerehabiliteerd te zijn.


De wet zegt duidelijk gehuwd of EX gehuwd maar gehuwd voor het vonnis.

En voor u geld nog de oude wet daar het vonnis voor de nieuwe wet was.

Er word nergens vermeld in deze wet over samen wonen enkel over het huwelijk en dan wel op datum voor het vonnis.

U schrijft zelf .
aangezien wij met 2 waren (ik en mijn partner) en niet gehuwd of wettelijk samenwonende zijn

Dus ik denk dat je er niks zal aan kunnen veranderen, want jullie waren wettelijk GEEN gezin op het ogenblik van het Vonnis ,dit is ook één van de reden dat dit faillissement nog open staat, daar komt ook geen verjaring op, faillissement gekend 18 jaar open.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jan 2019 18:13

ok dan heb ik nog 18 jaar om iets uit te dokteren ;)
kan mijn partner dan niks doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2019 18:15

Als ik alles eens op een rijtje zet, was u een één man zaak en je vriendin heeft mede getekend als borg !!
Maar jullie waren niet gehuwd en ook niet wettelijk samenwonend !
Dus 2 verschillende en vreemde personen van elkaar .
Je vriendin was GEEN zelfstandige, anders kon ze ook gefailleerd worden en was er ook nu geen probleem.

Ik vraag me alleen af hoe je vriendin je kon helpen buiten borgstelling en zij geen zelfstandig statuut, en niet samen wonend !
Ik geloof dat hier toch iets niet pluis is, want anders kan ik het niet begrijpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2019 18:17

ok dan heb ik nog 18 jaar om iets uit te dokteren ;)
kan mijn partner dan niks doen?

Het enige wat je vriendin kan doen is betalen, als je borg tekent weet je wat er boven je hoofd hangt

Of in CSR gaan en na 5 jaar is dit dan ook gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2019 11:28

wij hebben de woning gekocht voor ik mijn zaak ben begonnen
maar het gaat er niet om dat zij (wij) het resterende bedrag moeten terug betalen
het gaat erom dat mijn werkgever de bedragen wel afgehouden heeft op mijn loon, maar nooit heeft doorgestort
en dat dit ongestraft kan. ongeacht wie de rechthebbende is. als de bank niet achter dat geld aan gaat en dat blijft halen bij ons wil dat zeggen dat wij nog eens extra 15.000 euro moet gaan ophoesten
ik heb gedurende al die jaren zwarte sneeuw gezien en zeker de laatste 2 jaar. ik ben toen zelf naar de rechtbank gestapt en verschoning gevraagd ik heb mijn boeken neergelegd omwille van schulden
ik had een 80.000 euro schuld, toen kwam de woning erbij en toen werd het 180.000 euro
want er stond nog 100.000 open en de woning is verkocht voor 65.000 euro waarvan er eerste 40.000 naar de bank zijn gegaan en een paar maanden later nog een 12.000 euro
elke advocaat vroeg dadelijk ´´en waarom moest die woning verkocht worden´´
omdat ik blijkbaar geen eigendom mocht hebben enz... enz...
du begin 2016 stond ik nog op + 31.000 en het jaar erop op
32.000 euro dat had dus minder moeten zijn dan 15.000 euro nog te betalen
kan ik de bank hierover aanschrijven, of heeft dat gevolgen voor mij? dat ze de schuld terug op mij kunnen verhalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 jan 2019 11:58

Het enige is dat je kan doen is met de curator of de rechter commissaris persoonlijk praten.

Het is de curator zijn taak om zoveel mogelijk de schuldeisers te vergoeden en ook hun rechten te doen gelden .

In normale omstandigheden kan dit loon beslag nooit naar de bank gaan maar naar de curator

Het geld van je loonbeslag die gaat op een rekening van (disconto kantoor) de naam komt niet in mijn hoofd , en dit word pas vrijgegeven na de sluitings vergadering dus de bank kan onmogelijk dit loonbeslag hebben het geld is bij de curator .

Ik zou den bank er niet bij betrekken, daar heb je niks mee te zien als gefailleerde.

Het vervelendste is dat het zolang duurt, een normaal faillissement duurt 10 a 12 maanden, met eigendommen kan dit 2 jaar duren maar 6 jaar, wat doet die curator ??
Ik heb een 3 jaar geleden een faillissement gezien afgesloten op 6 weken, ik kan dit bewijzen via het staatsblad. !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jan 2019 12:44

Het geld van je beslag word op de Deposito- en Consignatiekas (DCK) gestort was de naam totaal vergeten, en het geld blijft daar staan tot de afsluitingsvergadering, en het is daar door dat de bank deze niet heeft ontvangen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Metalcaster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jan 2019 13:51

toch niet het geld is rechtstreeks naar de bank gegaan, het is een heel vreemde situatie
de curator doet niks... wij hebben de sommen gevraagd die naar de curator zijn gegaan ook van de verkoop van de materialen enz.. dit was ongeveer een 6000 € incl. de onbeslagen die ze gedurende een 6 tal maanden heeft ontvangen wij hebben dit aangekaart hoe kan het dat de rest naar de bank is gegaan zij heeft toen gezegd dat de bank er al recht op had omdat ze al loonbeslag deden voor ik de boeken had neergelegd
deze hele zaak klopt volgens mij van geen kanten en ik kan niks doen daarom da ik hier eens rond hoor of dit wel allemaal correct is verlopen, ik heb liever dat die 15.000 in mindering word gebracht bij de bank dan dat de curator ze neemt de bank moeten wij nog betalen dus hoe minder hoe liever

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jan 2019 14:01

onderhoud vragen aan de curator !

Let wel op een curator die krijgt zeer weinig als loon !
Natuurlijk heeft hij wel wat verdiend aan de verkoop van je woonst .

Bij een normaal faillissement krijgt een curator amper net geen 1000€ per zaak, en u weet dat daar toch wat werk aan is.

Wel krijgt hij ? % op openbare verkopen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”