statutaire zaakvoerder

andre_gide
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

statutaire zaakvoerder

#1 , 17 nov 2019 20:23

Goedenavond,
ik ben de enige aandeelhouder en zaakvoerder van BVBA A en BVBA A bezit de helft van de aandelen van BVBA B. In oprichtingsakte van BVBA B werd BVBA A benoemd als de zaakvoerder en ik als haar vaste vertegenwoordiger. De tweede oprichter heeft ook de helft van de aandelen van BVBA B en is een rechtspersoon. In KBO worden wij allebei weergegeven als zaakvoerder. Wie is in ons geval de statutaire zaakvoerder? Kan de tweede zaakvoerder een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen en mij ontslagen zonder mijn toestemming omdat mijn BVBA de aandeelhouder is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2019 21:03

Geen van beiden is persoonlijk de statutaire zaakvoerder, jullie zijn gewoon vastvertegenwoordigers die de zaakvoerders vertegenwoordigen, want de zaakvoerders zijn vennootschappen .
In het kBO zal je toch als vastvertegenwoordiger aan gemeld zijn, en jullie vennootschappen als zaakvoerder..

Wie statutair zaakvoerder is zal je moeten nazien in de statuten en in de oprichtingsakte, daar zal het vermeld zijn wie statutaire zaakvoerder is,

Het is niet omdat in de oprichtingsakte staat dat u tot zaakvoerder benoemd wordt, dat u sowieso ‘statutair’ zaakvoerder bent, zo waarschuwde de rechter (kh. Dendermonde, 13 december 2012).

Als in het gedeelte ‘statuten’ staat dat u tot zaakvoerder benoemd wordt, kunnen de vennoten achteraf nog moeilijk beweren dat het niet de bedoeling was om van u een ‘niet-afzetbaar’ zaakvoerder te maken.

als uw benoeming weliswaar in de o­prichtingsakte, maar niet in de eigenlijke statuten vermeld staat. In dat geval kan er wél aan getwijfeld worden of het bij de oprichting wel de bedoeling was om van u een statutair zaakvoerder te maken, met de niet-afzetbaarheid tot gevolg

Dus Je moet in de statuten benoemd zijn !! en dan ben je zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 nov 2019 23:14

De statutaire zaakvoerder is de zaakvoerder die in de statuten staat. Niet meer en niet minder.

Zoals Denlowie al pertinent opmerkte, zal dat allicht geen één van jullie beiden zijn.

Daarnaast vereist het ontslag van een statutaire zaakvoerder een wijziging van de statuten: dat kan iemand met de helft van de aandelen niet zelf regelen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”