Oprichting stichting

detleftibax
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oprichting stichting

#1 , 12 nov 2019 16:00

Hallo,

Ik wil graag alleen een online website oprichten waarbij mijn eigen schilderijen verkocht worden, en de opbrengsten volledig naar goede doelen gaan.
Wel belangrijk is dat ik geen verlies wil maken, en dus materiaal- en verzendkosten wil kunnen terugvorderen.
Maar er zou geen enkele winst gemaakt worden.

De website heb ik al deels zelf gemaakt. Ik heb wat zaken nagekeken online, en het lijkt mij dat het oprichten van een stichting (openbaar nut of privaat) de meest passende oplossing is.

Echter, voor een stichting moet je verplicht bij de notaris langsgaan voor de oprichtingsakte. Bovenop registratiekosten etc. lijkt mij dat je dus ook het ereloon gaat moeten betalen voor de notaris, wat naar verluid kan oplopen tot 8000 euro (!).

Is dit effectief zo? Moet ik zoveel kosten aangaan? Een stichting oprichten lijkt op het eerste zicht zeer degelijk:
--> Elektronisch 117,10 euro + 21% B.T.W. : 141,69 euro (betaling van de publicatiekosten in één enkele storting).
--> boekhouder kosten

Maar dus met die notariskosten erbij wordt dit extreem duur voor een particulier.
Hebben jullie hier tips over, wat ik het best kan doen in dit geval?

Alvast enorm bedankt!

Mvg,
Detlef Tibax

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding