RC zaakvoerder in faillissement bvba

Handshake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

RC zaakvoerder in faillissement bvba

#1 , 12 sep 2019 18:47

In een bvba was een persoonlijke lening van de oprichter zaakvoerder op de rekening courant zaakvoerder genoteerd.
Na beëindigen van het project waartoe de lening gegeven was, werd de rekening courant leeg gemaakt, de zaakvoerder recupereer haar privé middelen.
De bvba is enkele maanden later failliet en er zijn geen voldoende eigen middelen in de vennootschap om de schulden te betalen.
De curator eist dat de zaakvoerder het bedrag van de rekening courant terug stort nar de faillissementen rekening van de bvba.
Ik browse wat hieromtrent en vindt geen wettelijke basis.
Is de curator gerechtigd de privé vermogen van de zaakvoerder op te eisen gerelateerd aan het recente stand van de rekening courant? Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2019 19:25

Ja daar zijn weinig woorden voor .

U heeft dit hoogst waarschijnlijk gedaan in de verdachte periode.

RC is in mijn persoonlijke ogen altijd miseries zoeken, ik heb meer dan 30 jaar met verschillende vennootschapen gewerkt er is NOOIT met RC gewerkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2019 19:30

Ik denk dat als de terugstorting in de verdachte periode gebeurde, de zaakvoerder geen voorrechten heeft ten opzichte van andere schuldeisers.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2019 19:42

Ik denk dat als de terugstorting in de verdachte periode gebeurde, de zaakvoerder geen voorrechten heeft ten opzichte van andere schuldeisers.

de eerste controle dat een curator doet is naar de RC kijken, want de zaakvoerder is en blijft verantwoordelijk de RC, , wat hier gebeurt is dat
noemt men ontvreemding van de activa, een curator is daar allergisch voor..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 12 sep 2019 21:29

Door het recupereren van RC heeft de zaakvoerder zich boven de andere schuldeisers gesteld.
Secundo heeft dat hoogstwaarschijnlijk ook geleid tot groter geldtekort in vennootschap waardoor falingsrisico verhoogde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Handshake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2019 03:42

Dank voor reacties.
De verdachte periode blijkt een sleutelbegrip. Hoe is de verdachte periode gedefinieerd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2019 08:02

Dank voor reacties.
De verdachte periode blijkt een sleutelbegrip. Hoe is de verdachte periode gedefinieerd?
Gedefineerd normaal 6 maanden , maar men moet de laatste 12 maanden bankuittreksels hebben, als de curator ziet dat er iets niet pluis is kan hij de verdachte periode opschuiven en meestal is dan 1 jaar maar men kan gemakkelijk verder gaan, je kan ook controle krijgen van FOD financieen maar dit uirzonderlijk maar kan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 sep 2019 15:15

Dank voor reacties.
De verdachte periode blijkt een sleutelbegrip. Hoe is de verdachte periode gedefinieerd?
Wordt bepaald door de rechter: de datum van staking van betaling, op basis van de feitelijke toestand. Maximum 6 maanden, behalve bv. bij frauduleuze vereffening van een vennootschap (art. XX.105, laatste lid WER).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”