Feitelijke vereniging of VZW, btw-plichtig of niet?

Pierrotje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Feitelijke vereniging of VZW, btw-plichtig of niet?

#1 , 28 aug 2019 20:32

Beste,

Ik stel hier graag een vraag waarop ik het antwoord al weet. Echter om mijn collega's (of moet ik zeggen lotgenoten) te overtuigen ben ik op zoek naar concrete wetteksten, regelgeving, artikels, enz. om de noodzaak van overstap naar een VZW aan te tonen. We zitten met een feitelijke vereniging, met een minimum aan officiële documenten : geen statuten, halfslachtig huishoudelijk reglement, zelfs de functies van het bestuur zijn onduidelijk.
Er is een spaarrekening van maar liefst 100.000eu, en de inkomsten komen voor 90% uit een jaarlijkse eetdag die enorm veel volk trekt, en dus veel in kas brengt. Er is geen lidgeld.
Uitgaven zijn personeelsfeesten, pensoneringsfeesten, cadeau's bij huwelijken, geboortes, e.d.... allemaal ten gunste van het personeel van het bedrijf waarvoor de leden van de vereniging werken. Alle leden werken dus bij het zelfde bedrijf, maar het bedrijf staat los van de vereniging.
Uiteraard is de beste structuur in deze een VZW, en volgens mij zijn we zelfs BTW-plichtig, maar omwille van vastgeroestheid, angst voor een transparante structuur en boekhouding, is er geen animo om naar een VZW structuur te evolueren.

Wie kan mij concrete argumenten (links naar wetgeving, artikels, enz...) bezorgen om mijn collega's te overtuigen ?

alvast van harte dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 aug 2019 21:07

Een jaarlijks eetfestijn is een regelmatig evenement waardoor u aan Artikel 4 btw wetboek voldoet. Bepaalde zaken (sportclubs, cultuur, etc) kunnen evenwel vrijstellingen Art 44 btw wetboek inroepen, maar het organiseren van bedrijfsfeestjes zie ik daar niet meteen onder vallen.

Er zal dus een boekhouding gevoerd moeten worden en mogelijk zal een fiscale regularisatie zal nodig zijn. Die 100.000 euro waarvan sprake is uiteraard geen kleinigheid :o

In dat opzicht is het aangewezen dat die schulden in een vzw zitten, in plaats van een feitelijke vereniging waar de leden allemaal individueel volledig aansprakelijk zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2019 22:37

De volgende boeken kunnen voor u een goede handleiding zijn en zijn niet zo duur.

Hendrik Vanhees, wetboek van vennootschappen en verenigingen, uitgegeven door Intersentia
Jeroen Leaerts en Katrin Meerts, VZW, IVZW en stichting, uitgegeven door Larcier
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”