VZW verplichten documenten op te vragen

Jurgen_VDP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

VZW verplichten documenten op te vragen

#1 , 06 jul 2019 16:09

Korte schets,

In 2016 was ik secretaris van een locale VZW. Aangezien er zeer veel onregelmatigheden gebeurden en er niets in orde was, heb ik begin 2017 ontslag genomen. Nu word ik door betreffende VZW gedagvaard wegens diefstal van geld van de rekening.

Er zijn in 2016 inderdaad 3 verrichten gebeurd naar mijn rekening, ten belope van +/- 750€ voor materialen aangekocht voor de herstelling van het clubhuis. Aangezien penningmeester de enige was met bankkaart, had ik deze voorgeschoten en zijn deze ook terugbetaald door VZW. Hiervan werden ook facturen binnengebracht in hun boekhouding. VZW heeft gedurende 30 jaar nooit 1 jaarrekening neergelegd bij KVK en er werd altijd een zwarte boekhouding bijgehouden. Nu hebben zij, enkel voor boekjaar 2016 een 'nieuwe' jaarrekening neergelegd bij KVK, bijna 3 jaar na het boekjaar verstreken is, waarin deze boekingen vermeld staan als 'privé opnamen van mezelf', ondanks het bestaan van een getekende jaarrekening die is gecontroleerd door een clublid, aangesteld als rekeningcontroleur. Dit betreffende clublid heeft nu mijn 'oude' functie overgenomen.

Er is een gesprek geweest bij vrederechter geweest naar aanleiding hiervan en op dat moment is er gezegd door tegenpartij dat zij niet over de juiste stukken beschikten. Toen ik vermeldde dat er al een oorspronkelijke jaarrekening was, werd deze ook door VZW bovengehaald, maar advocaat van tegenpartij kwam hier tussenbeide en zei dat dit niet relevant was, ondanks deze getekend was door alle bestuursleden en opgemaakt januari 2017.

Ik heb me al kort geïnformeerd, maar er wordt aangeraden om gewoon te betalen, daar het opmaken van conclusies door advocaat duur kan zijn en een veelvoud van de gevraagde som. Kan ik betreffende VZW niet op één of andere manier verplichten om dit document vrij te geven? Hierin staat zwart op wit alle verrichtingen en ook dat deze gecontroleerd zijn door een rekeningcontroleur die geen onregelmatigheden heeft vastgesteld.

Heb bewuste advocaat al aangetekend schrijven gestuurd om deze stukken op te vragen, maar deze geeft niet thuis en reageert niet. Het kan toch niet dat er geen enkele manier is om dit tegen te gaan, daar het volstrekt uit de lucht gegrepen is, en een pure 'vergeldingsactie' van 1 van de bestuursleden die niet kan verdragen dat er nu een andere club is gestart waar alles wel veel beter gaat.

Alvast bedankt voor elke reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 06 jul 2019 18:44

Staat er in de mededeling van de overschrijving dat het een terugbetaling van voorgeschoten geld was van de aankoop van materiaal voor de club? Wat staat er exact in de mededeling?

Je spreekt van facturen. Als het facturen zijn (en dus geen kasticketjes) kan je bij de winkelier kopies vragen.

Uit je verhaal maak ik op dat het geen dagvaarding was maar een verzoeningspoging. Je doet gewoon niets en wacht de echte dagvaarding af of betaalt om er van af te zijn. Daarmee zou de vzw zich op zeer glad ijs wagen want er moeten redelijk wat mensen in t complot zitten die allemaal vervolging riskeren. Zou bv hij/zij die de door u initieel betaalde materialen verbruikt heeft (waarvan je mogelijks kopies van facturen hebt) een verklaring willen afleggen dat die materialen ten bedrage van x euro verbruikt werden. Vervolgens wordt dan de VZW gevraagd om die rekeningen uit hun boekhouding te laten zien. Als ze claimen ze gekregen te hebben moeten ze zeggen van wie en/of een sponsoringovereenkomst kunnen laten zien.

Die initiële boekhouding zal er wel niet meer zijn omdat de vzw zich ook niet hield aan het bijhouden van het vergaderingenregister.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”