Schijnzelfstandige of niet?

Bertdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schijnzelfstandige of niet?

#1 , 30 jun 2019 14:40

Ik werk momenteel ongeveer 10 dagen per maand bij een kleine zelfstandige op interimbasis. Voor een werkdag van 7,6 uur (normale 38 uren week) betaalt hij het interimkantoor 270€ waarvan ik slechts 63€ ontvang (12,95€ brutoloon). Beiden zijn we hier niet echt tevreden over. Aangezien ik zelf al lang twijfel over een zelfstandige activiteit, maar er nooit aan begonnen ben uit faalangst zou ik nu toch graag die stap nemen, de 10 dagen die ik mag factureren zorgen al voor een basis loon terwijl ik nog steeds voldoende tijd heb om mijn eigen ding te doen.

1 ding waar ik me zorgen over maak is of dit schijnzelfstandigheid is of niet. Ik weet dat je niet bij je vorige werkgever mag gaan werken op zelfstandige basis, maar technisch gezien is het interimkantoor mijn vorige werkgever, niet die zelfstandige. Bovendien zou ik ook eigen klanten hebben en zou hij niet mijn enige opdrachtgever zijn. Wat is jullie mening? Ik denk dat het wel kan, een kennis van me werkte tot voor kort bij SBS, maar heeft nu ook de stap gezet naar zelfstandige en werkt nog steeds op freelance basis voor SBS.

Bijkomstig, is het nog steeds mogelijk een ondernemings- en btw nummer op 1 dag te activeren? Ik heb opdrachten voor dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag waar ik in het totaal 1500€ voor mag factureren en laat die liever niet liggen. Klopt het dat ik eerst bij het ondernemingskantoor (bv Acerta) langs ga en nadat ik mijn ondernemingsnummer heb bij het lokale btw kantoor ga met het formulier 604A?

Dank bij voorbaat!

EDIT: Ik beschik over eigen werkmateriaal en kan mijn werkdagen kiezen, maar ik rij wel mee met de zelfstandige aangezien we honderden meters uit mekaar wonen en het nogal belachelijk zou zijn om 2 voertuigen te nemen. Maakt dit enig verschil?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 30 jun 2019 14:53

Zolang u meerdere klanten heeft, gaat er geen probleem zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2019 15:16

Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 30 jun 2019 15:20

Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
BTW nummer moet ook in orde zijn!

Vervolgens (dus na de toekenning van het ondernemingsnummer en voor het aanvangen van de activiteit) moet u een formulier 'Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit' (formulier 604A (externe link)) invullen en het indienen bij het bevoegde kantoor (externe link).

https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q1

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2019 15:52

Ik werk momenteel ongeveer 10 dagen per maand bij een kleine zelfstandige op interimbasis. Voor een werkdag van 7,6 uur (normale 38 uren week) betaalt hij het interimkantoor 270€ waarvan ik slechts 63€ ontvang (12,95€ brutoloon). Beiden zijn we hier niet echt tevreden over. Aangezien ik zelf al lang twijfel over een zelfstandige activiteit, maar er nooit aan begonnen ben uit faalangst zou ik nu toch graag die stap nemen, de 10 dagen die ik mag factureren zorgen al voor een basis loon terwijl ik nog steeds voldoende tijd heb om mijn eigen ding te doen.

Is volgens mij een normale vergoeding : brutoloon ongeveer € 100.00 per dag + lasten en bijdragen + administratiekosten. Interimkantoor moet ook leven en blijven bestaan. Begrijp niet waarom deze kleine zelfstandige uzelf niet inschrijft ? U gaat er nu toe mee scheep.

Mathieu Rutten

#6 , 30 jun 2019 16:31

De uren/dagen bij je werkgever, indien onderschikt verband, vallen onder het werknemersstatuut. Zelfstandigen die onder het gezag van een werkgever of derde werken, zijn schijnzelfstandigen en dienen onderworpen te worden aan het werknemersstatuut. Indien je niet minstens de helft als werknemer werkt, ben je geen zelfstandige in bijberoep, maar zelfstandige in hoofdberoep. Misschien best eens contact zoeken met een boekhouder en/of ondernemingsloket om je mogelijkheden af te tasten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2019 17:02

Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
BTW nummer moet ook in orde zijn!

Vervolgens (dus na de toekenning van het ondernemingsnummer en voor het aanvangen van de activiteit) moet u een formulier 'Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit' (formulier 604A (externe link)) invullen en het indienen bij het bevoegde kantoor (externe link).

https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q1
Het ondernemingsloket vraagt je om dat zij mogen de BTW activeren of zij dit mogen in orde maken prijs 50€ + btw
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 30 jun 2019 17:34

Van je in het ondernemingsloket geweest bent je in orde
De rest volgt
BTW nummer moet ook in orde zijn!

Vervolgens (dus na de toekenning van het ondernemingsnummer en voor het aanvangen van de activiteit) moet u een formulier 'Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit' (formulier 604A (externe link)) invullen en het indienen bij het bevoegde kantoor (externe link).

https://financien.belgium.be/nl/onderne ... iviteit#q1
Het ondernemingsloket vraagt je om dat zij mogen de BTW activeren of zij dit mogen in orde maken prijs 50€ + btw
Naar mijn mening is dat veel geld om 1 formulier in te vullen :wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2019 19:31


Naar mijn mening is dat veel geld om 1 formulier in te vullen :wink:
Leen je hebt eigenlijk gelijk, maar een ondernemingsloket die krijgt +/-83€ en geloof me ieder ondernemingsloket werkt met verlies, en gelukkig zijn dit maar afdelinkjes van andere bezigheden waar ze wel geld aan verdienen.

En ze proberen als zo voor de vele uitleg dat men soms geeft dit te recuperereren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bertdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jul 2019 18:57

Vandaag alles in orde gebracht en dat was toch wat meer heen en weer lopen dan gedacht. Gezien de vakantie zijn vele diensten onderbemand en ik heb enkele kantoren/banken moeten contacteren voor ik succes had. Uiteindelijk bij Xerius de aanvraag voor een ondernemingsnummer online ingediend en gezien de verloren tijd toch ook de BTW activatie door Xerius laten doen. Ik geef LeenW gelijk, €55 +21% BTW is veel geld voor een administratieve formaliteit en het siert een startende zelfstandige niet om dit uit te besteden, maar ik dacht het anders niet meer in 1 dag rond te krijgen, de belastingdienst in mijn gemeente is enkel in de voormiddag open.

In enkele uren was de aanvraag voltooid, alleen was er een probleem met de BTW activatie waarvoor ik opnieuw telefonisch contact moest opnemen, maar er werd ook gemeld dat ik 30 dagen tijd had voor de BTW activatie.
Ik werk momenteel ongeveer 10 dagen per maand bij een kleine zelfstandige op interimbasis. Voor een werkdag van 7,6 uur (normale 38 uren week) betaalt hij het interimkantoor 270€ waarvan ik slechts 63€ ontvang (12,95€ brutoloon). Beiden zijn we hier niet echt tevreden over. Aangezien ik zelf al lang twijfel over een zelfstandige activiteit, maar er nooit aan begonnen ben uit faalangst zou ik nu toch graag die stap nemen, de 10 dagen die ik mag factureren zorgen al voor een basis loon terwijl ik nog steeds voldoende tijd heb om mijn eigen ding te doen.

Is volgens mij een normale vergoeding : brutoloon ongeveer € 100.00 per dag + lasten en bijdragen + administratiekosten. Interimkantoor moet ook leven en blijven bestaan. Begrijp niet waarom deze kleine zelfstandige uzelf niet inschrijft ? U gaat er nu toe mee scheep.
Voorlopig gaat het om niet meer dan 10 dagen per maand, dus mij voltijds aannemen is geen optie voor hem, voor dag- of weekcontracten kan je dan weer niet zonder interim. We werken lange dagen van 12-14 uur en daarvan ontvang ik nu 7,6 uur interim en de rest in't zwart. Afgezien van het feit dat dit illegaal is, is het ook niet de meest efficiënte methode: ik krijg 63€ per 7,6 uur van het interimkantoor en 10€ per uur in't zwart, hij betaalt 270€ per 7,6 uur aan het interimkantoor en aangezien hij geen zwarte inkomsten heeft betaalt hij mij met geld onderhevig aan ongeveer 55% belastingdruk. Dit betekent dat ik voor een dag van 12 uur 107€ ontvang en voor een dag van 14 uur 127€. De kost voor hem is 358€ voor 12 uur en 392€ voor 14 uur.

Als zelfstandige mag ik bij hem factureren aan 25€ per uur, dit wil zeggen dat hij voor een dag van 12 uur 300€ kwijt is en voor een dag van 14 uur 350€. Een eenmanszaak in België die enkel minimale kosten zoals boekhouder en sociaal verzekeringsfonds maakt, houdt van 30000€ winst voor belastingen ongeveer 17600€ over. Je kan dus stellen dat ik voor een dag van 12 uur netto ongeveer 176€ ontvang en voor een dag van 14 uur 205€. De cijfers zien er dus beter uit voor beide partijen en bovendien is het ook niet langer illegaal.
De uren/dagen bij je werkgever, indien onderschikt verband, vallen onder het werknemersstatuut. Zelfstandigen die onder het gezag van een werkgever of derde werken, zijn schijnzelfstandigen en dienen onderworpen te worden aan het werknemersstatuut. Indien je niet minstens de helft als werknemer werkt, ben je geen zelfstandige in bijberoep, maar zelfstandige in hoofdberoep. Misschien best eens contact zoeken met een boekhouder en/of ondernemingsloket om je mogelijkheden af te tasten.
Het is de bedoeling om meteen voor zelfstandige in hoofdberoep te gaan en de dagen als interim te vervangen door dagen als zelfstandige. Normaal mag je niet bij je vorige werkgever als zelfstandige gaan werken, maar aangezien de vorige werkgever het interimkantoor was hoop ik dat dit goed zit? De plaats van tewerkstelling is natuurlijk wel hetzelfde, daarmee bedoel ik wisselende werven en particulieren, maar ik voer ze wel uit met de baas waar ik eerder interim voor werkte. Ik ben medecontractant bij hem, hij bij zijn opdrachtgever die een vrij grote speler is op de markt, en die werkt dan weer voor de grotere bouwheren in België. Al die omwegen en onderaannemingen lijken mij wel wat louche, vandaar mijn vraag of dit allemaal wel kan.

Daarnaast zou ik mijn eigen klanten hebben, maar dat is wel in een andere sector.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#11 , 26 jul 2019 15:09

Vergeet niet de vele administratieve boekhoudkundige taken te verrichten moest je meer dan 25.000 euro gaat verdienen op jaarbasis.
Elk kwartaal BTW aangifte, BTW lijst klanten, Import of export documenten, aangiftes indien nodig, belasting aangiftes, sociale bijdrage, verzekeringen, ...
Velen zien alleen maar wat ze BRUTO ontvangen en vergeten dat bijna 50% daarvan GEEN winst is.

Je mag, dacht ik, bij iedere zaak, firma, zelfstandige, ... gaan werken. Moest je als vertegenwoordiger reeds in loonverband gewerkt dan kan het zijn dat er in je contract stond dat je 6 maand of 1 jaar geen oude klanten mocht contacteren.
Opletten daarmee. Dat kan je duur te staan komen.

Je mag nu al factureren of investeringen doen onder voorbehoud van het verkrijgen van een BTW nr. (Nu ondernemingsnr.) en dat later rechtzetten.

Om schijnzelfstandigheid uit te sluiten is het best om meer dan 1 klant te hebben.
Ook bepaal jij wanneer je gaat werken, uren en plaats, verloning en kosten eraan verbonden, ... Natuurlijk in samenspraak met je opdrachtgever.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jul 2019 15:28


Je mag, dacht ik, bij iedere zaak, firma, zelfstandige, ... gaan werken. Moest je als vertegenwoordiger reeds in loonverband gewerkt dan kan het zijn dat er in je contract stond dat je 6 maand of 1 jaar geen oude klanten mocht contacteren.
Opletten daarmee. Dat kan je duur te staan komen.
Je bedoelt concurrentie beding!!

Het is niet omdat het in hun contract staat dat dit van toepassing is !!

De werkgever moet een grote som uit betalen

art: 65 § 2. Het concurrentiebeding wordt als niet-bestaande beschouwd in de arbeidsovereenkomsten waarin het jaarloon
(NOTA : het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 33.221 EUR <VARIA 2015-11-04/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2016>)


Wanneer het jaarloon ((32 200) EUR) overschrijdt, kan het concurrentiebeding rechtsgeldig in de arbeidsovereenkomsten worden ingeschreven

(NOTA : het bedrag van 32.200 EUR wordt bij indexering gebracht op 66.441 EUR <VARIA 2015-11-04/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2016>)

Dus zoals je ziet is concurrentiebeding niet zo simpel .

Je mag nu al factureren of investeringen doen onder voorbehoud van het verkrijgen van een BTW nr. (Nu ondernemingsnr.) en dat later rechtzetten.
Waar in welke wetgeving heeft je dit gelezen ???????

Men moet in orde zijn eer je zelfstandig begint, en om in orde te zijn duurt NU 1 dag !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jul 2019 15:43

Hou altijd goed voor ogen dat je zelfstandige in bijberoep bent indien je minstens halftijds bij een werkgever werkt, anders ben je zelfstandige in hoofdberoep. Als je in bijberoep geen bijdragen sociaal statuut zelfstandige betaalt als in hoofdberoep, bouw je geen pensioen als zelfstandige op. Denk er ook aan de nodige aansprakelijkheidsverzekeringen af te sluiten. Bedenk zeker ook dat je te maken kan krijgen met rare klanten....Dit forum staat er vol van....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#14 , 26 jul 2019 16:00

Je mag, dacht ik, bij iedere zaak, firma, zelfstandige, ... gaan werken. Moest je als vertegenwoordiger reeds in loonverband gewerkt dan kan het zijn dat er in je contract stond dat je 6 maand of 1 jaar geen oude klanten mocht contacteren.
Opletten daarmee. Dat kan je duur te staan komen.

het bedrag van 32.200 EUR wordt bij indexering gebracht op 66.441 EUR <VARIA 2015-11-04/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2016>

Dus zoals je ziet is concurrentiebeding niet zo simpel .


Is het nog altijd zo dat dit enkel telt als je zelf ontslag neemt. Dus als je werkgever je ontslaat telt dit niet.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”