Mag ik zelfstandig een beroep doen in mijn sociale woning?

Charlottevraagt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag ik zelfstandig een beroep doen in mijn sociale woning?

#1 , 27 jun 2019 19:55

Sinds enkele dagen geleden heb ik mij ingeschreven bij Acerta als zelfstandige in hoofdberoep. 

Mijn aanvraag werd geaccepteerd om te mogen starten. Het beroep : webcam model ( thuiswerk). 

Het probleem echter waar ik tegen aan loop is dat in mijn huurcontract letterlijk dit staat :
Artikel 2 : Effectieve bewoning- geen ambach,handel of andere beroepsactiviteiten, geen onderneming of overdracht van huur.

Indien u een zelfstandige beroepsactiviteit in een gehuurd pand wenst uit te oefenen, dient dit in overleg met swal te gebeuren. Het stockeren van goederen of andere producten voor beroepsdoeleinden zijn verboden

Ik maak hier van uit op, dat ik geen beroep in de sociale woning mag doen maar wel op een andere plaats?

Ik lig een beetje in conflict omdat ik lees in een recent casus van Vlaams wonen het geen probleem zou zijn voor sociale woningen om een zelfstandig activiteit te doen?

In een recente VMSW-communicatie (Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen)
besprak men de casus van een huurder die een zelfstandige activiteit uitoefent op het
adres van zijn sociale woning of er de maatschappelijke zetel van zijn onderneming
plaatst. De VMSW geeft aan dat, zolang de huurder de woning effectief bewoont en er
geen sprake is van onderverhuring, de typehuurovereenkomst niet uitsluit dat de woning
wordt gebruikt om een beroepsactiviteit uit te oefenen. Opmerkelijk is dat dit voor SVK-
huurders (sociaal verhuurkantoor) dit verbod wel duidelijk opgenomen in de
typehuurovereenkomst.
De huurder zou zijn huurwoning dus gedeeltelijk kunnen gebruiken om zijn
beroepsactiviteit uit te oefenen. Een eventuele bestemmingswijziging vereist echter
toelating van de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) in kwestie

Ik wil ook meedelen dat ik BTW vrijgesteld ben, misschien maakt dit een verschil ? 

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 jun 2019 20:07

Normaal staat de effectieve huurovereenkomst boven een richtlijn.

Is het een eenmanszaak, probleem is dan bijkomend dat men dat steeds op de domicilie zet, dus dan maakt het geen verschil dat u elders werkt?

Mathieu Rutten

#3 , 27 jun 2019 20:25

Misschien toch eens het arrest Geelen van het Hof van Justitie lezen, 08.05.2019, C-568/18.

Reclame

Charlottevraagt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2019 20:48

Het is inderdaad de bedoeling om een eenmanszaak te starten.
Domicilie zou dan op mijn adres moeten.

Ik kan niet echt opmaken wat de huurovereenkomst nu duidelijk wilt betekenen.

Charlottevraagt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2019 21:01

Dit is de richtlijn neem ik aan dat je bedoelt : in vetgedrukte letters ;
Artikel 2 : Effectieve bewoning- geen ambach,handel of andere beroepsactiviteiten, geen onderneming of overdracht van huur. 

En dit is wat er onder staat!

Indien u een zelfstandige beroepsactiviteit in een gehuurd pand wenst uit te oefenen, dient dit in overleg met swal te gebeuren. Het stockeren van goederen of andere producten voor beroepsdoeleinden zijn verboden 


Kan ik dan aanemen dat ik wel of niet toegelaten ben om een beroep te doen in mijn sociale woning?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”