Niet-concurrentie beding met BVBA

Levin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet-concurrentie beding met BVBA

#1 , 06 jun 2019 15:02

Beste,

Ik werk als freelancer via mijn BVBA in onderaanneming voor een consultancybedrijf. In mijn contract dat afgesloten is met de bvba, staat
er een niet-concurrentiebeding voor de bvba en ook voor personen vermeld in bijlage (de consultant die het werk uitvoert , ik dus). Ik heb
hier een paar vragen over :

- aangezien het een contract is met de bvba, kan ik dan wel als werknemer aan de slag bij deze klanten ? Of kan dit ook niet aangezien mijn naam is vermeld in het contract ?
- Zou dit beding ook nog geldig zijn, als ik de BVBA zou ontbinden en een nieuwe oprichten. Kan die BVBA dan nog aansprakelijk worden geacht omdat ik een nieuwe BVBA opricht en dan eventueel voor die klanten zou gaan werken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2019 15:17

Als u zaakvoerder bent in u bvba zal dit een probleem vormen !

Het is een niet concurrentie beding (contract) tussen de bvba en de werkgever toch, dus niet als werknemer

En u Naam staat degelijk vermeld in de bijlagen


Dit is om problemen vragen natuurlijk, dit is duidelijk de zelfde persoon als je zaakvoerder of aandeelhouder zou zijn van een nieuwe bvba.

Sta versteld van zo een vraag,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Levin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2019 16:32

Waarom staat u versteld ? De bvba is een aparte rechtspersoon, dus vraag me uberhaupt wel af of
deze een beding kan afsluiten voor een natuurlijk persoon. In theorie staan de acties van de natuurlijke
persoon los vh rechtspersoon, hoe kan de bvba dan verantwoordelijk worden gesteld.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2019 16:39

omdat u als zaakvoerder deze BVBA vertegenwoordigde.

Er bestaat ook zo iets als zaakvoerders aansprakelijkheid .

Vraag dit maar eens aan mensen die met hun BVBA milieu delicten hebben gehad, wie men aansprakelijk stelt..
ik denk dat je dit te gemakkelijk voorstelt

Je heeft natuurlijk ook kans dat deze firma u niet gaat vervolgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”