Gewone commanditaire vennootschap (GCV)

Elleng
Topic Starter
Berichten: 2

Gewone commanditaire vennootschap (GCV)

#1 , 31 mar 2011 16:18

Hallo allemaal,

ik ben een zelfstandig thuisverpleegkundige en ik zou graag een vennootschap opstarten. Ik ben wel een huis aan het bouwen dus ik moet aan mijn geld kunnen. Vandaar dat ik aan een GCV dacht omdat iemand mij verteld heeft dat ik bij deze soort vennootschap wel aan mijn geld kan in tegenstelling tot bv een BVBA.

nu wou ik hier is navragen of dit wel klopt?
Kan ik bij een GCV effectief zomaar aan mijn geld zonder dat ik daar een geldige reden voor moet hebben op papier?
Klopt het dat de regels over het voorleggen van de bankafschriften veel soepeler zijn als vb bij een BVBA? (hiermee wil ik zeggen dat je ze helemaal niet moet laten zien)

Zou iemand mij hier wat meer uitleg over kunnen geven want ik heb al twee boekhouders aangesproken en ze spreken elkaar tegen. Zo raak ik er natuurlijk niet uit.

Ik moet dus vooral weten hoe het zit met het geld dat in de bvba vast zit. Want aangezien ik mijn huis privé heb gebouwd kan ik zoals bij een BVBA mijn rekeningen niet betalen met de rekening van de vennootschap, maar aangezien een bouw veel kost wil ik dit geld er toch voor gebruiken.

alvast bedankt !

Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2011 19:13

Bij een GCV heb je zo goed als geen start kapitaal nodig en kost de oprichting zeer weinig(400€) in vergelijking van een bvba.

Maar je bent wel 100% aansprakelijk !

Denk anders eens aan een euro cv. kost ongeveer 1300€ en je bent niet aansprakelijk !!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elleng
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 31 mar 2011 19:25

Bedankt voor het antwoord, ik ga het zeker navragen. Niet aansprakelijk zijn is natuurlijk altijd beter.
Maar bij mij gaat het doorslagpunt toch zijn of ik aan mijn geld kan of niet dus daar zou ik graag nog wel van iemand antwoord op hebben.

Reclame

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2011 20:08

Bedankt voor het antwoord, ik ga het zeker navragen. Niet aansprakelijk zijn is natuurlijk altijd beter.
Maar bij mij gaat het doorslagpunt toch zijn of ik aan mijn geld kan of niet dus daar zou ik graag nog wel van iemand antwoord op hebben.
Maar bij een GVC en een euro cv moet je niks storten want er is geen minimum kapitaal nodig tegen over de BVBA 18.500 €
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#5 , 31 mar 2011 20:43

Beste,

het is zo dat u vrij bent geld uit alle vennootschapsvormen kunt halen. Maar als u dit niet via een loonuitkering doet of via een dividend gaat u een schuld tegenover uw vennootschap crëeren. Zo een schuld wordt jaarlijks fiscaal zwaar afgestraft in de personenbelasting (of eventueel in de vennootschapsbelasting) en is dus zeker te vermijden.
Het is inderdaad zo dat u bij een gewone commanditaire vennootschap of een v.o.f. zelf het kapitaal kan bepalen en dus niet minstens 6200 euro in de vennootschap moet brengen maar wel hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schulden van de vennootschap. Gezien uw activiteit lijkt mij de kans op faillisement eerder klein dus denk ik dat u deze afweging wel kan maken.

als u al uw inkomen dat u momenteel verdient nodig heeft om uw bouw te financieren raad ik u aan om nog even af te zien van een vennootschap en deze nadien op te richten. U kan dan ook nog werken met een interessante huurconstructie.

boekhouder hans

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”