Zelfstandige in bijberoep en vrijstelling sociale bijdragen

analist
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige in bijberoep en vrijstelling sociale bijdragen

#1 , 11 sep 2023 19:50

Goedenavond,

Ik ben midden vorig jaar gestart als zelfstandige in bijberoep terwijl mijn bedrijf nog niet rond was. Ontwikkeling van product gaat traag. Ondertussen werk ik als werknemer.

Nu betaal ik het minimum aan sociale bijdrage < €100. En ik zorg ervoor dat ik minstens 235 uren als werknemer presteer bij mijn werkgever. Zoniet wordt mijn statuut omgezet naar hoofdberoep.

Door de lange uren bij mijn werkgever gaat het voor mijn bedrijf traag. En ik lees dat ik bij te lage inkomsten ik geen sociale bijdrage hoef te betalen.

Mijn product is nog niet gelanceerd, dus ik heb als zelfstandige in bijberoep € 0. Als werknemer verdien ik goed.

Kan ik mijn sociale bijdragen op 0 zetten? En wat met de reeds betaalde sociale bijdragen sinds vorig jaar?

En moet ik mij dan niet meer houden aan die 235 uren per kwartaal als werknemer?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2023 22:54

Er kan enkel sprake zijn van een zelfstandige in bijberoep als je tegelijkertijd 235 uren werkt in een ander stelsel. Zolang je je zelfstandige activiteit niet staakt, blijft de regel van 235 uur verder bestaan. Onthou verder dat je voor tijdvakken zelfstandige in bijberoep waarvoor onvoldoende bijdragen worden gestort, geen pensioen opbouwt. Je hebt er dan ook alle belang bij om je pensioenopbouw te verdelen, ofwel meer werknemer en minder zelfstandige of in beide stelsels pensioen opbouwen en de nodige bijdragen betalen. Vrijstelling van bijdragen geeft geen recht op pensioen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2023 09:02


Door de lange uren bij mijn werkgever gaat het voor mijn bedrijf traag. En ik lees dat ik bij te lage inkomsten ik geen sociale bijdrage hoef te betalen.
Lange uren ??
225 uren per kwartaal = 17,30 uren per week lange uren ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

analist
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2023 18:24

Er kan enkel sprake zijn van een zelfstandige in bijberoep als je tegelijkertijd 235 uren werkt in een ander stelsel. Zolang je je zelfstandige activiteit niet staakt, blijft de regel van 235 uur verder bestaan. Onthou verder dat je voor tijdvakken zelfstandige in bijberoep waarvoor onvoldoende bijdragen worden gestort, geen pensioen opbouwt. Je hebt er dan ook alle belang bij om je pensioenopbouw te verdelen, ofwel meer werknemer en minder zelfstandige of in beide stelsels pensioen opbouwen en de nodige bijdragen betalen. Vrijstelling van bijdragen geeft geen recht op pensioen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Marcus, bedankt voor de uitleg. Wel jammer dat die 235 uur stand houdt.

analist
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2023 18:28


Door de lange uren bij mijn werkgever gaat het voor mijn bedrijf traag. En ik lees dat ik bij te lage inkomsten ik geen sociale bijdrage hoef te betalen.
Lange uren ??
225 uren per kwartaal = 17,30 uren per week lange uren ??
Ik werk 10-12 uren per dag en 6 op 7. In de chemie werk ik mee in projecten. Ik kan niet zomaar wegblijven. Maar ik kan wel een project overslaan, maar dan kom ik mogelijk niet aan mijn uren. Zou fijn zijn als ze die 235 uren zouden weglaten als je vaak aan het werk bent als werknemer. Dan kan je ook meer tijd steken in je bedrijf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2023 22:18

En waarom zou je de rollen niet omkeren? Zelfstandige in hoofdberoep cumulatief met een deeltijdse job als werknemer. Sorry, maar je bent toch wel wat warrig in je uitleg. Enerzijds spreek je van 10-12 uur per dag en anderzijds zou je niet aan je uren als wekrnemer komen??????Vergeet ook niet dat je als zelfstandige in hoofdberoep heel wat mogelijkheden hebt naar opbouw van een tweede pijler.
Misschien ook eens lezen: https://planvanaanpak.be/werknemer-of-z ... bijberoep/
Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

analist
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2023 00:43

En waarom zou je de rollen niet omkeren? Zelfstandige in hoofdberoep cumulatief met een deeltijdse job als werknemer. Sorry, maar je bent toch wel wat warrig in je uitleg. Enerzijds spreek je van 10-12 uur per dag en anderzijds zou je niet aan je uren als wekrnemer komen??????Vergeet ook niet dat je als zelfstandige in hoofdberoep heel wat mogelijkheden hebt naar opbouw van een tweede pijler.
Misschien ook eens lezen: https://planvanaanpak.be/werknemer-of-z ... bijberoep/
Veel succes.
Op wat ik hoopte is duidelijk niet 100% mogelijk.

1) Ik wilde tijdelijk minder gaan werken en voorlopig geen sociale bijdragen betalen (niet mogelijk, want dan niet genoeg uren),
2) geen sociale bijdragen betalen vanwege nog geen inkomsten uit onderneming (dat is ondertussen goedgekeurd voor bijberoep).

Als werknemer projecten die tegelijk lopen overslaan betekent voor mij dat ik een pak minder werk krijg (ik heb een flexibel contract).

Dus ik kan ofwel te weinig ofwel te veel uren hebben in een kwartaal. En dat is mijn probleem.

Mijn enige oplossing lijkt in hoofdberoep gaan als ik meer tijd wil besteden in bedrijf en in bijberoep als ik weer voltijds werknemer moet zijn (enige inkomstenbron nu).

Terug naar “Handelspraktijken”