Klanten buiten de Belgie, Nederland. Hoe dit aanpakken?

PiotrNap
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Klanten buiten de Belgie, Nederland. Hoe dit aanpakken?

#1 , 03 jan 2020 14:39

Beste vrienden!

Heeft iemand ervaring of kennis van werken voor buitenlandse klanten? Bv. Ik wil een website bouwen voor een klant in England. Is het voldoende om mijn contract en algemene voorwaarden te laten vertalen en aan hem te laten ondertekenen? Voor ieder informatie zou ik heel dankbaar zijn!

Met vriendelijke groeten,
Piotr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jan 2020 16:52

Beste TS,

De taal waarin de stukken zijn overgemaakt, speelt juridisch eigenlijk geen grote rol. Een contract is ofwel nationaal ofwel internationaal. Een Nederlandstalig contract met een Waalse klant is nog steeds nationaal, een Nederlandstalig contract met een Nederlandse klant is internationaal.

Vanaf het moment je met een internationale klant in zee gaat, moet je contract daar wel op zijn afgestemd. Dan komen er enkele klassieke vragen naar boven, zoals welk recht de overeenkomst behelst en welke rechtbanken bevoegd zijn. Dat moet je regelen. Als je in een vertaling voorziet, zal je ook moeten stipuleren of het een authentieke vertaling is (kan de andere partij recht halen uit deze vertaling) of louter een vertaling ter informatie is. Slordige vertalingen zorgen vaak voor problemen.

Als de klant professioneel is (en dus geen consument), is het ook interessant om te bepalen wiens algemene voorwaarden van toepassing zijn (dit is eigenlijk ook iets dat vaak vergeten wordt in nationale contracten).

Voorzie een goede regeling inzake betalingen waarbij je zekerheden hebt dat ze zullen betalen, zodat je niet achter je geld aan moet zitten in het buitenland.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”