snoeiwerk in onderaanneming

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

snoeiwerk in onderaanneming

#1 , 30 jun 2019 21:09

Ik ben in onderaanneming gaan snoeien in deinze voor een overeengekomen bedrag dat op email staat.na mijn werk is de aannemer zelf komen kijken en zijn we samen rond de tuin geweest en de aannemer was over de achterkant en over de rechterzijkant tevreden ongeveer 85 prosent was OK daar heeft hij gezegt dat ik er niet meer over moest gaan , en de voorzijde 15 procent moest ik terug overgaan met de snoeischaar en dat heb ik ook gedaan maar toen was hij al terug vertrokken.de dag later heb ik de factuur opgestuurd. 7 dagen later stuurt hij een mail dat ik helemaal opnieuw de haag moet snoeien dat het een ramp en beschamend is en dat de factuur helemaal NIET word betaald. Ik krijg de kans om dit tegen volgende week te doen ,maar ik weet 100 procent zeker dat het nooit goed zal zijn voor hem en daarom heb ik dit geweigerd. Nu eist hij zelfs 265 euro schadevergoeding omdat hijzelf dit gaat doen,ook al was het eerst voor 85 procent al goed gekeurd door hem.
Wat kan ik hieraan doen ? advocaat mischien maar dan betaal ik mischien nog meer?
ik moet nu beslissen voor vrijdag,terug alles snoeien of betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 30 jun 2019 21:14

Vanaf hier kunnen wij natuurlijk niet echt een mening geven of het goed gesnoeid was of niet. Het zal ervan af hangen hoeveel vertrouwen u hebt in uw werk.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 30 jun 2019 21:18

Voor 265 EUR gaat een advocaat alleen maar eens achter zijn oren krabben.
Zeg tegen opdrachtgever dat u intussen het extra werk na zijn vertrek hebt uitgevoerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2019 21:38

het is 265 euro + 360 euro voor het overeen gekomen bedrag waar ik voor gewerkt heb,dus ik verlies 625 euro
ik heb zeker gezecht dat ik over de 15 procent terug over geweest ben en het was nog steeds niet goed volgens hem.
ik werk al 4 jaar met de hoekjes boven afgerond en iedereen is er al tevreden mee geweest en dat is volgens hem aangerichte schade dat zelfs volgend jaar nog gevolgen heeft,hij wil perce dat de hoeken recht zijn ipv wat afgerond ,maar daar kan nu niks meer aan veranderd worden. hier was ook niks op voorhand over gezecht en dit kan je ook niet zien hoe het vorig jaar was geschoren en volgend jaar zie je er niks meer van.
,ik zit op een bepaalde website waar ik zelfs 5 sterren heb op beoordelingen van mijn werk.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 jul 2019 08:39

Je kan hem eventueel dagvaarden in verzoening bij de vrederechter. Kost niets, maar tegenpartij is niet verplicht om op te dagen. Maar het kan een signaal zijn om aan te tonen dat je het meent. En VR kan dan als bemiddelaar optreden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2019 08:42

1/ je heeft een zeer raar idee hoe je winst en verlies berekent, als je de 265€ euro betaalt heb je 265€ verlies, die 360€ is geen verlies dit is enkel Uw arbeid dat is zo bij een zelfstandige.

2/ een opdrachtgever wil dat het werk 100% perfect is uitgevoerd en zoals u schreef is dit maar 85% dus uw werk is niet goed en word je niet betaald.

Hier komen elke dag mensen, dus consumenten op die hun aannemer niet betalen omdat het werk niet 100% is uitgevoerd.

Men kan enkel geld eisen als het werk dat je gedaan hebt 100% is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jul 2019 08:52

1/ je heeft een zeer raar idee hoe je winst en verlies berekend, als je de 265€ euro betaald heb je 265€ verlies, die 360€ is geen verkies dit is enkel U arbeid dit is zo bij een zelfstandige.

2/ een opdrachtgever wil dat het werk 100% perfect is uitgevoerd en zoals u schreef is dit maar 85% dus u werk is niet goed en word je niet betaald.

Hier komen elke dag mensen, dus consumenten op die hun aannemer niet betalen omdat het werk niet 100% is uitgevoerd.

Men kan enkel geld eisen als het werk dat je gedaan heeft 100% is.
Ik volg de reactie van Lowie. Bovendien zou ik zeggen in uw sector werk alleen en niet in onderaanneming. Jullie sector biedt kansen genoeg, is veel vraag naar.
Zo vermijdt ge die problemen.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2019 09:37

Klopt 265 euro verlies en een dag voor niks gewerkt , ik kan er mee leven dat hij de factuur niet betaald maar dat ik dan nog schadevergoeding moet betalen vind ik er toch over.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2019 09:43

Klopt 265 euro verlies en een dag voor niks gewerkt , ik kan er mee leven dat hij de factuur niet betaald maar dat ik dan nog schadevergoeding moet betalen vind ik er toch over.

Als u ze niet betaald is hij aan zet, en hoogst waarschijnlijk zal hij er ook niks voor doen, als hij naar een advocaat gaat is het al 250€ voor het opmaken van een dossier !!.
Persoonlijk zou ik ze ook niet betalen en afwachten.

En denk 2 maal na als je iets aanneemt in onder aanneming, zoek zelf je werk er zijn platformen genoeg op internet om werk te vinden .

Zo als Twizzi

https://www.twizzi.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 01 jul 2019 10:10

dat een werk 100% moet zijn is duidelijk.
Maar als de hoofdaannemer niets heeft gezegd over de rechte hoek of afronding van de ribbe is zijn argument om niet te betalen zeer zwak en zelfs onbestaand.
Het recht zetten of afronden of afschuinen van een ribbe heeft GEEN enkele invloed op de vitaliteit van een haag !!!
Enkel kan dit leiden tot een esthetische discussie , mooi of niet mooi. Maar een haag heeft geen schade en zeker kun je dit na 1 jaar niet meer zien.

Stuur een aangetekend schrijven :
dat je na zijn opmerking de haag vooraan hebt gecorrigeerd naar zijn aanwijzing.
Dat je de hagen hebt gesnoeid volgens de regels der kunst en dat je op geen enkele manier de vitaliteit van deze hagen in het gedrang hebt gebracht.
Dat hij heeft nagelaten om je VOORAFGAANDELIJK te brieven over de afwerking van de ribben en dat je deze zonder specifieke melding je deze ribben hebt gesnoeid volgens eigen inzicht en volgens de geldende regels voor goed vakmanschap.
Dat je niet zal nalaten om de factuur te vorderen via de rechtbank.
Dat je bereid bent om ter plaatse met hem samen met een deskundige tuin - en landschapsarchitect de desbetreffende haag te laten beoordelen en dat je het advies van de TLA zult volgen om de zaak naar ieders tevredenheid te kunnen afsluiten.

Korte metten mee maken met zo'n hoofdaannemers.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jul 2019 12:57

Als ik die 265 euro niet betaal gaat hij mij een factuur sturen met zogezegd zijn werkuren die hij erin gestoken heeft, dan kan hij uren aanreken zoveel hij wil natuurlijk.
Ik denk dat ikzelf nog eens alles tiptop ga rechtsnoeien maar aan de afgetopte hoeken kan ik niks doen

aldebaran
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2019 13:07

Waarom zou hij u een factuur sturen voor diensten waar jij niet om hebt gevraagd? U bent zijn klant niet, maar zijn leverancier. Persoonlijk zou ik niet nóg eens gaan snoeien aan die heg, maar het advies van Lukasi opvolgen.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jul 2019 21:02

Bedankt iedereen voor de info, aangetekende brief is verzonden.
Benieuwd naar zijn reactie.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jul 2019 09:57

Deze mail heb ik terug gekregen van de hoofdaannemer.

Beste,

Ik mocht uw aangetekend schrijven ontvangen.

Uw brief lijkt mij eerder zinloos aangezien alles reeds eindeloos werd geargumenteerd, zo kunnen we natuurlijk nog een tijdje bezig blijven. ..?

Nog een keer dan maar…

Wat de straatkant betreft kan u wel zeggen dat u dit corrigeerde maar ik zie er niet veel van. Ik kom zeeziek wanneer ik ernaar kijk.

Ik had verwacht dat u na mijn kritiek verstandig genoeg zou zijn om het overige ook eens te herzien maar blijkbaar vond u dat uw werk ok was, hoewel het even hobbelig was als de voorkant. Blijkbaar ligt uw verstand ergens diep verscholen in een lade bij u thuis, samen met uw vakmanschap. Zoals ik al zei heb ik er geen probleem mee als iemand goed verdient, zolang zijn werk maar goed is. Wanneer u zo’n haag scheert in 5 uren, war ik normaal een dag aan bezig ben, dan klopt iets niet. U had beter twee uren langer gewerkt met een goed resultaat, dan nog was dat goed betaald. Op voorhand zei ik dat snelheid geen prioriteit was, kwaliteit wel. Misschien was het omdat ik niet ben ingegaan op uw vraag om in het zwart te betalen dat u zo snel te werk bent gegaan…?



U zegt dat u de haag hebt gesnoeid volgens de regels der kunst. Ik vraag mij dan af wie u die regels dan wel heeft aangeleerd ? Kan u me een diploma of attesten voorleggen ? Wat de vitaliteit van de haag betreft is nooit een punt geweest, het gaat over esthetiek, niet over vitaliteit. Als ‘vakman’ zal u onwaarschijnlijk wel weten dat de vitaliteit van een jarenlang geschoren haag vooral bepaald word door de bodem en niet door het scheren.



De ronde kanten dan, ik had u dat vooraf inderdaad niet gezegd om verschillende redenen. Ten eerste is er NIEMAND die ronde kanten aan een rechte haag scheert. Ten tweede kon u als vakman toch wel zien dat die haag de laatste tien jaar altijd met rechte hoeken werd geschoren. Dit ziet u aan de oude snede, u weet wel, de snede waarop u zich baseert… Ten derde, de enige reden waarom iemand ronde kanten scheert is om gebreken te verdoezelen. Maar zelfs met ronde kanten zijn die van u nog voldoende zichtbaar. U schrijft dat dit volgens de geldende regels van goed vakmanschap is, waar hebt u die regels gevonden want ik had er nog nooit van gehoord. Ik ontvang graag van u de geschreven bronnen.



De takjes die aan de zijde van de buren nog uitstaken moeten worden meegenomen om esthetische redenen. Dit is een kleine moeite en qua service en afwerking maakt dit zeker het verschil. Dat u ook dit heeft nagelaten duid alweer op het feit dat u gewoon snel te werk wil gaan om vlug veel geld te verdienen. Uw werk is absoluut geen erezaak voor u.



Regelt u dit gerust via de rechtbank als dat uw wens ik. Ik sta klaar om deze discussie aan te gaan.

Uw schrijven dat u vind dat u prima werk hebt afgeleverd is eerder lachwekkend.



Laat u vooral weten wanneer u daar met de tuin- en landschapsarchitect zal zijn, dan zorg ik dat ik aanwezig kan zijn. Ik wil zeker het oordeel aanhoren en indien nodig mijn standpunten verdedigen aan de architect. Mocht dit voor u dan nog niet voldoende zijn dan laat ook ik graag enkele experts aanrukken. Weet wel dat mijn tijd ook dient worden te betaald.



Laat het ook duidelijk zijn dat u enkel ter plaatse mag komen op afspraak, het betreft nog steeds een private eigendom dewelke u niet mag betreden zonder toestemming of mijn aanwezigheid. Hopelijk leest en begrijpt u deze passage goed, dit negeren komt overeen met inbraak.



In uw post scriptum haalt u nog aan dat u geen schadevergoeding of factuur zal betalen omdat u daar niet om vraagt. Het spreekt voor zich dat u geen vragende partij bent… Ik heb ook niet gevraagd om een kromme haag maar kreeg ze toch. Het herstel duurt minstens twee seizoenen en zeker meer en degelijk snoeiwerk.



Ik stel voor dat we snel samenkomen om dit te bezichtigen met uw tuin en landschapsarchitect. Na ons bezoek ter plaatse kan die dan een schriftelijk verslag opmaken en mij dit bezorgen. Zo kan ik indien nodig een tegenexpertise doen en daarna kan ik zelf deze scheve situatie snel rechtzetten (…letterlijk), zodat de klant tevreden is.













Tekst uit oorspronkelijke berichten weergeven

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jul 2019 10:49

Hij dreigt dit nu af te handelen door een deurwaarder op te sturen..

Terug naar “Handelspraktijken”