Bebat Meldingsplicht batterijen

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Bebat Meldingsplicht batterijen

#1 , 27 mar 2019 22:37

Hallo allemaal,

Ik herstel al enkele jaren smartphones, soms vervang ik dus ook batterijen. Ik doe dit allemaal officieel met BTWnr enzoverder.
Als ik koop mijn batterijen aan bij een bedrijf in NL. Gebruikte batterijen verzamel ik en breng ik regelmatig naar het containerpark zoals het hoort. Ik doe dit op kleine schaal, dus het aantal batterijen op jaarbasis is <50.

Enkele jaren geleden begon Bebat mij reeds op te bellen om te vragen of ze eens konden langskomen om te horen hoe ik mijn batterijen recycleer. Ik zei toen dat ik dit maar op kleine schaal doe en dat ik deze gewoon netjes naar het containerpark breng voor recyclage. Twee jaar later ongeveer stuurde ze mij een e-mail met gelijkaardige documenten zoals toegevoegd aan deze post. Ik heb dit toen gewoon genegeerd. Na enkele maanden hebben ze (niet aangetekend) de brief verzonden naar mijn adres, ook deze heb ik genegeerd. Nu weer enkele maanden later stuurde ze een herinnering met dezelfde documenten (zie bijlage).

Ik vraag mij af in welke mate ik verplicht ben om hierop in te gaan? Ik heb enkel nog maar van hun kant gehoord dat het verplicht is en dat ik zodoende aan een wetgeving moet voldoen. Wat me opvalt is dat ze ook geen wettelijk artikel vermelden in hun brief. Iemand die hier raad mee weet? Kunnen ze mij iets doen, moet ik iets in orde maken?

Afbeelding
Afbeelding

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Bauxiet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2019 09:05

Door systematisch hun mails en brieven te negeren, ben je niet goed bezig. Dan moet je niet verwonderd zijn dat er op een dag een deurwaarder aan uw deur staat of een inspecteur. In hun tekst spreken ze van wetgeving. Dus die zal er dan wel zijn zeker.

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2019 11:13

Dank voor de reactie. Ik heb helaas ondervonden dat sinds ik ben beginnen ondernemen allerlei partijen mij allerhande abonnementen en lidmaatschappen willen aansmeren.

Daarom dat ik nogal kritisch en sceptisch ben over zulke zaken. Ik kom hier even ten rade om eens te horen of hier mensen zijn die mij hier meer over kunnen vertellen. Bijvoorbeeld over welke wetgeving ze het precies hebben en hoe ik hier misschien zelf aan kan voldoen.

Tot nu toe heb ik nog geen aangetekende zendingen gekregen, dus een deurwaarder of inspecteur lijkt me nog niet aan de orde. Ik kan ook perfect aantonen hoeveel batterijen ik koop en hoeveel ik er vervangen heb, ik kan ook perfect vermelden hoe ik deze verwerk. Laat het duidelijk zijn dat ik hier kom om meer advies om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn om erger te voorkomen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 28 mar 2019 11:28

De brief is toch de duidelijkheid zelve? Kijk anders op bebat.be voor meer uitleg.

U koopt batterijen in het buitenland waarop de leverancier de bebatbijdrage per batterij niet betaald heeft. Daarom moet u uw verbruikte batterijen bij hen declareren en de bijhorende recyclagebijdrage betalen. Natuurlijk moet je bovendien zoals je al doet uw kapotte batterijen recycleren.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 mar 2019 23:29

Als jullie het niet erg vinden, sla ik qua antwoord een andere richting in.

Bebat is een VZW, geen overheidsorgaan. Bebat is niet verantwoordelijk noch gemachtigd voor toezicht op naleving van wetgeving of vervolging van inbreuken; laat staan inning van bepaalde 'belastingen' of 'heffingen'. Zij faciliteren enkel de 'compliance' door een systeem te voorzien dat bedrijven op eenvoudige wijze toelaat te voldoen aan de wettelijke vereisten - tegen betaling. Inspecteurs of deurwaarders zijn hier niet aan de orde.

Zoals Bebat zal aangeeft, is er geen enkele verplichting om in te stappen in hun systeem. De wetgever voorziet de mogelijkheid van een eigen "individueel afvalpreventie- en beheerplan", dus zonder enige tussenkomt van Bebat. Bebat maakt dus reclame voor haar product, en probeert te overhalen om te contracteren. Tegelijkertijd wijst ze op de wettelijke verplichtingen.

M.i. is er geen enkele plicht om te antwoorden of in te schrijven (ze verzoeken dit enkel, je kan ook antwoord met rust gelaten te willen worden lijkt mij).

Uiteraard moet u ten allen tijde voldoen aan het wetgevend kader, en of uw systeem met het containerpark voldoende is om als 'individueel afvalpreventie- en beheerplan' te fungeren durf ik niet zeggen. Overigens houdt de aanvaardingsplicht meer in dan enkel het plan, u dient zich hierover toch te informeren. U kan dus kiezen, maar wat dan de beste keuze is laat ik voor u.

Enige communicatie tussen de overheid en Bebat is natuurlijk te vermoeden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 28 mar 2019 23:38

"het aantal batterijen op jaarbasis is <50."

Man, laat de honden toch slapen.
En degenen die blaffen zullen de caravaan wel verder laten trekken richting containerpark met
dat mini zakje platte batterijkes.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 28 mar 2019 23:49

TS koopt zijn batterijen in NL en dus zonder sticker op opdruk van Bebat.
Batterijen bevatten zoveel schadelijke stoffen voor het milieu, dat ze bij het klein chemisch afval horen. Binnen Nederland zorgt Stibat voor de verwerking.
Bij mijn weten was er zeker tot enkele jaren geleden geen overeenkomst tss BE en NL met problemen indien men zijn batterijen in NL aankocht. Er was een periode dat BEBAT stickers konden aangekocht worden maar dat is zeker iets meer dan 10 jaar geleden
Organisaties zijn vzw of iets soortgelijk in NL.
Zie ook auvibel, recupel, reprobel waren ook van die bijdragen die zelfs afzonderlijk moesten vermeld worden op etiketten enz...

Wat BEBAT betreft een winkel die ik goed ken had wel zo'n groot BEBAT vat / doos staan .Bebat (Fost Plus) is er een aantal maal geweest om deze te ledigen maar was altijd leeg want gebruikte batterijen werden altijd doorgegeven aan school achter de hoek.

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2019 23:53

Bedankt voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik dit nu al een drie jaar doe en ik heb nog nooit een vraag vanuit de overheid gehad i.v.m. de recyclage van mijn batterijen. Dit zijn ook erg kleine batterijen die uit smartphones komen. Op jaarbasis herstel ik ongeveer +- 40 batterijen. Moest ik nu grote volumes verhandelen dan had ik zeker overwogen om mij lid te maken.

Maar voor het kleine volume dat ik verhandel, dan wordt het lidmaatschap wel erg duur. Zeker als ik tot op heden nog nooit de vraag vanuit de overheid gehad heb om hun hierover te informeren. Ik zou ook niet weten hoe ik dit met de overheid zou moeten communiceren of hoe ik hun daarvoor kan bereiken. Ook bij de start en registratie van mijn activiteit heb ik hier nooit informatie over ontvangen wat mijn verplichtingen zijn i.v.m. het herstellen van batterijen.

Bebat heeft mij altijd, op een redelijk agressieve wijze vind ik zelf, proberen overhalen om lid te worden door o.a. mij angst aan te jagen dat ik de wetgeving moet naleven. Ik zal het zeker verder nakijken, hoe ik dit best op los. Alvast bedankt voor de antwoorden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 29 mar 2019 00:04

"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Handelspraktijken”