Annuleren wagen wegens late levering

Pewpewater
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Annuleren wagen wegens late levering

#1 , 03 jun 2020 01:34

Beste,
Ik kocht in 12 februari een auto aan bij een erkende dealer. De leveringsdatum was 13 mei.
Nu vandaag is het nog steeds niet geleverd. Daarbij hebben ze mij niet schriftelijk of telefonisch op de hoogte gebracht van de nieuwe leveringsdatum. Waarschijnlijk komt de vertraging door het coronavirus.

Nu wil ik mijn aankoop annuleren want dat was niet de afspraak.
Ik heb geen voorschot betaald.

Ben ik in mijn "recht" om de aankoop te annuleren?

Hier even een stuk van mijn overeenkomst.
1.2. Wanneer het autovoertuig niet is geleverd op de uiterste leveringsdatum die is overeengekomen, heeft de consument het recht om, behoudens in geval van overmacht: 1. wanneer de leveringsdatum voor de consument essentieel is en als dusdanig is opgenomen in de verkoopovereenkomst, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; 2. in de andere gevallen, een aan de omstandigheden aangepaste nieuwe leveringstermijn voor te stellen en, indien het autovoertuig bij het verstrijken van deze nieuwe termijn niet is geleverd, de overeenkomst onverwijld te beëindigen; Bij beëindiging van de overeenkomst worden het voorschot en eventueel andere uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de kennisgeving van deze beëindiging terugbetaald. De consument heeft eveneens het recht een vergoeding te eisen die overeenstemt met de werkelijk opgelopen schade, met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig. 1.3. Kan de koper het voertuig op de overeengekomen leveringsdatum of-termijn niet in ontvangst nemen, dan heeft de verkoper het recht om, na verloop van 10 kalenderdagen vanaf het verzenden van een ingebrekestelling per aangetekende brief behalve indien de koper bewijst dat het niet in bezit nemen van het voertuig het gevolg is van overmacht.

Een hele boterham. Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pewpewater
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2020 02:20

+ het is een wagen voor mijn bedrijf. Vergeten te vermelden, eerste post hier. Het kan zijn de ik het bij de verkeerde onderwerp toegevoed heb. Alvast excuses voor het ongemak

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 jun 2020 09:26

Door Corona hebben bijna alle autofabrieken weken stil gelegen. Het is dus overmacht.
Door de bestelling de annuleren en een nieuwe bestselling te plaatsen, ga je nog langer moeten wachten.
Ga je de brouwers ook aanvallen, omdat ze geen bier kunnen leveren aan de gesloten café's, en jij dus uw pintje moet missen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 jun 2020 10:44

Ondernemingsregels geen consument

Pewpewater
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jun 2020 14:20

Ik heb de wagen zeer dringend nodig omdat mijn huidige wagen motorolie lekt. Daarom wou ik deze auto annuleren en een jonge tweedehands wagen kopen.

De dealer heeft mij niet gebeld of schriftelijk op te hoogte gebracht van de nieuwe leveringsdatum. Is er dus de mogelijkheid om mijn aankoop kosteloos te annuleren?

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 jun 2020 15:44

Doe eens een klapke met de dealer, heeft die geen jonge tweedehandswagens?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 jun 2020 16:29

Of hij kan u een gratis vervangwagen aanbieden gedurende de wachttijd.

Terug naar “Handelspraktijken”