Klant betaald factuur niet.

Qali77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Klant betaald factuur niet.

#1 , 02 sep 2019 03:43

Als beginnend freelancer (zelfstandig in bijberoep) kom ik het volgende tegen.

Begin juni werk ik door een firma aangesproken met de vraag of ik nog interesse had om voor hen te werken.
Het betreft een firma waar ik vorig jaar bij soliciteerde in de eventsector.

Deze zomer boekten ze mij voor 6 projecten, goed voor een 12tal dagen.

Nergens werden er afspraken gemaakt omtrent de wijze van factureren enkel over verloning en dergelijke.
Per project maak ik dus een factuur op.

Wanneer ik bij de eerste factuur die vervalt een herinnering stuur vertelt men mij dat de facturen in het begin van de maand betaald werden. (01/08/2019)
Vervolgens worden ze in de helft van de maand betaald en zouden mijn facturen betaald geweest zijn. (08/08/2019)
De facturen waarvan sprake zijn intussen allen reeds vervallen wanneer ik de vraag krijg AL mjin facturen te crediteren en een nieuwe algemene factuur uit te schrijven... Het verschuldigde bedrag zou dan ineens betaald worden. Geen enkele factuur werd zelfs binnen de 3 weken niet betwist)
Momenteel zijn we dus 2 herinneringen later op de globale factuur en werd ik ,nog steeds niet betaald.

Volgende woensdag 04/09/2019 vertrekt er een aangetekende ingebrekestelling met betaling binnen de 5 dagen.

Gezien ik intussen nog niet betaald werd zet ik de samenwerking voorlopig on hold.
Op dinsdag 03/09, woensdag 04/09 en maandag 16/09 werd ik nog wel geboekt (bevestiging via mail door de bewuste firma).

Mag/kan ik een schadeloosstelling vragen van 15% op de gehele factuur gezien vermeld in de algemene voorwaarden? (3550 euro incl BTW dus )

Bij gebreke aan betaling op de vervaldag brengen onze facturen een verwijlintrest op van 12% per jaar te rekenen vanaf de vervaldag en
zonder ingebrekestelling.
Daarnaast wordt er tussen partijen uitdrukkelijk overeengekomen dat bij gebreke aan betaling op de vervaldag en zonder dat een
voorafgaande ingebrekestelling is vereist, het bedrag van onze facturen zal vermeerderd worden met 15 % met een minimum van
€50,00 en een maximum van 4.000€ en dit ten titel van schadevergoeding wegens de schade voortkomend uit laattijdige
uitvoering der betalingsverplichting, dit onverminderd bovengemelde intrest en gebeurlijke gerechtskosten

Kan ik een forfaitair bedrag vragen voor de dagen die ik on hold zet voor hun projecten zonder dit vermeld is in de AV?
Indien niet, hoe kan ik dit vertalen binnen mijn AV?
Uiteindelijk heb ik nu 3 dagen gereserveerd voor hen en ik dus geen andere jobs kon uitvoeren.

Mvg,

Q

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2019 12:18

U mag alles rekenen, vergoedingen intresten dus alles .

Maar dit krijgen ????

Als al deze kosten eens in hun keel schiet en niks betaald en dan ??

Dan kan je naar de rechtbank gaan, en je zal (misschien) gelijk krijgen maar al de kosten die je erbij voegt daar kan men meestal in een zaak zoals deze wel naar fluiten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”