tijdelijk verblijf

jo-drie
Topic Starter
Berichten: 4

tijdelijk verblijf

#1 , 22 mar 2008 16:31

Hallo,

Aangezien een echtscheiding onafwendbaar is, zou ik en mijn zoon tijdelijk bij mijn ouders gaan wonen. Zij beschikken echter over te weinig slaapruimte in hun woning. We overwegen om tijdelijk een stacaravan naast hun woning te zetten, welke we zouden gebruiken als slaapruimte.
Mag je naast een woning, gelegen in een landelijke omgeving (grondoppervlakte ongeveer 120 are), een stacaravan plaatsen welke gebruikt wordt als tijdelijke slaapplaats ?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 mar 2008 19:39

Nee, daarvoor heb je een bouwvergunning nodig.

PS
Van echtscheidingen weet ik zeer weinig, maar is het niet zo dat beide ouders tijdens hun feitelijke scheiding een degelijke huisvesting moeten voorzien voor de kinderen (aparte kinderslaapkamer)? Maar ik wil zeker niet preken; ik herinner me gewoon iets van een kennis die daar problemen mee had (met 2 puber-kinderen van verschillend geslacht moest die een appartement zien te huren met 3 slaapkamers...).

jo-drie
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 mar 2008 20:22

Bedank voor uw reactie.

Heb je ook een bouwvergunning nodig als het over een tour- of trekcaravan zou gaan ?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 23 mar 2008 18:49

Telkens als je een "bijkomende woongelegenheid" maakt, heb je een bouwvergunning nodig.
Een "bijkomende woongelegenheid" moet je verstaan als "iets wat je zou kunnen verhuren en waar een gezin(netje) apart zou kunnen in gaan wonen".

Het simpelste voorbeeld is: je bezit een herenhuis waar sinds 1962 altijd 1 gezin heeft gewoond. Als je, zelfs zonder te verbouwen, de bovenverdieping zou verhuren, dan heb je een bouwvergunning nodig.

Als je dus in de tuin van een huis een wooncontainer zou plaatsen, of een woonwagen, of een caravan, ... en je zou daar een apart gezin in huisvesten, dan heb je om die reden een bouwvergunning nodig.

Ik heb het dus nog niet over de constructie de je daar zet (waar je misschien OOK een bouwvergunning voor nodig hebt, wegens het volume of de oppervlakte enz.).

Wat je dus wel kan doen:
* gaan inwonen bij de eigenaars/bewoners van het huis en U dus allemaal samen inschrijven als één gezin (hopelijk heeft niemand dan schulden). Daarvoor moet de woning natuurlijk geschikt zijn. Dat je dan in praktijk gaat wonen in de "annex', is dan een ander probleem:
* wat zal je toekomstige ex vinden van de huisvesting van het kind? Zal hij daar geen 'misbruik' van maken?

***************************************************

Herinner U de zaak van de man die zijn huis moest afbreken en dan op zijn grond in een tent ging wonen; die woonde opnieuw illegaal omdat hij een bouwvergunning nodig had voor zijn tent...

jo-drie
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 mar 2008 19:28

Geachte,

Misschien moet ik een en ander wat duidelijker maken, ikzelf (man) ben 45 jaar en mijn zoon is 23 jaar en heeft een eigen inkomen. Gezien de onhoudbare situatie met mijn vrouw zouden wij samen tijdelijk intrekken bij mijn ouders. Als ik u goed begrijp, dan kan dit als we bij hen intrekken en deel uit maken van het gezin. Moeten hiervoor bepaalde modaliteiten gevolgd worden?
Om mijn zoon af en toe wat privacy te geven zouden wij tijdelijk en stacaravan of caravan aanschaffen, hij wil hier uiteraard ook in slapen. Kan het op deze manier?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Terug naar “Andere”