deels agrarisch deels woongebied , ( bouwgrond)

XPke
Topic Starter
Berichten: 20

deels agrarisch deels woongebied , ( bouwgrond)

#1 , 02 jan 2008 20:49

Hallo

Ik ben een vrijgezel die maar een gewoon arbeidersloon heeft.
Ik heb toch steeds gedroomd om een eigen woning te kunnen bouwen , maar de prijzen zijn enorm hoog .
Ik kan dit als alleenstaande niet betalen .

Nu heeft een nonkel van mij een stuk grond liggen van 6 are .
Maar het is deels agrarisch gebied , deels woongebied .

Na eens op het gewestplan gekeken te hebben klopt dit .
Maar ik vind het toch eigenaardig .
Rond dat stukje dat als agrarisch ( groen ) is ingekleurd is alles rood .
Enkel dit kleine stukje is groen ingekleurd.

Het stuk is gelegen achter , en tussen twee woningen , en dus ook aan een hoofdweg.

Bestaat er nu geen enkele manier om van dit stuk een volledige bouwgrond te maken ?

Of is dit echt onmogelijk ?


Indien dit wel zou gaan wat zijn de kosten hieraan verbonden , hoelang kan dit aanslepen , en bij welke instanties moet ik aankloppen ?

Ik zou dit stuk dus graag kopen .

Ik stel me trouwens de vraag hoe het komt dat net enkel dit kleine stukje groen is ingekleurd tussen al die rode zone ( woongebied ).



Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jg1
Berichten: 23

#2 , 15 feb 2008 11:50

Ben je zéker dat het agrarisch gebied is en geen groengebied/natuurgebied?

Kijk eens op het gewestplan op de website
http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/gwp/
zoek op gemeente en straat.
Als het werkelijk groen is ingekleurd is het geen agrarisch gebied, maar natuur/groengebied. Dit komt wel vaker voor dat er zo'n kleine stukjes groen zijn ingekleurd als er bijvoorbeeld een klein bos is.

Kijk maar eens naar de legende; al wat geel ingekleurd is, is agrarisch gebied. Meestal zijn dit heel grote aaneengesloten stukken.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 12 apr 2008 21:43

Ik zou dit gewoon op het gemeentehuis vragen en zeker nog eens met die gegevens navragen bij de Provinciale Afdeling van Stedebouw. Want op de gemeente moet je niet altijd rekenen. Die geven dikwijls slecht advies, in die zin dat ze soms zeggen dat het niet kan of mag en als je dan belt naar de Provinciale Afdeling, dan zegge die: geen probleem.

Trouwens, als het effectief bouwgrond is (en in een rode zone mag je doorgaans bouwen), dan zal je er vermoedlelijk mogen bouwen. Nu nog zien of het groot genoeg is voor jouw woning op te plaatsen. En kijken of er bepaalde voorschriften zijn, want als je binnen een verkaveling, gewestplan en dergelijke zit, voldoen de algemene regels inzake Stedebouw niet meer. Dan telt de strengste voorwaarde, denk ik.

en wat betreft het groene stukje, als dit effectief agrarisch gebied is en jouw woning moet er niet op komen te staan, dan zie ik geen enkel probleem. Mijn woning staat op 1000m² en een kleine 150m² daarvan is zogezegd bouwgrond. De rest is landbouwgrond maar vergeet niet dat ik mijn woning mag uitbreiden (zonevreemd wel) en dat ik dus mag metsen op landbouwgrond.

In jouw geval denk ik niet dat je zal mogen bouwen op dat groene stuk. Ik denk dat dit trouwens niets te maken heeft met al dan niet landbouwgrond. Ik heb destijds bij mijn gemeente eens nagevraagd hoe het zat ivm mijn achtertuinstrook om een carport te plaatsen en die zone was ook groen ingekleurd. De rode zone is bebouwbare zone.

Men zei dat dit een zone was die voor een bepaald percentage onverhard moest blijven (waterdoorlatend) en ik mocht daar dus geen verande, carport plaatsen. Ik mocht bijvoorbeeld enkel 1/3 van die strook dichtmaken met asfalt of iets anders dat ondoorlatend is.

Als je op zo'n plan kijkt zou je normaal bij elke woning moeten zien dat ze meestal een aantal meter na de woning aan de achterkant (van rijwoningen in stad of zo) een achteruitbouwzone hebben van enkele meters tot enkele tientallen meters. Daar mag men nog bebouwen (veranda, ...)

Ik ken iemand die een alleenstaande woning heeft en het achterste van die tuin komt uit in een andere straat. Zijn woning zelf is rood gekleurd en het achterste van zijn tuin dat uitkomt op die andere straat is ook rood gekleurd voor een deel.

Dus die gast mag daar ook nog eens bouwen en bijvoorbeeld die woning verhuren of verkopen.

Reclame

Terug naar “Andere”