Samen huisje bouwen op haar grond

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

Samen huisje bouwen op haar grond

#1 , 02 sep 2006 11:56

Mijn vriendin heeft een bouwgrond en we hebben plannen om daar binnen enkele jaren een huisje te bouwen.

We hebben echter ook trouwplannen en zullen dus een huwelijkscontract opstellen.

De vraag: wanneer we samen investeren in de bouw van dit huis, kan ik me dan beschermen (via een huwelijkscontract of anders) ingeval van een echtscheiding of zal het huis in voorkomend geval volledig haar eigendom zijn omdat de grond van haar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#2 , 02 sep 2006 13:36

Ingevolge recht van natrekking is alles wat op haar grond staat, ook van haar. Bij een eventuele ontbinding van de huwelijksgemeenschap zal er echter een vergoeding aan uw vermogen dienen te gebeuren gelijk aan uw "deel" van de inbreng. Zorg dus dat er duidelijkheid en transparantie bestaat in de uitgaven.
Het meest makkelijke zou zijn dat je partner de grond via huwelijkscontract inbrengt in de gemeenschap. Je wordt dan mede-eigenaar van de grond en alles wat er op staat. Is ook noodzakelijk om eventueel fiscaal voordeel te genieten bij een hypotheeklening.
Het huwelijkscontract kan verschillende scenario's voorzien waardoor bij ontbinding van het huwelijk door echtscheiding bepaalde voorafnames van de gemeenschap afgesproken worden.
Bespreek dit met je notaris. Hij/zij zal een oplossing vinden die de belangen van alle partijen verzoent.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fresh
Berichten: 167

#3 , 02 sep 2006 15:53

basejumper is werkelijk een meerwaarde voor dit forum :wink:

Reclame

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 02 sep 2006 16:39

Inderdaad, bedankt voor de feedback, basejumper.

Tom

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 12 okt 2006 19:07

Ik heb nog een bijkomend vraagje ivm het bouwen op de grond van mijn vriendin (toekomstige vrouw waarmee ik een huwelijkscontract zal afsluiten). Het zal waarschijnlijk het veiligst zijn als mijn vriendin de grond in de gemeenschap brengt en er bij eventuele ontbinding van het huwelijk een voorafname gebeurt ter waarde van de grond.

Vanuit het punt van fiscale optimalisatie is de eerste optie die Basejumper vermeldt misschien interessanter, de grond (en het huis dat we erop bouwen) is van haar en bij ontbinding van het huwelijk betaalt ze 'mijn' inbreng terug (of een proportioneel deel van de gerealiseerde meerwaarde). Ik heb namelijk voor mijn huidige appartement een hypotheeklening lopen (ikzelf ben dus de eigenaar van mijn "enige, eigen woning"). Mijn vriendin die de enige eigenaar is van de grond en van het huis, is dan ook de eigenaar van de "enige, eigen woning". We zullen ook een hypotheeklening moeten nemen voor de bouw van het huis (mijn appartement zullen we verhuren en daarmee mijn hypotheeklening afbetalen). Eventueel (als ok voor de bank) staat de hypotheeklening op haar naam en sta ik borg (we zullen wel zien hoeveel we dan moeten lenen).

Mijn vraag. Zullen we beiden de kapitaalsaflossingen en interesten kunnen aftrekken van onze belastingen omdat mijn appartement nog steeds mijn enige, eigen woning is en haar huis haar enige, eigen woning is (dit is een voorwaarde die opgenomen is in het begeleidende boekje van de belastingsaangifte)?

Als we dit fiscaal voordeel niet zouden kunnen realiseren is het waarschijnlijk veel veiliger (voor mij) dat mijn vriendin haar grond in de gemeenschap brengt en bij ontbinding van het huwelijk een voorafnamen doet, zoals hierboven al gesteld.

Bedankt voor de feedback.

Tom

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#6 , 12 okt 2006 19:29

basejumper is werkelijk een meerwaarde voor dit forum :wink:
volledig mee eens

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#7 , 13 okt 2006 06:58

Tom,

Vanuit fiscaal oogpunt blijft het interessanter om de grond (en de woning) in gemeenschap te brengen.
Je vriendin zal dan kunnen genieten van de verhoogde aftrek voor enige eigen woning (1870 ? + 620 ? eerste 10 jaar) dewelke jaarlijks geindexeerd wordt. Haar aftrek zal plaatsvinden aan het marginaal tarief = hoogste schijf van haar aanslag. Jij zal kunnen genieten van de klassieke fiscale aftrek woonkrediet (1920 ? in 2006) aan verbeterd gemiddeld tarief (tussen 30 % en 40% verhoogd met gemeentebelastingen.
Indien jij geen mede-eigenaar wordt in het nieuwe goed kan je effectief wel optreden als kredietnemer in het nieuwe woonkrediet, maar heb je geen enkele fiscale aftrek mbt nieuw krediet, ook niet binnen bvb 10 jaar wanneer je opnieuw fiscale ruimte zou hebben..
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dieke
Berichten: 1299

#8 , 13 okt 2006 11:29

Hey Tom

Ik zou ook de grond inbrengen in de gemeenschap. Wel zou ik onmiddellijk ervoor zorgen dat je de helft van de prijs ervan "regelt" met je toekomstige vrouw, bijvoorbeeld door zelf in te staan voor datzelfde bedrag tijdens het bouwen of zo.

Als je gokt op pas eventueel betalen van jouw verkregen helft van de grond bij eventuele scheiding, pak het dan erg secuur aan en informeer je goed. Prijzen van gronden gaan normaal gezien met de tijd alleen maar omhoog en het zou wel eens een serieus punt van discussie kunnen worden als jullie zouden scheiden dan.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 13 okt 2006 11:38

...De vraag: wanneer we samen investeren in de bouw van dit huis, kan ik me dan beschermen (via een huwelijkscontract of anders) ingeval van een echtscheiding...
Tommeke,Tommeke (Boonen?),...uw huwelijksbootje is nog niet eens te water gelaten...en je vraagt al wat te doen als het bootje zinkt...

TomDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 19 okt 2006 23:31

Allen, bedankt voor jullie antwoorden. Lex, uiteraard hoop ik niet dat het bootje zal zinken, maar sinds de Titanic ...


Groeten,

Tom

dirk hermans
Berichten: 11

#11 , 18 dec 2007 21:30

zit in het zelfde schuitje; volgens belastingsdienst en fortis bank kan je ook een samenlevingscontract laten opstellen met clausule `opschorting recht van natrekking`.

hierdoor wordt jij ook mede-eigenaar vd grond en zo hebben jullie beiden fiscaal voordeel (kapitaalaflossingen+interesten)

als jullie uiteen zouden gaan blijft de grond van haar en wordt jou persoonlijke inbreng in het huis vergoed.

Terug naar “Andere”