Kopen van ouders hun woning

Kevinisch
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kopen van ouders hun woning

#1 , 25 mar 2024 00:04

Hallo allemaal,

Ik ben een alleenstaande man van 29j, die graag de woning van zijn ouders wilt kopen. Ik zit met enkele vragen omtrent dit proces. Mijn excuses indien mijn topic hier niet thuis hoort.

3 jaar geleden is het huis van mijn ouders geschat op 325 000 euro door een makelaar. Ik zou deze woning willen kopen voor hetzelfde bedrag (ik weet dat vastgoed enorm gestegen is de laatste jaren).

Ik zit momenteel nog op school tot september 2025, dus kan dan pas een lening aangaan. Ik heb wel een gewaarborgd inkomen van 1620 euro netto (vergoedingspensioen wat ik levenslang ontvang indien ik geen andere job uitoefen). Ik heb contact opgenomen met de bank maar kan geen 225k lenen met dit pensioen (100k eigen inleg).

Vragen:
-Mogen mijn ouders zomaar hun woning verkopen voor 325k aan mij? Kunnen ze een boete krijgen indien ze te weinig vragen?

-Mag ik mijn ouders zomaar 100k overschrijven zodat ik dit deel al betaal van de woning? (dan hebben zij meer budget om hun nieuwbouw af te werken)

-Zou er geen bank zijn die mij toch een lening wilt geven? Wetend dat ik naast die 100k eigen inbreng nog 150k spaargeld heb staan? Ik wil deze 150k niet in een woning investeren.

Alvast mijn dank,
Kevin

Reclame