Perceel dubbele bestemming gewestplan

mar123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Perceel dubbele bestemming gewestplan

#1 , 21 jan 2020 23:52

Ik kan een woning aankopen waarvan het perceel voor 1/3 in bosgebied ligt, en 2/3 in woongebied.
De woning zelf (gebouwd vóór 1960) ligt deels in woongebied (grootste deel) en deels in bosgebied.

Mag ik er van uit gaan dat voor alle stedenbouwkundige handelingen de bestemming woongebied is?
Of is deze woning 'deels' zonevreemd, en dien ik dan de betreffende voorschriften te volgen voor het zonevreemde deel?

Op de gemeente zouden ze het uitzoeken, maar daar hoor ik niets meer over...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2020 09:14

Bosgebied blijft bosgebied.
Mijn zus had een bouwgrond waarvan 50 % bosgebied was, en daar mocht ze niet bouwen. Ze heeft dan gebouwd, maar praktisch zonder aangelegde tuin. Daar was het dus bos, en dat moest zo blijven.

mar123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2020 08:40

Bosgebied blijft bosgebied.
Uiteraard, dat is voor mij ook geen probleem.
Het gaat er om of de woning onder de bestemming woongebied valt, of onder de 2 bestemmingen voor de respectievelijke delen (en wie gaat dat dan bepalen waar de grens ligt... aangezien de schaal van het gewestplan helemaal niet gedetailleerd is...)

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 24 jan 2020 15:42

landmeter zal perfect het ganse terrein opmeten en je exact kunnen zeggen waar die scheiding ligt tussen woon - en bosgebied.
Een perceel kan nooit en woon - EN bosgebied zijn, het is ofwel het ene ofwel het andere. Wel heb je nog zonevreemd gebouw.
Er dus vanuit gaan dat alle stedenbouwkundige handelingen vallen onder woongebied is kort door de bocht.

Terug naar “Andere”