+6000 euro schade door poetshulp

Morph
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

+6000 euro schade door poetshulp

#1 , 18 mar 2024 23:46

Dag allen

Een vervelende situatie: we hebben een poetshulp en die heeft de klep van onze dampkap laten vallen op ons werkblad van onze keuken. Resultaat: een deuk in de dampkapklep en het werkblad is volledig gebarsten.

Keuken was op dat moment +/- 2.5 jaar oud. Herstellingsofferte van werkblad (= vervangen) is 5800 euro. De klep van de dampkap is +/- 400 euro.

Er is een expert van de verzekering van de poetsfirma langsgekomen. De vervanging van de klep is geen probleem, maar voor het werkblad willen ze max 4000 betalen. Ik heb meerdere offertes opgevraagd bij verschillende firmas en voor 4000 euro is het gewoon onmogelijk. Alsook wil ik het gewoon laten vervangen door de keukenfirma die alles initieel heeft geïnstalleerd.

Verzekering van de poetsfirma zei dat we best naar onze eigen brandverzekering gaan. Ik heb dit dossier daar ingediend maar deze schade blijkt niet gedekt.

Wat nu? Ik heb nu onze familiale verzekering aangesproken voor rechtsbijstand maar wat is de beste volgende stap die we kunnen nemen? 1800 euro zelf ophoesten zie ik écht niet zitten. Ik vind het ook niet eerlijk: de schade is door de poetshulp. Iedereen maakt fouten, maar het is jammer dat de poetsfirma totaal geen verantwoordelijk opneemt.

Ik vraag mij ook af of het normaal is dat wij alle communicatie moeten doen met hun verzekering?

Concreet:
- wat doe ik nu best? Familiale aanspreken of wat zijn mijn opties?
- ik ben nu vooral van mening dat het het probleem is van de poetsfirma dat hun verzekering maar 4000 wil uitbetalen. Waarom komen zij niet tussen met de rest (1800 euro)? Of zie ik dit volledig verkeerd? Ik wil niet opdraaien voor de verzekering van een ander.

Bedankt voor alle hulp.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2024 04:26

En wat is hun argumentatie dan? Als ze aangeven niet verantwoordelijk te zijn, zouden ze niet akkoord gaan met 4.000 euro. Van gedeelde schade lijkt me ook geen sprake.

Enige dat ik me kan voorstellen is dat ze rekening houden met de afschrijving en niet de nieuwwaarde willen vergoeden. Principe is logisch.

Zou volgens hun berekening dan neerkomen op waardevermindering van 10% per jaar gedurende 3 jaar. Geschatte levensduur van 10 jaar dus.

Ik vind alleen een Nederlandse bron met detailinfo, en daarin is toevallig sprake van 10 jaar voor gewone werkbladen maar 20 jaar voor natuursteen. Mogelijk valt daar nog over te discussiëren.

https://www.abnamro.nl/nl/media/pdf_afs ... -32818.pdf

Morph
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2024 07:38

Dag Thomas

Bedankt voor jouw reactie.

Expert van hun verzekering heeft geen waardevermindering in rekening gebracht, daar de keuken nog relatief nieuw is.

Hij heeft ter plaatste zitten googlen en volgens hem is 4000 een correcte prijs voor vervanging. Hij kwam eerst maar op +/- 3100 maar heeft dan nog 30% bij gedaan omdat ik al niet akkoord was.

Hun argumentatie is dus gewoon dat die 5800 overdreven is.
Lijkt mij ook wel vreemd dat een iemand die prijs eenzijdig kan bepalen en wij zitten met de problemen. Ik kan mij inderdaad wel voorstellen dat de keukenbouwer er wat marge op neemt, maar dat is ook niet echt mijn probleem, toch? Vervanging heeft ook bepaalde risico's, breken van de kookplaat bijvoorbeeld.

Reclame

Morph
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2024 08:28

Nog even meegeven dat er op zich geen discussie is over wie de schade heeft gemaakt en wie er verantwoordelijk is. Het geschil gaat enkel over de uit de betalen waarde van het werkblad.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2024 08:42

Prijzen van keukens zijn ook wel standaard 30% te hoog, die je sowieso als 1 of andere korting kan krijgen.

In dit geval weet de keukenboer waarschijnlijk al dat het een verzekeringszaak is, waardoor hij die extra marge mooi doorrekent.

Eens een andere offerte vragen en aangeven dat je zelf moet betalen en aan het rondhoren bent voor een goede prijs?

Morph
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2024 09:20

Na bezoek van de verzekering van de poetsfirma heb ik vrij snel offertes opgevraagd.
Ik heb rechtsreeks naar de firma geweest waar onze keukenbouwer mee samenwerkt maar die wilden het niet doen "achter de de rug om" van de keukenfirma.

Een van die firma's zei letterlijk dit:
Ik heb de offerte aangepast naar 21% btw en het blad alleen komt al bijna op 4000,00€. Er moeten nog uitsparingen en afwerkingen gebeuren.
Met de verplaatsingen en werkuren zal je er zeker boven zitten.
Ik heb nu de familiale contacteert en de verzekeraar van de poetsfirma dat de schade niet gedekt is in onze brandverzekering. Voor de rest zal het afwachten worden vermoed ik?

lukasi
Berichten: 1153

#7 , 19 mar 2024 11:56

vraag 3 offertes op en leg deze voor.
Als het verzekeringsbedrag hier merkelijk onderligt , en dan spreek ik over meer dan 20% .. rechtbank.
Trouwens hun probleem dat er een verschil is wat de verzekering wil uitkeren en hetgeen wat het bedraagt. Dienst of de persoon in kwestie zal dit verschil moeten bijleggen.

Maar zorg voor 3 offertes en je maait al een groot deel van hun argumentatie weg.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”