Persoonlijke fout van babysitter

Sybil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke fout van babysitter

#1 , 28 feb 2024 11:32

In het kader van een casus moet ik aantonen dat een babysitter geen persoonlijke fout heeft begaan in het toezicht van een 8 jarige kind DAT een onrechtmatige daad heeft gepleegd.
Hoe kan ik bewijzen dat de babysitter geen fout heeft begaan? Ze is geen werknemer en heeft geen contract met de ouders over haar taken.

eylis
Berichten: 8843

#2 , 28 feb 2024 11:46

In de eerste plaats - denk ik - dat het vooral de eiser is die wat beweert, die moet bewijzen dat de babysitter in fout is.
Niet onbelangrijk: de leeftijd van de babysitter?

De ouders zijn allereerst al in fout door hun kind niet binnen een gereglementeerde vorm van verzekerd toezicht te plaatsen (school, kinderopvang, jeugdbeweging, babysitdienst...)

Sybil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2024 12:45

Heeft iemand enkele voorbeelden van rechtsleer die relevant kunnen zijn voor de volgende casus?

"De ouders van Ann (8 jaar) zijn reeds 4 jaar gescheiden. In de tweede week van de kerstvakantie verblijft Ann bij haar vader in Ukkel. Die heeft voor oudejaarsavond een verrassing voorzien: een wensballon. Aangezien haar moeder in Vlaanderen woont, kan ze daar door het verbod immers geen wensballon laten vliegen. In Brussel geldt een dergelijk verbod niet. Terwijl haar vader op 31 december 2023 in de keuken de voorbereidingen treft voor oudejaarsavond, komt Hanna, de zestienjarige babysit, een beetje op Ann letten. Hanna heeft echter meer oog voor haar smartphone, waardoor Ann voor enkele minuten aan haar oplettend oog kan ontsnappen. De nieuwsgierige Ann gaat in huis op zoek naar de plaats waar haar nieuwjaarscadeautjes verstopt liggen. Die vindt ze niet, maar op een rek in de garage vindt ze wel de wensballon. Ann kan niet wachten op die aan te steken, neemt enkele lucifers die in de woonkamer rondslingeren en loopt de tuin in. Daar haalt ze wensballon uit de verpakking en steekt die aan. De ballon stijgt snel en Ann maakt een wens, terwijl de ballon in de schemering verdwijnt… Op een boerderij in Dworp heeft boer Pieter de laatste ronde van het jaar gedaan. Zijn 100 melkkoeien blaken van gezondheid en Pieter vertrekt met zijn vrouw naar een restaurant om het nieuwe jaar in te zetten. Wanneer zij na middernacht terug op de boerderij aankomen, is de lokale brandweer aan het nablussen. De hele stal is uitgebrand en alle koeien zijn in de brand gebleven. Blijkbaar is de brand veroorzaakt door een wensballon…"
⇒ U verdedigt de belangen van Hanna en wil zo weinig mogelijk schadevergoeding betalen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 28 feb 2024 16:30

Dworp is een Vlaamse gemeente... waar het verbod wel geldig is.

eylis
Berichten: 8843

#5 , 28 feb 2024 17:03

Het is de vader die in de fout gaat. Hij is thuis én laat bovendien lucifers rondslingeren. Bovendien wordt de verzekering van de vader aangesproken voor het hele gebeuren. De oppas is minderjarig.

LeenW
Berichten: 12864

#6 , 28 feb 2024 17:08

In principe is dit geen forum voor huiswerk. Kan u op zijn minst uw eigen gedachten en inzichten hierover posten, zodat we daarna hierover kunnen discussiëren? Dat lijkt mij nuttiger dan de forumleden al het werk te laten doen.

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 28 feb 2024 23:15

Zal nog een kleine tip geven.
Wensballonnen zullen in BX vermoedelijk zelfs niet toegelaten zijn.
Zone 2 als ik me niet vergis.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 feb 2024 01:04

In praktijk zit boer Pieter met een onmogelijke bewijslast
1 zal er geen wensballon meer over zijn om te identificeren
2 kan de ballon quasi onmogelijk naar Ann leiden

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”