Schadeclaim ingediend tegen mij na zelfverdediging

Throwaway567
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schadeclaim ingediend tegen mij na zelfverdediging

#1 , 15 jan 2024 03:23

Beste,

Ik heb een vraagje en ik zou jullie hulp hierbij goed kunnen gebruiken, hier mijn verhaal.

Zomer 2023 was er een feest waar ik met mijn vriendengroep naartoe ben gegaan. Dit liep allemaal goed en wel en het was gezellig, tot we aan het einde kwamen.
Na het einde van het feest zag ik in mijn linkerooghoek een grote vriendengroep naar mijn vriendengroep lopen en werd mijn groep uiteen geduwd en isoleerde vervolgens een vriend van mij om op hem te slaan en te duwen. Ik zag dit gebeuren en besloot hem te helpen door 1 iemand van de groep vast te nemen en tegen de grond te werken zodat deze niet meer kon slaan. Ikzelf heb geen klap uitgedeeld. Security kwam tussen en zijn apart kunnen vertrekken.

Na het feest waren we onderweg naar huis en komen we hen weer tegen, waardoor er terug een flinke woordenwisseling ontstaat en vervolgens weer rake klappen werden uitgedeeld aan vrienden van mij. De persoon die ik vast heb genomen en tegen de grond heb gewerkt begon tegen mij te roepen dat ik zijn t-shirt had gescheurd die van een overleden vriend van hem was. Ik heb mij meermaals hiervoor verontschuldigd, maar anderzijds was het wel gebeurd omdat zij naar ons kwamen. Ik besloot toen om de politie te bellen omdat ik bang was dat het uit de hand ging lopen (heb voor de rest fysiek niets gedaan). Politie is gekomen, verhaal uitgelegd, identiteitskaarten gecontroleerd en heeft ons apart laten vertrekken.

Fast-forward begin dit jaar krijg ik een brief in mijn brievenbus van een verzekeringsbureau waarin staat dat ik blijkbaar een iPhone, pet en t-shirt heb stukgemaakt en ze vragen om dit terug te betalen, alles bij elkaar een 300 euro. Van een pet was geen sprake die avond en meneer zijn iPhone heb ik zien gebruiken toen we elkaar terug tegenkwamen onderweg naar huis. Beide dingen zijn ook niet vermeld geweest toen de politie aanwezig was. Hier zijn ook geen bewijzen van aangeleverd door de verzekeraar of de tegenpartij. Van de t-shirt was ik mij wel bewust.

Ik heb teruggemaild naar het verzekeringsbureau waarin ik het verhaal uitleg dat zij effectief naar ons toekwamen, ons isoleerden om vervolgens fysiek geweld te gebruiken en ik was genoodzaakt om mijzelf te verdedigen door iemand tegen de grond te werken zonder het uitdelen van slagen, ondanks de talloze slagen die zij wel uitdeelden.
Ik heb gezegd dat ik bereid ben om de helft van het t-shirt terug te betalen (+- 10 euro) wegens de emotionele waarde van het t-shirt, en dan heb ik er ook nogmaals bij vermeld dat zij begonnen zijn met slagen en verwondingen.

Ikzelf ben een normale burger, werk gewoon, kom niet in contact met de politie, het gerecht of rechtbanken.
Wat kan ik hier juist uit verwachten? Is het mogelijk dat dit geëscaleerd wordt naar een rechtszaak? Kan ik deze rechtszaak weigeren? Hoeveel kans heb ik? Ik vermoed vooral dat de tegenpartij hier extra kosten naar mij probeert te schuiven dmv die iPhone en pet. Van die twee dingen was er geen sprake die avond zelf.

Ik vind het behoorlijk een stressige situatie en denk er best veel aan en word er wat onrustig van vanwege de onduidelijkheid.

Bedankt.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2024 14:12

Schakel uw familiale verzekering/ en of rechtsbijstand in, zet uw volledig relaas over de feiten op papier.
Zet uw makelaar aan het werk. Laat de verzekeringen het maar uitklaren.
Geen acties ondernemen naar tegenpartij of hun verzekering. Ook geen voorstellen doen tot schadevergoeding. Er is ook geen PV opgemaakt door politie.

Throwaway567
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2024 14:27

Schakel uw familiale verzekering/ en of rechtsbijstand in, zet uw volledig relaas over de feiten op papier.
Zet uw makelaar aan het werk. Laat de verzekeringen het maar uitklaren.
Geen acties ondernemen naar tegenpartij of hun verzekering. Ook geen voorstellen doen tot schadevergoeding. Er is ook geen PV opgemaakt door politie.
Bedankt voor uw bericht.
Ik heb echter al gestuurd naar de verzekering van de tegenpartij om deels het tshirt terug te betalen, omdat ik dit ook had vermeld tegen de politie die ene avond in de zomer. Ik ben me ervan bewust dat dit misschien niet slim is, maar deze schade ben ik wel nog bereid om deels te betalen.

De politie was inderdaad enkel aanwezig voor damage control, ik ben niet op verhoor uitgenodigd.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2024 15:22

Schakel uw familiale verzekering/ en of rechtsbijstand in, zet uw volledig relaas over de feiten op papier.
Zet uw makelaar aan het werk. Laat de verzekeringen het maar uitklaren.
Geen acties ondernemen naar tegenpartij of hun verzekering. Ook geen voorstellen doen tot schadevergoeding. Er is ook geen PV opgemaakt door politie.
Bedankt voor uw bericht.
Ik heb echter al gestuurd naar de verzekering van de tegenpartij om deels het tshirt terug te betalen, omdat ik dit ook had vermeld tegen de politie die ene avond in de zomer. Ik ben me ervan bewust dat dit misschien niet slim is, maar deze schade ben ik wel nog bereid om deels te betalen.

De politie was inderdaad enkel aanwezig voor damage control, ik ben niet op verhoor uitgenodigd.
Toch doen zoals in mijn reactie.

Throwaway567
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2024 20:45

Schakel uw familiale verzekering/ en of rechtsbijstand in, zet uw volledig relaas over de feiten op papier.
Zet uw makelaar aan het werk. Laat de verzekeringen het maar uitklaren.
Geen acties ondernemen naar tegenpartij of hun verzekering. Ook geen voorstellen doen tot schadevergoeding. Er is ook geen PV opgemaakt door politie.
Bedankt voor uw bericht.
Ik heb echter al gestuurd naar de verzekering van de tegenpartij om deels het tshirt terug te betalen, omdat ik dit ook had vermeld tegen de politie die ene avond in de zomer. Ik ben me ervan bewust dat dit misschien niet slim is, maar deze schade ben ik wel nog bereid om deels te betalen.

De politie was inderdaad enkel aanwezig voor damage control, ik ben niet op verhoor uitgenodigd.
Toch doen zoals in mijn reactie.
Bedankt voor uw advies. Ik zal het zeker opnemen met deze instanties!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”