Wie draagt verantwoordelijk voor ongeval?

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

Wie draagt verantwoordelijk voor ongeval?

#1 , 26 dec 2023 13:20

Ik werk voor een zeer kleinschalig bijberoep steeds op verplaatsing bij mijn klanten thuis met (soms gehuurde) machines. (kettingzaag/houtkliever, haksellaar, klepelmaaier,....)

Afgelopen weekend was er bij de klant (particulier) een vriend van de klant aanwezig die door de klant gevraagd werd om een handje toe te steken.
Hijzelf diende mijn machine niet te bedienen, maar nam steeds de bewerkte stukken die uit de machine op de grond vallen en op een veilige manier kunnen worden weggenomen, weg van de machine.

Bij het bedienen van een hydraulisch aangestuurd onderdeel van de machine machine stak deze man plots zonder verwittiging of dat ik er zicht op had zijn hand ergens tussen machine & werkstuk en geraakte zijn vinger gekneld met een zéér lichte kwetsuur als gevolg.

Nu stel ik me de vraag wie er uiteindelijk de verantwoordelijk en de de eventuele medische kosten dient te dragen als er zich een ongeluk voordoet?

Is het steeds de operator van de machine die de verantwoordelijkheid blijft dragen als er anderen gekwets geraken?
Het slachtoffer dat zijn hand zomaar ergens tussensteekt?
De vriend van het slachtoffer die hem inhuurde?

Ik ben verzekerd voor mezelf, niet voor derden daar ik nooit iemand van mijn klanten de machine laat bedienen en dit ook veel te duur zou uitkomen op jaarbasis dan wat ik verdien met dit bijberoep)

Bij voorbaat dank,

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2023 14:16

Kans lijkt me groot dat u als professionele partij verantwoordelijk zal gesteld worden. U zal moeten zorgen dat onbevoegden niet aan de machine kunnen komen wanneer deze in gebruik is.

Of de machine van uzelf is of door u gehuurd, speelt geen rol. Evenmin of dit uw hoofdberoep of bijberoep is.

lukasi
Berichten: 1151

#3 , 26 dec 2023 15:17

U
U bent gehouden om na te zien of de taken kunnen en mogen uitgevoerd worden door anderen.
U moet nagaan of ze hier ook voor bekwaam zijn
U moet nagaan of ze op de hoogte zijn van alle procedures van werk maar ook die over de veiligheidsregels.
En je moet steeds een perimetrie uitzetten ...

Zeker met kettingzaag, kliefmachine hakselaar en of klepelmaaier werkt u met levensgevaarlijke machines.
Zelf voor gehad met een hakselaar waarbij de breekbout niet was ingesteld voor de PTO.
Verzekering trok zich terug.

Reclame

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2023 23:14

Ik zou nuanceren. Het gaat hier immers niet om een werkgever-werknemer relatie.
Als de topicstarter kan aantonen/bewijzen dat hij de nodige maatregelen heeft getroffen (en akkoord, waarbij al meteen kan opgeworpen worden wat die dan wel mogen zijn) maar anderzijds ook kan aangetoond/bewezen worden dat de schadelijder roekeloos (ttz afwijkend van wat een zorgvuldig en zorgzaam persoon in die omstandigheden zou doen) heeft gehandeld lijkt het me waarschijnlijk dat die factoren bij een eventueel schadegeval toch in rekening zullen worden gebracht.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 27 dec 2023 07:33

Ik heb bij het nalezen van mijn topic gemerkt dat er onduidelijkheden ingeslopen zijn;

Er geldt voor iedereen het verbod om mijn machines onder geen enkele omstandigheid te bedienen. Ik ben de enige die de machines aanstuurt. Ik zelf zou voor mijn bijberoep nooit beroep doen op extern personeel.

Er zijn op voorhand steeds zeer duidelijke afspraken over wat kan of niet tijdens het werken met de klant & hun helpers.

Ben ik met bovenstaande beter gewapend tegen eventuele lichamelijke schade die werd opgelopen bij vrienden/gezinsleden van klanten die plotseling afwijken van besproken veiligheidsafspraken?

Zou het een oplossing kunnen zijn om op voorhand een document met de voorschriften te doen aftekenen alvorens te starten met de werkzaamheden?

Voorgaande antwoorden hebben reeds al een mooie aanvulling gehad op gestelde vragen waarvoor dank.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2023 07:50

Kijk, u kan proberen natuurlijk en een nieuw topic starten wanneer iemand toch door zijn eigen roekeloosheid een ernstig letsel heeft.

Mijns inziens gaat dit weinig invloed hebben.

U bent professionele bediener van een machine. Rechtbank zal helpers van de opdrachtgever beschouwen als regelrechte onwetende idioten die onverantwoordelijk mogen zijn, zelfs al stoppen ze hun eigen hoofd in een kliefmachine. U mag gewoon de machine niet gebruiken wanneer dit kan.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#7 , 27 dec 2023 13:13

Ik ben het eens met de antwoorden hier. Ofwel voert eigenaar/bouwheer de werken zelf uit en is eventuele schade 'meehelpende familieleden' doorgaans gedekt in familiale verzekering. Zij worden dan geacht onder zijn controle te staan.
Ofwel worden werken uitgevoerd door een aannemer/zelfstandige. iedereen die dan meewerkt wordt geacht onder controle (en dus ook aansprakelijkheid) te staan van aannemer/zelfstandige. En 'afspraken' die gemaakt werden zijn niet steeds even duidelijk of bewijsbaar, noch tegenstelbaar aan derden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Asterx
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 28 dec 2023 06:34

Niet echt de antwoorden waarop ik had gehoopt, maar bovenstaande bevestigen inderdaad wat ik al vermoedde, namelijk dat de operator van de machine steeds verantwoordelijk blijft voor ongevallen die zich voordoen aan de machine, ook als veiligheidsinstructies niet werden opgevolgd.

Enige logische oplossing is de premie bijbetalen en deze in de prijs verrekenen aan de klanten.

Allen hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”