Fluvius schade door onder aanneming, wie verantwoordelijk

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

Fluvius schade door onder aanneming, wie verantwoordelijk

#1 , 30 sep 2023 11:55

Beste, enige tijd geleden moest ik verplicht een nieuwe digitale meter laten installeren door een onder aanneming aangesteld door Fluvius. Paar uur na de installatie deed zich een kortsluiting voor waar verschillende apparaten beschadigd zijn. Na contact gehad te hebben met Fluvius zou de onder aanneming binnen de 15 dagen contact met mij opnemen met mij en de zaak regelen wat na een maand nog niet is gebeurt. Dit terzijde stel ik mij de vraag wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid draag in al dit. De onder aanneming die de werken uitvoerde of Fluvius die deze onder aanneming had aangesteld. Is het niet aan de Fluvius om ervoor te zorgen dat de onderaannemer die zij inhuren betrouwbaar en bekwaam is om de werkzaamheden uit te voeren en eventuele schade die ontstaat als gevolg van de werkzaamheden te compenseren?

Alvast dank voor uw antwoord.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 sep 2023 12:18

Enkel Fluvus is verantwoordelijk tegenover u. De onderaannemer ken jij niet eens en er is geen contract tussen u en die onderaannemer.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 30 sep 2023 15:14

Wat ik ook van die mening ben. Dank U wel voor uw antwoord

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 30 sep 2023 16:41

Niet vergeten uw verzekeringen(brand- familiale - rechtsbijstand) in kennis te stellen.
Uw aanspreekpunt is Fluvius en niet de onderaannemer.
Lijst de schade op en geef die door aan uw verzekering (en).

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#5 , 06 okt 2023 17:38

Dank om te antwoorden, er is een franchise van 250 euro via de brandverzekering op een factuur van 411 euro.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 06 okt 2023 17:41

Die franchise is voor veroorzaker of al zeker voor de opdrachtgever.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 08 jan 2024 16:37

Helaas ben ik nog steeds bezig met deze kwestie. Na 5 maanden heb ik contact gehad met de verzekeraar van 3DM (de onderaannemer die is ingehuurd door Fluvius). Deze verzekeraar weigert om de reparatiekosten en vergoeding voor het verloren toestel te betalen. Ze stellen alleen voor om het vervangen onderdeel af te schrijven, wat neerkomt op een bedrag van 303 euro in plaats van de factuur van 411 euro die ik al betaald heb. Ik heb 3DM aangesproken omdat ik geen zaken met hen heb. Fluvius wijst op hun beurt hun aansprakelijkheid af door mij terug te verwijzen naar 3DM.

Vraag 1: Welke wetstekst kan ik gebruiken om duidelijk te maken dat Fluvius dit met mij moet regelen en vervolgens de schade kan verhalen bij 3DM?

Vraag 2: Hoe gaat een tussenkomst van een verzekeraar in zijn werk met betrekking tot de vergoeding? Wordt alleen het vervangen onderdeel afgeschreven en samen met de werkuren vergoed, wordt de hele reparatiefactuur vergoed, of wordt het volledige toestel afgeschreven op basis van de leeftijd van de toestellen?

Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2024 18:39

Kan u iets concreter zijn wat er stuk was en wat ze al dan niet willen vergoeden? Rekening houden met afschrijvingswaarde is normaal.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 jan 2024 20:01

Een briefje geschreven door een advocaat heeft soms meer effect.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 09 jan 2024 15:26

De koelkast was niet meer te repareren, van de diepvriezer moest het elektronisch paneel vervangen worden. Men wilt niks geven voor de koelkast van 2015 en de printplaat wilt men afschrijven met 50%. De diepvriezer is 5.2 jaar oud maar toch schrijft men 6 jaar af met levensduur berekend op 12 jaar terwijl de diepvriezer 15-18 jaar levensduur geeft. Kortom ik moet deel van de schade zelf betalen terwijl Fluvius eerst zei dat ik de factuur mocht bij hun binnen doen, moment ik de factuur wou opsturen was het al op een ander toon dat ik kan deze eerst zelf moet betalen en dan proberen mijn factuur terug te krijgen. We zijn 6 maanden verder. Hopelijk geeft het een beter beeld van mijn probleem. Ik had graag wetsartikel gehad waar ik Fluvius kan aanduiden als de verantwoordelijke en niet moet regelen met een van hun onderaannemers.

Alvast dank

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”