aangelijnde hond wordt aangevallen door 2 loslopende honden op openbaar wandelpad

marleenbrt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangelijnde hond wordt aangevallen door 2 loslopende honden op openbaar wandelpad

#1 , 05 sep 2023 12:14

vorige week was ik met mijn hond (Husky) aan het wandelen op openbare wandelroutes.
Mijn hond is aangelijnd met een flex-lijn en als er mensen (al dan niet met honden passeren, wissel ik naar de korte lijn en geef de mensen de ruimte om te passeren zodat enig onvoorzien incident kan vermeden worden.

Vorige week kwamen er mensen met 2 loslopende honden vanuit de tegen richting, ik kon de mensen nog niet zien maar wel al horen dus ik begon mijn hond terug te roepen om de flexlijn op het kortst te zetten en te wisselen van lijn (gaat normaal super vlot) , maar aangezien de honden op ons af kwamen gelopen en ik moet zeggen niet op een aangename manier, en niet luisterden naar het terugroepen van hun baasje , had ik niet meer de tijd om van lijn te wisselen. De honden kwamen recht op ons af en zelfs na een waarschuwing van mijn hond stopten ze niet. Jammer genoeg heeft mijn hond dan een van de andere honden vastgehad, gelukkig in het harnas van die hond.

Ondertussen blijft de andere hondeneigenaar dreigen met stappen indien dit nogmaals gebeurt, ik probeer hem duidelijk te maken dat zijn honden aangelijnd horen te zijn, maar daar heeft hij blijkbaar geen oren naar.

Mijn vraag is nu, ben ik verantwoordelijk voor loslopende honden die op ons af komen op een niet vriendelijke manier en mijn hond beschermend naar mij reageert . Als mijn hond niet had gereageerd had een van de loslopende honden naar mij kunnen bijten.

Mvg.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2023 12:32

De eigenaars van de loslopende honden zijn altijd in fout in dat geval, want honden mogen niet loslopen hier (behalve waar het toegelaten is).

Vraagje naast de kwestie: waarom zet je de flexi niet gewoon vast, eens je hem op z'n kortst hebt gezet? Als 't een degelijke (echte) flexi is, zou dat zonder probleem moeten gaan. Ik wandel met 2 honden (2 flexi's), ik zie mij niet nog eens veranderen van leiband ;)

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 sep 2023 12:34

U bent beiden verantwoordelijk ...

U voor het bijten van uw hond
De andere "baasjes" voor het loslopen van hun honden

Reclame

marleenbrt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2023 13:08

Beste NatD

Om even te verduidelijken, de flex-lijn gebruik ik in veld en bosgebied waar ik de hond wat ruimte kan geven al naar gelang het zicht ik heb op andere wandelaars al dan niet met honden.
Op de weg waar er ook ander verkeer is gebruik ik de korte wandel lijn , waar hij leert dat hij dicht bij mij moet lopen.

Bij passanten in de rustige gebieden roep ik mijn hond naar mij, blokkeer ik de flex lijn en indien de passage smal is wissel ik naar de korte lijn voor beter controle. Indien ik niet kan wisselen heb ik ook nog een greep aan zn harnas om hem vast te houden. Maar als die honden dan nog tot tegen zn neus lopen, wat kan ik dan nog doen, vooral als het zo snel gaat.

Ik heb mijn hond nog niet lang, dus ik ga er niet zomaar vanuit "mijn hond voorbeeldige hond", waardoor ik ook , als het mogelijk is, gewoon wat meer naar de kant ga, en mn hond laat zitten tot de passanten voorbij zijn. Zelfs als hij dan opgewonden is, heb ik hem onder controle en is er ruimte voor de anderen om rustig te passeren.

Nu in dit specifiek geval, had ik de flex-lijn idd al vastgezet op het kortst, dat is trouwens iets wat ik standaard doe als ik een hoek om moet gaan waar ik geen zicht heb op wie/wat er van de andere kant kan komen. Maar normaal heb ik dan tijd om de korte lijn aan te doen (is een iets stevigere lijn) maar door de snelheid waarmee die honden op ons afkwamen was er verder weinig dat ik kon doen.
Zoals vermeld, ze kwamen niet echt op een vriendelijke of speelse manier aangelopen.

Vreemd dat de wet zegt dat honden in België MOETEN aangelijnd zijn op openbare wegen, maar als ze niet aangelijnd zijn en op jouw hond afstormen, die dan gewoon beschermend reageert , ben je alsnog de pineut.

Volgende keer zal ik mezelf tussen mijn hond en de aanstormende loslopende gevaren zetten, als ze mij dan bijten dan zal de vraag over de verantwoordelijkheid wel duidelijk zijn zeker !!!
Alsook een spray om loslopende honden weg te houden...

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 05 sep 2023 17:07

Regelgeving zegt honden aan de leiband. Daarmee wordt bedoelt hond onder controle kunnen houden.
Dus lange lijn wordt meestal als geen controle beschouwd.
Honden los laten lopen is een strafbaar feit.
Hond aan te lange lijn gewoon geen strafbaar gevolg en zeker niet als de lijn kort is.
Honden die elkaar bijten zijn wanneer er geen ophitsing is (kwaadwilligheid) evenmin op zich een strafbaar feit==>verzekering en vrederechter zijn bevoegd.
oorzaak en gevolg en verband ertussen: Het loslopen heeft tot gevolg gehad dat uw hond die kort aan de lijn was zich verdedigd heeft in hondentermen en baasje wil beschermen.

Edoch ook in een bos dient een hond kort aangelijnd te zijn laat staan los te lopen. Dienen op de wandelpaden te blijven niet als de baasjes.
https://www.natuurenbos.be/hondenaandeleiband

Als er geen uitwisseling is geweest van gegevens ... welke verdere stappen... of zijn partijen identificeerbaar dan raad ik aan toch melding te maken bij politie.

marleenbrt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2023 18:13

Beste Franciscus,

Bedankt voor de uitleg.

Na verder opzoeken, lijkt het me ook gepast om een spuitbusje (deo of haarlak of iets dergelijks) bij de hand te hebben. Dit om aankomende loslopende honden in eerste instantie diervriendelijk af te schrikken . Ik vermoed dat dit op zich een goede bescherming is ?:

bron https://vanmaanenloca.nl/hondengevecht-stoppen/

Een aanvallende hond stoppen
Je kunt altijd proberen om de “aanvaller” (ook al wil hij misschien alleen maar spelen…) weg te jagen door een stevige stem op te zetten en met een duidelijk armgebaar van je af te wijzen.

Je kunt ook met een lijn “propelleren” om zo een grens te creëren tussen jullie en de opdringerige vreemdeling.

Wat ook vaak werkt, is om een bus goedkope haarlak of erg stinkende deodorant op zak te hebben en deze richting de aanstormende hond te spuiten. Vaak doet de vieze geur de hond in ieder geval afremmen en dan is de hond misschien ook weg te jagen met je stem. En ja, waarschijnlijk krijg je daarna dan de volle laag van de baas van de aanvaller, maar beter dat, dan een akelig hondengevecht…

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 sep 2023 23:10

Een aanvallende hond stoppen
Beste, UW hond heeft gebeten ...

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2023 10:34

Ik heb deze site gevonden: https://letsel.info/letselschade-door-hond/
Ik weet niet of het een Nederlandse of Belgische website is, maar de info lijkt genuanceerd, dus alvast lezenswaardig, vind ik.
Helaas vind ik vooralsnog geen vonnissen of arresten terug die iets méér rechtszekere info kunnen geven.

Franciscus
Berichten: 38614

#9 , 06 sep 2023 11:48

Zoals reeds geschreven :
Wat is strafbaar loslopende honden en ophitsen van honden.
Al de rest is een burgerlijke zaak inzake de schade (eender welke vorm)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”