Betaling schade

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Betaling schade

#1 , 30 jun 2023 15:05

Buurman beschadigt onvrijwillig bezit van mij (iets minder dan 250 euro). Dit staat niet ter betwisting, echter ik moet al maanden wachten op betaling omdat hij blijkbaar moet wachten op beslissing familiale verzekering. Is dit normaal en kan ik op een manier vragen om de betaling sneller te laten lopen?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 30 jun 2023 15:24

't zou kunnen dat hij nog lang mag wachten op z'n familiale verzekering. Tenzij hij een polis heeft die géén eigen risico voorziet; die zgn franchise bedraagt tegenwoordig iets van vooraan de 300 € dacht ik.

Eigen risico, dus iets wat hij/zij zelf moet betalen... Normaal gezien kan uw eigen familiale verzekering dit wel oplossen, via de juridische bijstand. Voordeel is dan dat u niet zelf moet "lastig " doen, het is uw verzekering:)

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#3 , 30 jun 2023 23:47

Beste


U had dat schadegeval zelf moeten aangeven aan uw verzekering die tegenpartij dan in gebreke had gesteld. Dat kan maanden later niet meer. U bent ook niet duidelijk over de schade. Niet elke schade kan als ‘ongeval’ gekwalificeerd worden, en niet elke schade is dus verhaalbaar op de familiale verzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2023 12:33

Gaat over een schade van een huisdier van hem (heb het beest zelf teruggebracht, onmiddellijk foto's genomen en er zijn buren als getuige). Zal inderdaad lang duren vrees ik, heb geen ruzie met hem, maar de communicatie verloopt niet vlot en de kerel is extreem laks.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#5 , 03 jul 2023 21:13

Uw verhaal is nog steeds onduidelijk.
Welk huisdier? Hoe kwam dat huisdier bij u? Had u de bewaring/oppas van dat huisdier waargenomen? Of is dat huisdier uw huis binnen gedrongen en schade veroorzaakt?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

technocraat
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2023 18:26

Welk huisdier? Hoe kwam dat huisdier bij u? Had u de bewaring/oppas van dat huisdier waargenomen? Of is dat huisdier uw huis binnen gedrongen en schade veroorzaakt?

Hond was via raam appartement binnengedrongen (via een stuk plat dak waar niemand op mag lopen). Was de buren al eerder daarop gaan wijzen, vooral omdat er ook stankoverlast was (dier urineerde vaak op het dak). Het dier is na het incident weggedaan omdat ze onder hun voeten kregen van de syndicus. Was zeker niet in bewaring/oppas genomen door mij.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#7 , 06 jul 2023 18:45

Beste

Dat is al ok. Verzekeringsmaatschappij zal u hier te laat zijn. Een schadegeval moet doorgaans binnen de week aangegeven worden. Maar u kan het vooralsnog proberen. In elk geval uw buurman aanspreken en hem vertellen dat u nu lang genoeg gewacht heeft en dat u hem aangetekend in gebreke zal stellen (ook doen)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”