Virtueel account met waarde weggeven aan oplichter door bedrijf

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Virtueel account met waarde weggeven aan oplichter door bedrijf

#1 , 03 jul 2019 14:42

Hallo,

Ik heb een serie van 50 accounts met gelijke naam bij "firma X". Al deze accounts zijn gekoppeld aan hetzelfde e-mailadres en hebben allen dezelfde gegevens.

Één van de accounts werd enkele maanden geleden buiten mijn weten door “firma X” weggeven aan een onbekende. Op dit account stond grofweg € 15.000 aan virtuele goederen. Normaalgezien als er problemen zijn met een account (zoals ongeautoriseerde poging tot toegang), dan krijg je daar van “firma X” een automatische email om je te verwittigen. Ik heb nooit zo’n email ontvangen – het emailadres is beveiligd en NIET gecompromitteerd. Het enige mogelijke scenario is dat de dief de supportafdeling van “firma X” gecontacteerd heeft waarbij hij claimde dat het zijn account was en dat “firma X” hem daarop toegang heeft gegeven tot het account (in elk ander geval zou ik een automatische verwittigingsemail ontvangen moeten hebben – het account is niet toegankelijk zonder verificatiecode). “Firma X” heeft geen enkele poging ondernomen om me te contacteren op gelijk welke manier – niet via het gekoppelde emailadres noch a.d.h.v. eerdere betalingsgegevens. En heeft eenvoudigweg mijn emailadres verwijdert van het account en verandert naar dewelke dan ook opgegeven is door de dief.

Dus lijkt het me dat ik “firma X” aansprakelijk kan stellen voor de schade? Graag zou ik weten wat ik best specifiek doe en hoe ik eventueel aangetekend om een schadevergoeding kan vragen. “Firma X” weigert momenteel om de schade te vergoeden ondanks dat ik op geen enkele manier verantwoordelijkheid heb aan de diefstal maar het de enige optie is dat hun supportafdeling mijn account weggeven aan de dief terwijl ook maar de kleinste controle aan zou aangetoond hebben dat het niet zijn account was (om in te loggen is normaalgezien een verificatiecode die je via email ontvangt nodig - nooit een email ontvangen). Hiervoor heb ik geen bewijzen aangezien ik natuurlijk geen toegang heb tot de veronderstelde communicatie tussen de dief en "firma X".

Via transactie geschiedenis heb ik kunnen zien naar welk account de dief de virtuele items doorgesluisd heeft en heb ik een “getuige” kunnen traceren die door de dief enkele van mijn gestolen goederen aangeboden kreeg door de dief. Hierbij heeft werd steeds het systeem van “firma X” gebruikt en zelfs na het overdragen van deze gegevens neemt “firma X” geen actie tegen de dief. Is dit heling? Aangezien “firma X” de dief toestaat te handelen in wat ze nu zeker weten dat het gestolen goederen zijn, “firma X” verdient hier via hun marktsysteem ook een % aan.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 jul 2019 14:58

Een minder cryptische vraag zou welkom zijn.
Over welke "items" gaat het hier?
Elektronische peeschijven, vrouwenhandel, drugs,...?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 03 jul 2019 14:58

Bent u wel juridische eigenaar van het account? Als hem om games gaat, staat meestal in de gebruiksvoorwaarden dat het bedrijf eigenaar blijft van alles.

Reclame

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2019 15:00

Een minder cryptische vraag zou welkom zijn.
Over welke "items" gaat het hier?
Elektronische peeschijven, vrouwenhandel, drugs,...?
Steam, virtuele items: https://steamcommunity.com/market/search?appid=730

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 jul 2019 15:02

Sorry, daar ken ik niets van.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2019 15:05

Bent u wel juridische eigenaar van het account? Als hem om games gaat, staat meestal in de gebruiksvoorwaarden dat het bedrijf eigenaar blijft van alles.
Ik heb voor de goederen betaald, de wet gaat boven gebruiksvoorwaarden. Er zijn al uitspraken geweest omtrend virtuele goederen en eigenaarschap, waarbij het bedrijf niet als eigenaar beschouwd werd. Ik heb hier niet meteen een link voor. Waaronder Europees dat je ook het recht hebt om bv games door te verkopen.

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=2558320

Uit Nederland heb ik wel een link van een gelijkaardig arrest: https://jure.nl/BQ9251

Eigenaarschap lijkt me duidelijk en moeilijk betwistbaar.
Laatst gewijzigd door cara1 op 03 jul 2019 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2019 15:09

Sorry, daar ken ik niets van.
Beste, de wet en procedures hiervoor zouden gelijk moeten zijn aan die van fysieke goederen, met dan enkel wat meer discussieruimte over bepaalde aspecten van het gebeuren.

Mathieu Rutten

#8 , 03 jul 2019 15:16

Wat is uw concrete juridische vraag?

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2019 15:22

Wat is uw concrete juridische vraag?
Op welke manier ik best het bedrijf aanschrijf om een schadevergoedening te eisen / welke actie ik best onderneem?

Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12818

#10 , 03 jul 2019 15:24

Als het om 15.000 euro gaat, zou ik er gewoon een advocaat op zetten.

cara1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jul 2019 15:36

Als het om 15.000 euro gaat, zou ik er gewoon een advocaat op zetten.
Dank u. Heb ik aan gedacht, enkel kost dat ook veel geld wat me toch wat beangstigd. Ondanks dat het in mijn ogen een duidelijk zaak is die ik niet zou verwachten te verliezen - enkel heb ik geen bewijzen van het contact tussen de dief en de supportafdeling van "Steam". Ik dacht er aan om klacht van heling in te dienen en me hierbij burgelijke partij te stellen? Dat zonder advocaat. Met als voordeel dat ik onderzoeksacties zou kunnen vragen zoals berichten tussen de dief en de supportafdeling van "Steam" (het bedrijf)? Hierbij berust het succes dan op het feit dat de rechter zou oordelen dat het daadwerkelijk om heling gaat (ik heb wel emails van de supportafdeling die aantonen dat ze weigeren actie te ondernemen tegen de dief en dat het systeem van "Steam" gebruikt wordt voor de handel in gestolen goederen en zij hier ook van profiteren met een marge). Maar dan zou ik bij falen nog steeds de optie hebben om het via een burgelijke zaak te proberen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 03 jul 2019 20:15

U bent bestolen van iets dat waarde heeft
Dus gaan aangeven bij politie ...

Zorg voor zoveel mogelijk documentatie

Vermeld dat de dief, zelfs nadat u firma X ingelicht had, nog gebruik heeft kunnen maken van de diensten van Firma X om de goederen te vervreemden /wegsluizen

Zal dossiertje voor de FCCU of RCCU worden :wink:

https://www.politie.be/5998/nl/over-ons ... crime-unit

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”