Verdedigen tegen aanvallende hond

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Verdedigen tegen aanvallende hond

#1 , 12 jul 2018 12:52

De laaste weken al een paar keer "aangevallen" geweest door een hondje (Yorkshire) op wandel met mijn hond (Stafford).

Baasjes van de hond laten hun poortje openstaan waardoor hij/zij naar buiten schiet wanneer er iets langskomt.
Komt dan blaffend/grommend aangelopen en probeert te bijten.
Het is maar de grootte van een stevige rat, dus dat valt wel af te weren met je voet.

Al een paar keer gezegd dat ze hier mee moeten opletten, maar het is dat soort mensen waar niet mee te praten valt.
Ik was blijkbaar een bruut omdat ik hun hond wegduw met mijn voet.

Mijn hond reageert hier gelukkig (nog) niet op.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer mijne een beet ontvangt, dat hij er ook wel eentje zal teruggeven.

Dan is het weer de gevaarlijke Stafford die een lief klein hondje bijt. :?

Ben ik in dit geval aansprakelijk? Aangelijnde hond vs loslopende.
Wat als ik de aanstormende keffer een trap verkoop?

Ter verduidelijking:
Ik zoek geen vrijgeleide om mijn hond te laten bijten.
Integendeel zelfs, hij heeft geen grijntje agressie in zich en dat wil ik zo houden.

Maar toegegeven kriebelt het soms om die rat een ferme shop te geven in de hoop dat die zijn gedrag zal aanpassen.
Eigenaars belonen zijn gedrag alleen maar. (vastnemen en aaien, "ocharme prutske ben je bang van de grote hond",....)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 12 jul 2018 13:45

De laaste weken al een paar keer "aangevallen" geweest door een hondje (Yorkshire) op wandel met mijn hond (Stafford).

Baasjes van de hond laten hun poortje openstaan waardoor hij/zij naar buiten schiet wanneer er iets langskomt.
Komt dan blaffend/grommend aangelopen en probeert te bijten.
Het is maar de grootte van een stevige rat, dus dat valt wel af te weren met je voet.

Al een paar keer gezegd dat ze hier mee moeten opletten, maar het is dat soort mensen waar niet mee te praten valt.
Ik was blijkbaar een bruut omdat ik hun hond wegduw met mijn voet.

Mijn hond reageert hier gelukkig (nog) niet op.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer mijne een beet ontvangt, dat hij er ook wel eentje zal teruggeven.

Dan is het weer de gevaarlijke Stafford die een lief klein hondje bijt. :?

Ben ik in dit geval aansprakelijk? Aangelijnde hond vs loslopende.
Wat als ik de aanstormende keffer een trap verkoop?

Ter verduidelijking:
Ik zoek geen vrijgeleide om mijn hond te laten bijten.
Integendeel zelfs, hij heeft geen grijntje agressie in zich en dat wil ik zo houden.

Maar toegegeven kriebelt het soms om die rat een ferme shop te geven in de hoop dat die zijn gedrag zal aanpassen.
Eigenaars belonen zijn gedrag alleen maar. (vastnemen en aaien, "ocharme prutske ben je bang van de grote hond",....)

Traditioneel wordt aanvaard dat de aansprakelijkheid van artikel 1385 B.W. (aansprakelijkheid voor dieren) op een onweerlegbaar vermoeden van fout steunt. Het slachtoffer moet enkel de toepassingsvoorwaarden bewijzen; de fout op het gedrag van de bewaarder zijn irrelevant.
Omgekeerd kan de bewaarder zich ook niet van zijn aansprakelijkheid bevrijden door aan te tonen dat hij geen fout begin.

U bent dus altijd 100% verantwoordelijk voor het gedrag van uw hond.
Als uw hond de andere hond bijt, dan zal u altijd de daaruit vloeiende schade moeten betalen.
Een hond is een goed en daar is de wet op zelfverdediging niet van toepassing.
U bent dus verantwoordelijk voor uw "goed".

Als u de andere hond kwetst dan zal u moeten bewijzen dat u werd aangevallen.

Het beste belt u de politie indien dit nog eens voorkomt.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 12 jul 2018 15:04

Inderdaad maar politie is in se niet bevoegd als er geen kwaadwilligheid is.
Feit dat Yorkshire los op de openbare weg loopt is in de meeste gemeenten een GAS boete.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 12 jul 2018 17:07

wijkagent inlichten dat die mensen hun poort open laten staan waardoor hun hond al verschillende malen de straat is opgevlogen en uw aangelijnde hond probeerde te bijten. Het is de verantwoordelijkheid van elke eigenaar ten allen tijde de controle te bewaren over een huisdier. Met de poort open is dat nogal moeilijk. Bovendien kan dat hondje ook accidenten veroorzaken op de openbare weg. Wijkagent zal hen wel de les lezen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 14 jul 2018 18:48

Als u dat regelmatig tegenkomt, dan is het niet de vraag of, maar wanneer uw eens hond terugbijt. En dan blijft het niet altijd bij die ene, "vriendelijke" beet.

Neem dan uw voorzorgen, en doe uw hond een muilband om. Dat is m.i. in de gegeven omstandigheden aangewezen.

tira00
Berichten: 929

#6 , 14 jul 2018 19:09

Als u dat regelmatig tegenkomt, dan is het niet de vraag of, maar wanneer uw eens hond terugbijt. En dan blijft het niet altijd bij die ene, "vriendelijke" beet.

Neem dan uw voorzorgen, en doe uw hond een muilband om. Dat is m.i. in de gegeven omstandigheden aangewezen.
Dus de aangelijnde hond van ts zou gestraft moeten worden met een muilkorf (of denkt u dat honden muilkorven aanhebben leuk vinden?) omdat anderen zich niet niet aan de wetgeving houden en hun hond los laten lopen?
Omgekeerde wereld en belachelijk.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 14 jul 2018 19:39

Omgekeerde wereld en belachelijk ??

Wat is er nu belachelijk aan voorzorgsmaatregelen? Goede huisvader weet u wel?


Als u weet dat uw hond zich uitgedaagd zal voelen (ik zeg duidelijk NIET dat tegenpartij gelijk heeft) dan vind ik het maar normaal dat u, met zo'n ras-hond, de wijsheid hebt om zelf voorzorgsmaatregelen te nemen. U kan ook vermijden om daar te passeren, zolang dat andere mormel daar vrij in en uit kan om uw hond uit te dagen.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 14 jul 2018 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 14 jul 2018 19:42

Als u dat regelmatig tegenkomt, dan is het niet de vraag of, maar wanneer uw eens hond terugbijt. En dan blijft het niet altijd bij die ene, "vriendelijke" beet.

Neem dan uw voorzorgen, en doe uw hond een muilband om. Dat is m.i. in de gegeven omstandigheden aangewezen.
Dus de aangelijnde hond van ts zou gestraft moeten worden met een muilkorf (of denkt u dat honden muilkorven aanhebben leuk vinden?) omdat anderen zich niet niet aan de wetgeving houden en hun hond los laten lopen?
Omgekeerde wereld en belachelijk.
Gelet op bovenstaande opmerkingen dat eigenaar aansprakelijk blijft, lijkt mij dat wel een veilige oplossing.

eylis
Berichten: 8836

#9 , 14 jul 2018 21:07

Een hondje dat los op straat loopt zonder zijn handtas met identitietskaart er in, zou ik bezorgd meenemen en naar het dierenasiel brengen. Daar vangen ze zo'n verloren gelopen diertje goed op en dan kunnen de eigenaars daar hun kostbare verloren gelopen schat terug ophalen én daarna een goed slot op hun tuinpoort zetten zodat de deur gewoonweg dicht kan. Dan heb ik mijn burgerplicht gedaan en voorkomen dat de arme schat onder een auto is gelopen of gebeten door een stoute hond...

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#10 , 16 jul 2018 08:14

Omgekeerde wereld en belachelijk ??

dan vind ik het maar normaal dat u, met zo'n ras-hond, de wijsheid hebt om zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.
Ondanks dat ik met Uw mening van muilband niet akkoord ben, kan ik die mening respecteren.
Maar weer die sneer naar het ras?

Ga je dan sommige nationaliteiten ook preventief een enkelbandje geven omdat daar een algemeen negatief beeld van is?

De "vechtrassen" zijn jaarlijks betrokken in +/- 0.6% van incidenten.
Labrador 3%.
Overgrote deel zijn de brave schoothondjes.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 16 jul 2018 08:57

Zowat elk ras van honden is ontwikkeld met een bepaald doel voor ogen.

Een yorkshire klasseer ik dus een zogenoemd schoothondje, het woord zegt het zelf. Een dashond, zo'n kachelbuis, moest in een dassenburcht binnenkunnen, en daar zijn werk doen. Een jachthond moest helpen bij de jacht, opjagen, zichtbaar maken, en dan de buit binnenbrengen, al dan niet al zwemmend. Er zijn honden ontwikkeld om mensen te verdedigen tegen wolven of beren, net zoals er honden gekweekt werden voor hun vecht- en/of bijtkwaliteit.


En net daar zit hem het verschil : een chihuahua zal in zijn overmoed veel keffen en dreigen, en zelfs even bijten. Zoals een kind speelt met een waterpistooltje.

In dezelfde sfeer plaats ik de stafford, die je kan gebruiken als een braaf schoothondje, maar als hij "ontploft" is dat zonder meer een gevaarlijk wapen. De bijtkracht van zo'n beest is gewoon fenomenaal, laat staan nog hun aangeboren (lees ingebouwde) vechtlust.

U haalt het toch ook niet in uw hoofd om gewoon op wandel te gaan met een kalashnidinges ? Hoop ik. :D

mjers
Berichten: 1788

#12 , 16 jul 2018 12:26

Omgekeerde wereld en belachelijk ??

dan vind ik het maar normaal dat u, met zo'n ras-hond, de wijsheid hebt om zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.
Ondanks dat ik met Uw mening van muilband niet akkoord ben, kan ik die mening respecteren.
Maar weer die sneer naar het ras?

Ga je dan sommige nationaliteiten ook preventief een enkelbandje geven omdat daar een algemeen negatief beeld van is?

De "vechtrassen" zijn jaarlijks betrokken in +/- 0.6% van incidenten.
Labrador 3%.
Overgrote deel zijn de brave schoothondjes.
Dit zuig je uit uw duim. Rotweilers alleen al zijn verantwoordelijk voor de helft van alle aanvallen wereldwijd.
Daarachter, mastiff, pitbull, american staffordshire... geen schoothondjes dus als je het mij vraagt.

Bron: publieksonderzoek TNS/NIPO.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”